هشدار اسپانیا به آمریکا

کدخبر: ۳۷۸۶۶۶
پس از آنکه رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا اعلام کرد دولتش از ادعای حاکمیت مراکش بر منطقه صحرای غربی حمایت می‌کند، اسپانیا به واشنگتن هشدار داد که هرگونه راه‌حل برای این اختلاف دیرینه بر سر منطقه صحرای غربی باید از طریق روند صلح کنونی سازمان ملل حاصل شود.
هشدار اسپانیا به آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، روزنامه تلگراف نوشت، دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکا روز پنجشنبه گفته بود، مراکش با عادی‌سازی روابط دیپلماتیکی‌اش با رژیم صهیونیستی موافقت کرد. مراکش چهارمین کشور عربی است که در ماه‌های اخیر در سری توافقات موسوم به "توافقات ابراهیم" این کار را انجام می‌دهد.

در مقابل آمریکا موافقت کرد تا از برنامه مراکش برای اعطای نسبی خودمختاری به صحرای غربی به جای برگزاری یک رفراندوم تحت حمایت سازمان ملل برای استقلال کامل آن حمایت کند؛ منطقه‌ای که مراکش آن را بیش از ۴۰ سال است اشغال کرده است.

آرانچا گونزالس لایا، وزیر امور خارجه اسپانیا گفت: دولت اسپانیا از تصمیم مراکش برای توسعه روابط دیپلماتیکی‌اش با اسرائیل استقبال می‌کند اما هرگونه راه‌حل برای درگیری‌های صحرای غربی باید با هر دو طرف مذاکره شود.  

وی در جریان سفر به تل‌آویو و کرانه باختری گفت: در هر دو مورد یعنی موضوع فلسطین و موضوع صحرای غربی موضع اسپانیا کاملا مشخص است. موضع ما این است که در دستیابی به هرگونه راه‌حل برای این موضوعات باید به قطعنامه‌های سازمان ملل احترام گذاشته شود.

تا زمان حمله مراکش در سال ۱۹۷۵ میلادی، اسپانیا قدرت استعماری در صحرای غربی بود. اسپانیا مدت‌ها تلاش کرده تا موضع نرمی در برابر مراکش اتخاذ کند. این کشور ضمن تلاش برای رسیدن به روابط نزدیک با مراکش در موضوعات کلیدی از جمله کنترل مهاجرت، از یک راه‌حل مذاکره‌ای تحت نظارت نیروی حافظ صلح سازمان ملل در این منطقه حمایت کرده است.

مراکش دهه‌ها با جبهه پولیساریو که خواهان استقلال صحرای غربی است جنگید تا اینکه در سال ۱۹۹۱ میلادی آتش‌بسی با میانجی‌گری سازمان ملل میان دو طرف درگیر امضا شد؛ آتش‌بسی که اخیرا در سری تبادل آتش‌ها میان این دو طرف نقض شده است.

جبهه پولیساریو به شدت تصمیم ترامپ برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی را محکوم کرده است.

کمی پس از آنکه ترامپ خبر عادی‌سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی را اعلام کرد، اسپانیا و مراکش اعلام کردند که نشست رهبرانشان در هفته آینده به خاطر پاندمی کرونا لغو شد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید