اتفاقی بی‌سابقه در جهان عرب؛ تدریس تاریخ صهیونیسم در مدارس مراکش

کدخبر: ۳۷۸۸۹۹
مراکش در اقدامی بی سابقه تاریخ صهیونیسیم را در کتاب های درسی این کشور در مقطع ابتدایی گنجاند.
اتفاقی بی‌سابقه در جهان عرب؛ تدریس تاریخ صهیونیسم در مدارس مراکش

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از جماران، روزنامه رأی الیوم نوشت، در اتفاقی بی سابقه در جهان عرب مراکش تاریخ صهیونیسم را به عنوان بخشی از موضوع های درسی در این کشور گنجاند.

روزنامه اسرائیل الیوم نوشت که این اقدام باعث می شود که مراکش تبدیل به اولین کشور در منطقه شمال آفریقا شود که این موضوع ها را در مدارس تدریس می کند.

در سایه سکوت درباره تصویب تدریس تاریخ صهیونیسم حتی قبل از اعلام اعلام عادی سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی این روزنامه اسرائیلی نوشت که این یک تغییر مهم و بی سابقه در جهان عرب و اقدام رسمی واضح برای بهبود چهره یهودیان به شمار می رود.

وزارت آموزش و پرورش مراکش تأکید کرد که به عنوان بخشی از نوسازی شیوه های تدریس در مدارس مراکش از سال 2014، تاریخ یهودی از ابتدای سال آینده برای دانش آموزان سال آخر ابتدایی گنجانده می شود.

در همین حال، «سرج باردوگو» رئیس اقلیت یهودی ها در مراکش در گفت و گو با خبرگزاری فرانسه گفت که این تصمیم دارای تأثیر زیادی است و «مانند یک سونامی است».

برخی از مسئولان صهیونیستی نیز گفتند که این اتفاق بی سابقه پس از تلاش های گسترده «جارد کوشنر» داماد « دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا رخ داده است.

در همین حال، عادی سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی خشم الجزایر را برانگیخت.

«عبدالعزیز جراد» نخست وزیر الجزایر به شدت به عادی سازی روابط میان مراکش و رژیم اشغالگر اسرائیل حمله کرد.

وی مراکش را متهم کرد که رژیم صهیونیستی را به مرزهای این کشور رسانده است.

جراد تأکید کرد که کشورش از چندین سمت مورد هدف قرار گرفته است و این علاوه بر خطرات منطقه ای و بی ثباتی در کشورهای همجوار است.

وی خواستار اتحاد مردم این کشور برای مقابله با تهدیدها شد.

نخست وزیر الجزایر در همایش تاریخی درباره حوادث 12 دسامبر 1960 گفت: یک اراده واقعی برای رساندن رژیم صهیونیستی به مرزهای ما در چارچوب طرح خارجی هدف قرار دادن الجزایر وجود دارد.

جراد تأکید کرد که ضرورت دارد همه الجزایری ها برای حل مشکلات داخلی تلاش کنند.

این در حالی است که «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا ، پنجشنبه هفته گذشته از توافق مراکش و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط خبر داد و آن را «دستاوردی تاریخی» توصیف کرد.

ترامپ در توئیتی نوشت: «موفقیت تاریخی دیگر ... اسرائیل و پادشاهی مراکش توافق کردند که روابط کامل دیپلماتیک برقرار کنند. پیشرفتی عظیم برای صلح خاورمیانه...»

وی همچنین نوشت که ایالات متحده حاکمیت مراکش را بر منطقه صحرای غربی به رسمیت می شناسد؛ جایی که مراکش دهه ها با جبهه پولیساریو بر سر آن اختلاف دارد.

 در اعلامیه امضا شده توسط ترامپ آمده که «آمریکا معتقد است ایجاد یک کشور مستقل در صحرای غربی گزینه واقع بینانه ای برای حل مناقشه نیست.»

کاخ سفید همچنین از طرفین درگیری در صحرای غربی خواست «بر اساس طرح خودمختاری مراکش به عنوان چارچوبی برای مذاکرات، در اسرع وقت وارد بحث و گفتگو شوند».

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که ترامپ روز پنجشنبه در تماس تلفنی با محمد ششم، پادشاه مراکش به توافق رسید.

روابط مراکش و رژیم صهیونیستی پس از ۲۰ سال از سر گرفته می شود و مراکش چهارمین کشوری است که ظرف ماه های گذشته به دعوت آمریکا اقدام به عادی سازی روابط با تل آویو می کند.

روابط سطح پایین میان مراکش و رژیم صهیونیستی در سال ۲۰۰۰، و در پی سرکوب فلسطینیان از سوی ارتش اسرائیل قطع شد اما حالا قرار است دو طرف سفارت های خود در تل‌آویو و رباط را باز کنند و خطوط هوایی هم میان آنها برقرار شود.

مراکش در ازای قبول پیشنهاد آمریکا برای رابطه با اسرائیل، کاخ‌سفید را مجاب کرده که حاکمیت این کشور بر اراضی صحرای غربی را به رسمیت بشناسد. مراکش این اراضی را بعد از خروج اسپانیا از صحرای غربی، و در جریان درگیری‌های میان جبهه پولیساریو با مراکش و موریتانی تصاحب کرده است.

خبرگزاری رسمی مراکش اعلام کرد که رئیس جمهور آمریکا طی تماس تلفنی به محمد ششم گفت که وی یک فرمان ریاست جمهوری صادر کرده که ایالات متحده آمریکا را ملزم می کند تا برای اولین بار در تاریخ خود ، حاکمیت کامل مراکش را بر تمام منطقه صحرای مراکش به رسمیت بشناسد. 

پس از  مصر و اردن، امارات، بحرین و سودان، مراکش ششمین کشور جهان عرب است که اسرائیل را به رسمیت می‌شناسد و روابط دیپلماتیک با آن برقرار می‌کند.

همچنین داماد و مشاور رئیس جمهور آمریکا پس از اعلام توافق برای عادی سازی روابط میان مراکش و رژیم صهیونیستی اعلام کرد که صلح عربستان و اسرائیل قطعی است.

 جارد کوشنر، داماد دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا که به تازگی به کشورهای منطقه سفر کرده گفت ، «عادی سازی کامل روابط بین عربستان و اسرائیل در این مرحله اجتناب ناپذیر و حتمی است».

این اظهارات کوشنر اندکی پس از اعلام  خبر توافق برای عادی سازی روابط میان رژیم صهیونیستی و مراکش ایراد شد.

کوشنر گفت که دولت آمریکا با اعلام عادی سازی روابط بین مراکش و اسرائیل ، «گام تاریخی» دیگری برداشته است و خاطرنشان کرد که دو طرف بلافاصله دفاتر ارتباطی در رباط و تل آویو را به قصد افتتاح دو سفارتخانه تاسیس خواهند کرد.

از سوی دیگر جمعی از کشورهای عربی که سابق بر این با رژیم صهیونیستی عادی سازی روابط کرده بودند از این اقدام استقبال کردند.

«عبدالفتاح سیسی» رئیس جمهور مصر که کشورش پیشگام در عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی بود در توئیتی از این تصمیم مراکش استقبال و آن را تحولی بسیار مهم قلمداد کرد.

ولیعهد امارات نیز نوشت: از اعلام عادی سازی روابط بین کشور برادر مراکش با اسرائیل و همچنین تصمیم آمریکا برای به رسمیت شناختن حاکمیت مراکش بر صحرای غربی خرسندیم.

وی مدعی شد: این اقدام در تقویت تلاش مشترک ما برای برقراری ثبات و صلح و شکوفایی در منطقه سهیم است.

«حمد بن عیسی آل خلیفه» پادشاه بحرین نیز این تصمیم مراکش را ستود.

در مقابل، حزب الله لبنان در بیانیه ای توافق میان مراکش و رژیم صهیونیستی برای عادی سازی روابط را محکوم و نتیجه آن را ناامیدی نظام هایی دانست که دست به عادی سازی زده اند.

 حزب الله لبنان در بیانیه ای در واکنش به این اقدام مراکش تأکید کرد که تسلیم شدن برخی نظام های عربی مقابل اخاذی و سیاه نمایی های آمریکا و رژیم صهیونیستی به طمع دستیابی به منافع یا لغو تحریم ها چیزی جز توهم نیست.

حزب الله بیانیه مقامات مراکش در مورد عادی سازی روابط با دشمن اسرائیلی را محکوم کرد و اعلام کرد این اقدام در راستای سقوط پی در پی برخی از کشورهای عربی است که روی آرمان فلسطین خط کشیده اند.

در این بیانیه تأکید شده است که عادی سازان «به زودی خواهند فهمید که فقط ناامیدی حاصل کرده اند و کشورشان در معرض و جولانگاه دشمن اسرائیلی قرار گرفته است».

همچنین حزب الله در این بیانیه آورده که « امید اصلی به مردم آزاده مراکش که در برابر استعمار فرانسه مقاومت کردند و همچنین ملت هایی است که مخالف عادی سازی با رژیم صهیونیستی هستند.این مردم هستند که همه توافق نامه های خیانت آمیز را لغو می کنند».

یک حزب موریتانیایی نیز عادی سازی روابط مراکش با رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم کرد.

حزب اسلامگرای«تجمع میهنی برای اصلاحات و توسعه»دومین فراکسیون بزرگ در پارلمان موریتانی با صدور بیانیه ای عادی سازی روابط مراکش با رژیم اشغالگر را به شدت محکوم کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید