دردسرهایی که ترامپ، برای بایدن درست کرد!

کدخبر: ۳۷۹۰۷۹
"ترامپ در یک رشته توئیت اعلام کرده که مراکش هم به فهرست کشورهای عمدتا عربی پیوسته که روابط آزاد دیپلماتیک را با اسرائیل ایجاد می‌کنند و در عوض آن طور که به نظر می‌رسد، ایالات متحده هم به صورت رسمی ادعای مراکش را درباره منطقه مورد مناقشه صحرای غربی به رسمیت شناخته و به بزرگترین و تنها قدرت غربی تبدیل می‌شود که چنین کاری را انجام می‌دهد."
دردسرهایی که ترامپ، برای بایدن درست کرد!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، منبع و منشا چندین قرن روابط آمریکا و مراکش هرچه باشد، دونالد ترامپ، رئیس جمهوری آمریکا نتوانست بدبینی مدرن را در مورد معامله‌ای که دولتش طراحی کرده بود، پنهان کند.

روزنامه واشنگتن پست در یادداشتی می‌نویسد: ترامپ که قرار است ماه آتی میلادی کاخ سفید را پس از شکست در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ریاست جمهوری ترک کند،‌ شاید بر تنش‌هایی بیفزاید که جو بایدن،‌ رئیس جمهوری منتخب آمریکا باید تلاش کند تا آنها را از میان بردارد.

وال استریت ژورنال می‌نویسد: این اعلامیه، دولت جدید آمریکا را دچار گرفتاری می‌کند. بایدن احتمالا با فشارهایی از سوی اعضای حزب خودش و متحدان خارجی برای برگشت از مساله به رسمیت شناختن کنترل صحرای غربی توسط مراکش روبرو می‌شود. اما هرگونه رویگردانی از تصمیم ترامپ می‌تواند به تنش با مراکش و اسرائیل منجر شود و به فهرست مشکلات سیاست خارجی که بایدن با آنها باید روبرو شود، بیفزاید.

درحالیکه مقام‌ها و رهبران در مراکش و اسرائیل ممکن است این پیروزهای دیپلماتیک را مورد تحسین قرار دهند، ترامپ بار دیگر از قدرت و اختیاراتش برای تعیین سرنوشت قطعه زمینی خیلی دورتر از ایالات متحده استفاده کرده که نگرانی‌های ساکنانش برای ترامپ کمترین اهمیتی نداشته است.

نبیل خوری، یکی از اعضای غیر مقیم شورای آتلانتیک با اشاره به قضاوت‌های جنجالی ترامپ درباره وضعیت قلمروهای مورد مناقشه اسرائیلی‌ها و فلسطینی‌ها می‌گوید: یکبار دیگر، ترامپ سرزمینی را بدون بحث و گفتگو و توافق با مالک آن واگذار می‌کند؛ مالکان این سرزمین، "صحراویونی" هستند که برای تعیین سرنوشت خود سخت و دشوار جنگیده‌اند. این اقدام اجرایی از سوی او بدون هیچگونه بحث در کنگره صورت گرفته است.

او ادامه داد: ترامپ یکبار دیگر سه دهه دیپلماسی آمریکا و سازمان ملل را که از طریق همه پرسی و رایزنی برای رسیدن به قطعنامه صلح مناقشه صحرای غربی انجام شد، نادیده گرفته است.

برخی از فلسطینی‌ها و مردم صحرا در یک حس مشترک نادیده گرفته شدن قرار گرفته‌اند.

نجا الخلیدی، فعال مردم صحرا به وبسایت میدل ایست آی گفت: اعلامیه ترامپ تنها باعث تقویت پیوندهای همبتسگی بین مردم صحرا و فلسطینی‌ها می‌شود که با حمایت جعلی مراکش از مساله فلسطین فریب خورده‌اند.

یک فعال فلسطینی مستقر در سوئد نیز به میدل ایست آی گفت: اقدامات مراکش در قبال اسرائیل باید فلسطینی‌ها را از هرگونه حمایتی که معتقدند از سایر ملل عرب دارند، منصرف کند. ارتباطی بین مصیبت‌ها و رنج‌های فلسطینی‌ها و مردم صحرا وجود دارد. اگر این فلسطین نیست، پس کدام ملت است که باید این وضعیت را درک کند؟

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید