آیا شیوع کرونا روبه افزایش است؟

هشدار جدید درباره بحران کرونا در ایران

کدخبر: ۳۷۹۱۴۹
در بیست و چهارمین روز آذر ماه آمارهای وزارت بهداشت از متغیرهای نگران کننده کرونایی نشان از وضعیتی قرمز از این بیماری داشت.در همین خصوص رقم بستری روزانه نسبت به روز گذشته 50 درصد رشد را به ثبت رساند.
هشدار جدید درباره بحران کرونا در ایران

به گزارش اقتصادنیوز، در روزهای اخیر آمارهای وزارت بهداشت و درمان از بیماری کرونا روندی کاهشی را از متغیرهای تلخ این بیماری به ثبت رساند. از میانه آذر به بعد کاهش آمارهای کرونایی به حدی بود که در روز یکشنبه تنها 833 نفر در اثر بیماری کرونا در بیمارستانها بستری شدند. این رقم پایین ترین حد بستری روزانه در تمام پاییز بوده است. 

اما در روز 24 آذر ماه آمارهای کرونا خبر از سکته ای خفیف روند کاهش تدریجی آمار تلخ کرونایی داشت. این آمار وضعیت را قرمزتر از پیش توصیف کرده است. در همین خصوص میزان بستری روزانه نسبت به روز قبل 50 درصد افزایش داشته و شمار بهبودی های روزانه نیز نسبت به روز قبل 5 درصد افت را به ثبت رسانده است. این وضعیت قرمز کرونایی در کشور در چه متغیرهایی نمود داشته و آیا میتواند ادامه داشته باشد؟

افزایش روزانه شیوع کرونا

ابتلای روزانه در 24 آذر ماه به حدی معادل با 7 هزار و 501 نفر رسید. این رقم نسبت به روز قبل 50 نفر افزایش پیدا و مجموع مبتلایان در ایران را به حدی معادل با 1 میلیون و 115 هزار تومان رسانید. 

این افزایش در کنار کاهشی که در شمار تست‌های روزانه کرونا رخ داد میزان شیوع را در این روز از روز قبل بیشتر کرد. برهمین اساس متغیر نسبت ابتلا به تست‌های کرونایی را در هر روز نمادی از شیوع کرونا در آن روز می دانیم. این متغیر در روز یکشنبه 22 اذر ماه 16.10 درصد بود که در روز دوشنبه با 0.16 درصد افزایش به حدی معادل با 16.27 درصد رسید.

این عبارت نشان میدهد که قدرت شیوع کرونا نسبت به روز قبل اندکی افزایش پیدا کرده است. اما آیا این شیوع درصد مرگو میر را هم دچار تغییر کرده است؟

عبور جانباختگان از مرز 52 هزار نفر

 پس از آنکه میزان فوتی‌های روزانه در 22 آذر ماه به کمترین حد خود در دوماه گذشته رسید اما این متغیر در روزهای بعد به طور متوسط 6.5 درصد افزایش پیدا کرده و اکنون حدی معادل با 251 نفر دارد. این میزان افزایش در میزان فوتی های روزانه رقم کل فوتی ها بر اثر بیماری کرونا را در کشور از مرز 52 هزار نفر فراتر برد.

این در حالی است که میزان بهبودی‌های روزانه بر خلاف شمار مرگ و میر کرونایی دراین روز دچار افتی قبل توجه شده بود.

افت 5 درصدی بهبودی های روزانه

در روز دوشنبه 24 آذر میزان بهبودیافتگان از بیماری کرونا در محدوده 10 هزار نفر قرار گرفت این در حالی بود که این رقم در روز های گذشته در محدوده 12 هزار نفر قرار داشت. مقایسه آمار بهبودی های روزانه در 24 آذر ماه با همین آمار در روز 23 آذر نشان از افتی 5 درصدی داشته است.

این در حالی است که بستری های روزانه نیز در این روز به نسبت روز گذشته نزدیک به 50 درصد افزایش را به ثبت رسانده است.

تمام متغیرهای کرونایی در این روز به طور یکپارچه خیر از وضعیتی قرمز از این بیماری دراین روز را داشتند. اما با توجه به آنکه آمار این بیماری در آذر ماه همواره روندی نوسانی داشته است ممکن است درادامه آمارهای تلخ کرونایی روندی نزولی تر داشته باشند.

  • N6
  • N7
  • N8
  • N9
اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید