ترفندهایی که قبل از آغاز زندگی مشترک باید بدانید

کدخبر: ۳۷۹۴۵۴
به گفته یک روانشناس، زوجین می‌توانند با مشاوره‌های قبل ازدواج از ویژگی‌های شخصیتی خود و همسرشان آگاه شده و میزان تفاهم با یک‌دیگر را بررسی کنند.
ترفندهایی که قبل از آغاز زندگی مشترک باید بدانید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، جلال یونسی روانشناس بالینی درباره عوامل ایجاد تعارض میان زوجین اظهار کرد: یکی از مسائل مهم طلاق، اختلاف بین مرد و زن است و موضوعاتی می‌تواند سبب این کشمکش میان آنان شود چرا که هر یک عقاید و رفتار‌های خاص خود را دارند و تفاهم مطلق به عمل نمی‌آید، اما همیشه به این شکل نیست که آشوب و درگیری باشد. البته تعارض و اختلاف طبیعی بوده، ولی باید مدیریت شود.

وی با اشاره به مدیریت تعارضات، بحث پیشگیری آن را مهم‌تر دانست و در این باره بیان کرد: زوجین می‌توانند با مشاوره‌های قبل ازدواج از ویژگی‌های شخصیتی خود و همسرشان آگاه شده و میزان تفاهم با یک‌دیگر را بررسی کنند چرا که داشتن یک‌سری از ویژگی‌های شخصیتی می‌تواند موجب کاهش اختلاف میان زوجین شود.

این روانشناس بالینی ادامه داد: مواردی در مشاوره‌های قبل ازدواج بررسی می‌شود این موارد از جمله؛ میزان سلطه‌گری، لجاجت، اصولگرا بودن (معیار ذهنی برای سنجیدن انسان‌ها که ربطی به دین ندارد)، مصلحت‌گرایی و اینکه چقدر زوجین در حل مسائل گوناگون با یک‌دیگر مشورت و مصلحت اندیشی می‌کنند.

یونسی یکی از ارکان مهم زندگی مشترک را صبور بودن توصیف کرد و گفت: این امر مهم است که زوجین هر کدام چه میزان صبر و تحمل در برابر مسائل مختلف زندگی را دارند و در عوض قضاوت نیز درباره موضوعات گوناگون به همین میزان می‌تواند قابل توجه و عامل اصلی بروز اختلافات باشد.

وی تصریح کرد: کمال گرایی می‌تواند آسیب‌های جدی به رابطه مشترک وارد کند به گونه‌ای که یکی از زوجین انتظار بیش از حد از همسر خود داشته و کوچکترین نقص موجب بروز اختلاف میان آن‌ها می‌شود. در حالی که قرار نیست تمام توقعات به بهترین نحو صورت گیرد، اما تقریبا برآورده کردن نیمی از آنان می‌تواند رابطه بهتری میان زوجین برقرار کند.

این روانشناس بالینی افزود: عواملی همچون بدبینی، خوش بینی و جزئی نگری در افراد مهم است البته میزان تلقین پذیری از عناصر باعث تعارض می‌شود و تا حدودی مشکلات، ریشه در دخالت‌های خانواده‌ها دارد، اما نمی‌توان مقصر دانست چرا که این تلقین پذیری مرد و زن است که والدین هر چه می‌گویند همان را عمل می‌کند.

وی ادامه داد: شخص بلافاصله بعد از مواجه شدن با مشکل آن را در خانواده خود مطرح می‌کند و آنان با جبهه‌گیری نسخه‌ای می‌پیچند و مرد یا زن با در نظر گرفتن این مشاوره‌های عجولانه با همسر خود درگیر می‌شود. این دسته از آدم‌ها در انجام هر کاری با همسر خود از والدین اجازه گرفته در صورتی که باید بدانند چه می‌خواهند و خواسته‌های همسر چیست تا به نتیجه واحد در حل تعارضات برسند.

یونسی گفت: میزان آزادی‌خواهی هر یک از زوجین باید بررسی شود چرا که آزادی‌خواهی ضد ازدواج بوده و ماهیت زندگی مشترک دل من می‌خواهد نیست بلکه ما چه می‌خواهیم است. همچنین برون‌گرا یا درون‌گرا بودن و سطح استرس هر فرد در جلب رضایت و احساس کفایت طرف مقابل از زندگی مشترک مهم است.

وی خاطر نشان کرد: پیشگیری بهتر از درمان است و طبق تحقیقات انجام شده از زوجینی که طلاق می‌گیرند یکی از عوامل اصلی اختلاف، عدم وجود ارتباط مهارتی صحیح است که در صورت آموزش و به‌کارگیری آن می‌توان از بسیاری اختلافات جلوگیری کرد. زوجین باید بدانند که در کنار خانواده با یک‌دیگر چگونه رفتار کنند که ضمن احترام به آنان، مسائل بین خود را با هم حل کرده و در صورت شدت گرفتن مشکل به راونشناسان مراجعه کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید