راه‌های افزایش قدرت آنتن‌دهی موبایل

کدخبر: ۳۷۹۸۱۲
وقتی نمی‌توانیم کیفیت آنتن‌دهی اپراتور را بالا ببریم؛ با چند ترفند قدرت آنتن‌دهی گوشی خودمان را بهتر کنیم.
راه‌های افزایش قدرت آنتن‌دهی موبایل

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران: هیچ‌چیزی ناامیدکننده‌تر از تجربه آنتن‌دهی ضعیف تلفن همراه نیست. از تماس‌های رها شده بگیرید تا پیام‌هایی که ارسال نمی‌شوند و اینترنت ضعیفی که نمی‌توانید با آن صفحه‌ای را باز کنید یا استریم کند و با تاخیر و قطعی مکرر یک بازی زنده فوتبال!

سیگنال‌دهی ضعیف گوشی می‌تواند هم ناراحتی و اعصاب‌خردی شما را به همراه داشته باشد و هم جریان کارهای شما را به تاخیر بیندازد. شما نمی‌توانید دکل‌های مخابراتی یا آنتن‌های BTS را بیشتر کنید، ولی ترفندهایی داریم که باعث بهبود قدرت سیگنال‌های گوشی شما می‌شوند تا مشکلات آنتن‌دهی را کمتر کنید.

کیس گوشی را دور بیندازید

برخی از قاب‌های گوشی می‌توانند قدرت آنتن‌دهی گوشی را کاهش دهند و در ارتباطات رادیویی اختلال ایجاد کنند. به‌ویژه، قاب‌های با طراحی‌های غیراستاندارد یا از جنس فلز برای سیگنال‌دهی گوشی مضر هستند. بهتر است یک بار قاب گوشی را درآورده و قدرت آنتن‌دهی را آزمایش کنید. چندین روز بدون قاب گوشی زندگی کنید و کیفیت تماس‌ها و اینترنت را زیر نظر بگیرید.

باتری گوشی را همیشه شارژ نگه دارید

شارژ باتری کم می‌تواند روی توانایی ارسال و دریافت سیگنال‌های رادیویی گوشی تاثیرگذار باشد. عملکرد باتری روی آنتن‌دهی بیشتر از تصور شما است. همیشه سعی کنید شارژ باتری گوشی خود را بالای ۲۵ درصد نگه دارید. همراه داشتن یک پاوربانک و شارژر قابل حمل، به‌ویژه در مناطق کوهستانی، بیابانی و جاده‌ای که نیاز به قدرت ارسال سیگنال‌های بیشتری است؛ کمک می‌کند آنتن‌دهی بهتری داشته باشید.

ترفندهایی که به تقویت وای‌فای شما کمک می‌کند

از وای‌فای کالینگ استفاده کنید

ممکن برای شما سرعت وای‌فای خانگی بهتر از آنتن‌دهی گوشی موبایل باشد. در این مواقع می‌توانید از قابلیت Wi-Fi Calling استفاده کنید. با چند تنظیم ساده می‌توانید در گوشی خود از تماس‌های تلفنی مبتنی بر وای‌فای بهره ببرید.

در گوشی‌های آیفون مسیر Settings > Phone > Wi-Fi Calling را طی کرده و مطمئن شوید که این قابلیت روشن و فعال است.

در اسمارت‌فون‌های اندرویدی این ویژگی می‌تواند در بخش‌های مختلف باشد. برای یافتن این تنظیم می‌توانید وارد اپلیکیشن Settings شده و برای Wi-Fi calling جست‌وجو کنید. البته، باید در ایران و برای اپراتورهای مختلف بررسی کنید این قابلیت فعال است یا خیر!

روش دیگر استفاده از قابلیت Wi-Fi Calling، نصب اپلیکیشن‌ها یا سرویس‌هایی است که امکان استفاده از این گزینه را روی گوشی فراهم می‌کنند. بسیاری از اپلیکیشن‌های پیام‌رسانی با این قابلیت کار می‌کنند و اجازه می‌دهند تماس تلفنی داشته باشید.

تنظیمات گوشی را بررسی کنید

مطمئن شوید تنظیمات گوشی شما درست هستند. به اپراتور و شبکه موبایل درستی وصل شدید و قابلیت‌های استفاده از صدا و داده روی این اپراتور فعال است. با بررسی تنظیمات، ممکن است نیاز باشد از میان چندین شبکه موبایل یک اپراتور، شبکه بهتر و مناسب‌تر برای خودتان را انتخاب کنید یا اینکه دست به آزمایش بزنید تا بهترین شبکه برای آنتن‌دهی را بیابید.

در گوشی‌های آیفون از مسیر Settings > Cellular می‌توانید به تنظیمات شبکه موبایل دسترسی پیدا کنید. در اندروید، باید مسیر را Settings > Network & internet را دنبال کرده یا در گوشی‌های سامسونگ وارد تنظیمات Settings > Connections > Mobile networks شوید.

اگر نمی‌توانید اطلاعات شبکه موبایل را ببینید یا شک دارید به بهترین گزینه وصل شدید یا خیر؛ می‌توانید تنظیمات شبکه موبایل را ریست کرده که بعضا برخی اوقات باعث بهبود آنتن‌دهی می‌شود.

در گوشی آیفون برای ریست کردن تنظیمات شبکه موبایل گوشی مسیر Settings > General > Reset > Reset Network Settings را پیش بروید. یادآوری می‌کنیم که با این کار رمزهای عبور شبکه و وای‌فای باید دوباره وارد شوند.

در تلفن همراه‌های اندرویدی، از یک دستگاه تا دستگاه دیگر با تنظیمات متفاوتی برای ریست تنظیم شبکه موبایل روبرو هستیم. مثلا در گوشی پیکسل ۴ باید مسیر تنظیمات Settings > System > Reset options > Reset Wi-Fi, mobile, and Bluetooth را پیش بروید، ولی در گوشی گلکسی اس ۱۰ سامسونگ تنظیمات Settings > General management > Reset > Reset network settings در دسترس هستند.

اپراتور خود را تغییر دهید

هر شرکت مخابراتی و اپراتور موبایل یک پوشش شبکه دارد که نشان می‌دهد در کدام مناطق آنتن‌دهی بهتری دارند و پوشش شبکه ۳ G یا ۴ G آن‌ها چگونه است.

می‌توانید وارد سایت اپراتورهای موبایل شهر و پوشش شبکه آن‌ها را برای منطقه خود بررسی کنید و بعد اگر متوجه شدید یک اپراتور دیگر پوشش شبکه بهتری دارد؛ اپراتور خود را تغییر دهید.

گاهی اوقات یک اپراتور پوشش شبکه ۳ G در مکان شما دارد و ۴ G ضعیف است، ولی اپراتور دیگری دقیقا در ۴ G قوی‌تر است.

به مکان بهترین بروید

اگر داخل خانه یا محل کار خود آنتن‌دهی موبایل ضعیفی دارید، ولی هر بیرون می‌روید؛ سیگنال‌دهی بسیار بهتر می‌شود؛ باید نتیجه گرفت ساختمان محل سکونت یا کار شما مانع دریافت سیگنال‌های موبایل می‌شود.

اگر در خارج از خانه هستید و باز هم آنتن‌دهی خوبی ندارید؛ ممکن است یک برج و ساختمان بلند، درختان یا هر چیز دیگری مانعی در مسیر پخش امواج رادیویی است یا باعث تداخل امواج شده است.

در مکان‌های شلوغ و پر تراکم مانند ورزشگاه‌ها، کنسرت‌ها، جشنواره‌های موسیقی یا مراکز خرید و تفریحی شهرها باز هم باید منتظر تداخل امواج و آنتن‌دهی بد باشیم.

به طور کلی، ساختمان‌های بلند، برج‌ها و سیستم‌های بی‌سیم نصب شده روی آن‌ها یک مانع بزرگ سر راه آنتن‌دهی گوشی‌های موبایل هستند.

اتصال به آنتن‌های موبایل را تازه‌سازی کنید

برخی اوقات گوشی شما سعی کرده در یک نقطه، به نزدیک‌ترین دکل مخابراتی یا آنتن موبایل BTS وصل شود که لزوما قوی‌ترین آنتن‌دهی نیست.

کافی است یک بار آنتن‌دهی گوشی را تازه‌سازی کنید تا با جست‌وجوی دوباره برای اتصال به آنتن‌های موبایل، به یک دکل BTS قوی‌تری وصل شود. برای این کار کافی است گوشی را برای چندین دقیقا روی حالت پرواز (airplane mode) قرار دهید و دوباره به حالت عادی برگردانید.

رپیتر نصب کنید

یکی از روش‌های بهبود آنتن‌دهی، نصب دستگاه‌های تقویت‌کننده امواج یا repeater است. این دستگاه‌ها، امواج ورودی را دریافت و با قدرت بیشتری دوباره پخش می‌کنند. این کار باعث می‌شود گوشی شما سیگنال‌های قوی‌تری دریافت کند.

یک repeater می‌تواند کاملا مشکل آنتن‌دهی ضعیف در خانه یا خودرو را رفع کند؛ فقط در هر مکانی که پریز برق وجود داشته باشد؛ قابلیت کار کردن دارند. پس از خرید یک رپیتر امواج موبایل، باید بهترین نقطه برای نصب آن‌ها را انتخاب کنید و در مکانی قرار ندهید که مسدودکننده امواج است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید