انتقاد پارلمان اروپا از وضعیت حقوق بشر و آزادی‌ها در مصر و پاسخ پارلمان این کشور

کدخبر: ۳۸۰۱۳۰
پارلمان اروپا با توجه به وخامت شرایط حقوق بشر در مصر، اعضای خود را به بررسی عمیق و همه جانبه روابط با این کشور دعوت کرد و در بیانیه اخیر خود شفافیت بیشتر در تمامی زمینه‌ها را خواستار شد.
 انتقاد پارلمان اروپا از وضعیت حقوق بشر و آزادی‌ها در مصر و پاسخ پارلمان این کشور

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رای الیوم نوشت، پارلمان اروپا در بیانیه‌ای که به تازگی منتشر کرده، با اشاره به حمایت مالی اتحادیه اروپا و بانک اروپا از توسعه مصر و ایجاد بانک سرمایه‌گذاری اروپا در این کشور تاکید کرد: نباید به مسؤولان اصلی نقض‌های آشکار حقوق بشر پاداش داده شود بلکه لازم است اقدامات ملموسی برای بهبود شرایط حقوق بشر در مصر انجام شوند، همچنین باید درباره اولویت‌های همکاری جدید مذاکره شده و استانداردهای روشنی تعیین شوند که به افزایش همکاری‌ها در زمینه تغییر نهادهای دموکرات منجر می‌شوند.

همچنین پارلمان اروپا در ادامه بیانیه خود بر لزوم توجه به نگرانی‌های موجود در حوزه حقوق بشر که در تمامی گفت‌وگوها با مسؤولان مصر مطرح می‌شوند، تاکید کرد، کمیسیون این پارلمان نیز بر لزوم آزاد کردن مدافعان حقوق بشر تاکید کرد.

در این بیانیه ضمن درخواست برای بررسی اعمال تحریم‌هایی علیه مسؤولان عالی رتبه مصری که در نقض‌های بزرگ حقوق بشر دست داشته‌اند، تاکید شد، همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی نباید به زیان استمرار فشارها برای پایبندی به حقوق بشر و محاکمه مسؤولان تمام شود.

پارلمان اروپا در ادامه از قاهره خواست در پرونده قتل دانشجوی ۲۸ ساله ایتالیایی با مسؤولان ایتالیا همکاری کرده و آدرس مظنونان پرونده را در اختیار دادستان کل ایتالیا قرار دهد تا به صورت رسمی اتهام‌ها علیه آنها صادر شوند.

ایتالیا چهار افسر مصری برجسته را به شکنجه و قتل این دوانشجو در فوریه ۲۰۱۶ متهم کرده است.

در مقابل پارلمان مصر به ریاست علی عبد العال، ضمن انتقاد از بیانیه پارلمان اروپا درباره وضعیت حقوق بشر در مصر، اظهار کرد: این بیانیه غیرقابل پذیرش بوده و با مشارکت مصر-اروپا سازگار نیست.

پارلمان مصر این بیانیه را دارای اهدافی سیاسی و حاکی از یک رویکرد نامتعادل دانست و از پارلمان اروپا خواست خود را وصی و قیم مصر قرار ندهد و مسایل حقوق بشر را در راستای اهدافی سیاسی یا انتخاباتی سیاسی نکند.

همچنین این پارلمان ضمن ابراز تعجب از رویکرد پارلمان اروپا نسبت به احکام قضایی و اینکه تفکیک قوا را نادیده می‌گیرد، تاکید کرد: ابتدا لازم است به تلاش‌های مصر برای حفظ امنیت و ثبات آن هم نه فقط در سطح داخلی، مبارزه با تروریسم و مهاجرت غیرقانونی، تلاش‌ها برای بهبود زندگی شهروندان و نیز روند توسعه که حتی در بحران کرونا هم متوقف نشد، نگاهی شود.

مصر در دوره اخیر پروژه‌های توسعه‌ای متعددی را در تمامی زمینه‌ها به ویژه در حوزه بهبود شرایط معیشتی مردم کلید زد که از جمله آنها پروژه‌های مسکن در سراسر استان‌های این کشور و نیز پروژه‌های راه‌سازی در بیشتر شهرها و محله‌ها بوده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید