سرویس امنیتی انگلیس از چه خشمگین است؟

کدخبر: ۳۸۰۳۹۹
مقامات اطلاعاتی و سرویس امنیتی انگلیس به خاطر استخدام اعضای حزب کمونیستی چین برای مأموریت‌های دیپلماتیک دچار اختلاف شده‌اند.
سرویس امنیتی انگلیس از چه خشمگین است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دیلی‌میل اعلام کرد، به نظر می‌رسد مقامات اطلاعاتی بریتانیا از اینکه کارکنانی که با حزب کمونیستی چین بیعت کرده‌اند، مناصبی در سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های انگلیس گرفته‌اند، عصبانی‌اند.

این جنجال پس از افشای روز یکشنبه دیلی‌میل رخ داد که نشان می‌داد چگونه فهرست افشاشده‌ای از اعضای حزب کمونیستی چین در شانگهای، شامل مقامی بود که در کنسولگری انگلیس فعالیت داشت و صدها نفری را نیز شامل می‌شد که برای شرکت‌های انگلیسی کار می‌کردند.

در حالی که مدرکی دال بر مشارکت گذشته یا حال اعضای حزب کمونیست چین در جاسوسی وجود ندارد، منابع امنیتی بریتانیا استدلال می‌کنند بررسی نکردن این موضوع با توجه به سابقه چین در جاسوسی، می‌تواند یک ریسک باشد.

منتقدان پکن تحت ریاست جمهوری "شی جینپینگ" می‌گویند فهرست اعضای کمونیستی، بر مقیاس تأثیر نفوذ مخرب چین بر زندگی بریتانیا تأکید دارد.

کنسول‌گری بریتانیا در شانگهای، دارای مقر مشترکی با ایستگاه ام‌آی6 است، جایی که مقامات اطلاعاتی به طور منظم با موضوعات فوق سری سر و کار دارند.

یک مقام ارشد اطلاعاتی انگلیس ضمن مقایسه موضع بریتانیا با موضع اتخاذ شده در سفارت چین در بریتانیا، اظهار کرد: این یک رسوایی است. بخش گسترده‌ای از جامعه اطلاعاتی هست که می‌خواهد عملیات‌های خارج کشور ما، از استانداردهای رقبای ما برخودار باشد. اگر این به معنی کاهش تعداد کارکنان یا خدمات، یا ارسال تعداد بیشتری از دیپلمات‌های خودمان باشد، در آن صورت این کاری است که باید انجام شود.

تحت قوانین چینی، سفارتخانه‌ها و کنسول‌گری‌های خارجی در چین ملزم به استخدام کارکنان محلی از آژانس‌های کاریابی دولتی هستند که آزادانه به تبلیغ سمت‌هایی با عناوین راننده و سرآشپز می‌پردازند.

تحلیل پایگاه داده افشاشده روزنامه دیلی‌میل نشان داد دست‌کم ۲۴۹ عضو حزب کمونیستی چین که در سال ۲۰۱۶ فهرست شده بودند، با یک آژانس مستقر در شانگهای پیوند داشتند.

شب گذشته، یک سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: همه سفارتخانه‌ها در چین باید هنگام استخدام کارکنان چینی، از قوانین محلی پیروی کنند؛ این شامل الزام به امضای قراردادهای استخدام از طریق آژانس‌های کاریابی هم هست. اما این آژانس‌ها نقشی در فرآیند استخدام ندارند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید