نظامیانی که به پاستور راه پیدا نکردند

کدخبر: ۳۸۰۴۸۸
انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تـــفاوت‌هـــایی با انتخابات‌های قبلی دارد و به‌نظر می‌رسد کاندیداهای این انتخابات از حوزه‌های غیرسیاسی باشند مانند نظامیانی که درصدد ورود به پاستور باشند.
نظامیانی که به پاستور راه پیدا نکردند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از اعتمادآنلاین،  انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۰ تـــفاوت‌هـــایی با انتخابات‌های قبلی دارد و به‌نظر می‌رسد کاندیداهای این انتخابات از حوزه‌های غیرسیاسی باشند مانند نظامیانی که درصدد ورود به پاستور باشند. دیروز سخنگوی شورای نگهبان درخصوص حضور نظامیان در انتخابات گفت: اگر کسی بخواهد در شورای نگهبان برای ثبت‌نام و حضور در انتخابات مجلس یا ریاست‌جمهوری وارد شود، باید با حوزه و نهاد خود قطع ارتباط کرده باشد.

البته حضور نظامیان در قـــامت کــاندیدای ریاست‌جمهوری مسبوق به سابق است.

دریادار سیداحمد مدنی، دریابان علی شمخانی، سردار سرتیپ محمدباقر قالیباف و سردار سرلشکر محسن رضایی در ادوار مختلف انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده‌اند. احمد مدنی در انتخابات سال۵۸، علی شمخانی در سال۸۰، محمدباقر قالیباف در سال۸۴ ،۹۲ و ۹۶ و محسن رضایی در سال ۸۸و ۹۲ در نقش کاندیدا ظاهر شدند که البته رای نیاوردند.

در میان نظامیانی که شایعه حضورشان برای انتخابات ریاست‌جمهوری سال بعد مطرح است، اتفاقا سه نفر آنان در دوره‌های پیشین نامزد شده‌اند ولی مردم به آنان اقبال نشان نداده‌اند:

دریابان علی شمخانی نخستین نظامی‌ای بود که تلاش کرد جامه ریاست‌جمهوری بر تن کند. او در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۸۰ درحالی‌که وزیر دفاع بود، کاندیدای ریاست‌جمهوری شد و با سیدمحمد خاتمی، رئیس دولت وقت، به مبارزه انتخاباتی پرداخت و در نهایت با ۷۳۸هزار رای بعد از خاتمی و احمد توکلی سوم شد. خاتمی در کابینه دوم خود نیز او را به‌عنوان وزیر دفاع نگه داشت.

شمخانی از شهریور ۱۳۹۲ و آغاز به کار دولت حسن روحانی دبیر شورای‌عالی امنیت ملی کشور است. سردار محسن رضایی از سال ۶۰ به مدت ۱۶ سال فرماندهی سپاه را برعهده داشت.

در سال ۱۳۸۴ نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری شد؛ اما پیش از برگزاری انتخابات انصراف داد. رضایی چهار سال بعد نیز به صورت مستقل وارد کارزار انتخاباتی شد، تعداد آرای او ۶۸۱هزار رای اعلام شد و او نیز مانند میرحسین موسوی و مهدی کروبی به نتایج اعلام‌شده اعتراض کرد؛ اما چند روز بعد اعتراض خود را پس گرفت.

او در سال ۹۲ باز شانس خود را امتحان کرد و شعار «سلام بر زندگی» را برای خود انتخاب کرد، این‌بار تا آخر در انتخابات ماند؛ اما با ۳۸۸هزار رای از ورود به پاستور بازماند. محسن رضایی در انتخابات ریاست‌جمهوری در سال ۱۳۹۶ شرکت نکرد.

سردار محمدباقر قالیباف هم در سال ۸۴ کاندیدای ریاست‌جمهوری شد؛ اما تنها چهار میلیون رای آورد و پس از آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی، محمود احمدی‌نژاد و مهدی کروبی، چهارم شد. بعد از آن به مدت ۱۲ سال شهردار تهران شد.

سال ۹۲، با شعار «ایران سربلند» در یازدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرد. او که در این دوره از انتخابات نامزد اصلی اصولگرایان بود، شش میلیون رای به دست آورد و بعد از حسن روحانی، دوم شد. قالیباف در سال ۱۳۹۶ نیز با شعار «دولت مردم» در انتخابات شرکت کرد؛ اما در نهایت به نفع حجت‌الاسلام رئیسی انصراف داد.

او البته یک بار دیگر شانس خود را در انتخابات مجلس امتحان کرد و در روزی که حدود ۲۵ درصد مردم پای صندوق رای رفته بودند، با حدود یک‌میلیون‌و ۲۵۰هزار رای به بهارستان رفت و در نهایت ریاست مجلس را نیز به دست آورد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید