همه کشورهای عضو FATF واکسن کرونا خریدند حتی عراق!

کدخبر: ۳۸۰۹۹۶
عراق می‌خواهد که بیشترین میزان هرگونه واکسن جهانی را برای بیش از ۲۰ درصد جمعیت خود (یعنی هشت میلیون نفر) دریافت کند. البته کشورهای انگلستان، عربستان، آمریکا، کانادا، روسیه، قطر، امارات و... بسیاری دیگر از کشورهای واکسیناسیون خود را آغاز کرده‌اند.
همه کشورهای عضو FATF واکسن کرونا خریدند حتی عراق!

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از آرمان، در حالی‌که بسیاری از کشورهای دنیا و حتی کشورهای کمتر توسعه یافته‌ای مانند عراق توانسته ۱.۵ میلیون دوز واکسن کرونا را خریداری کند، اما در کشور ما هنوز عزمی برای خرید این واکسن دیده نمی‌شود و بیشتر تمرکز مسئولان بر تولید واکسن کرونای ایرانی از سوی شرکت شفامدار است.

در روزهای گذشته اظهارات ضد و نقیضی درباره خرید واکسن از طریق کوواکس مطرح شدند. در این بین اگر صحبت‌های چند وقت گذشته مسئولان را مرور کنیم به کلید واژ‌ه‌های مشترکی خواهیم رسید؛ «واکسن کرونای خارجی را نمی‌خواهیم»، «به واکسن دشمن اعتمادی نداریم!»‌، «امکانات ورود واکسن را نداریم»، «واکسن فایزر را می‌خریم»، «به زودی واکسن تایید شده who، را خریداری می‌کنیم»

GDvc4xnzRMbv

اما در بین این همه اظهارنظر، علی مطهری، نایب رئیس سابق مجلس شورای اسلامی در پیامی از باطل شدن سهمیه جهانی واکسن کرونا برای مردم ایران خبر می‌دهد. مطهری در توئیتی نوشته: «به خاطر اینکه در لیست سیاه اف‌ای‌تی‌اف قرار داریم نتوانستیم پنجاه میلیون دلار مبلغ سهمیه ایران از واکسن کرونای سازمان جهانی بهداشت برای هشت میلیون ایرانی را منتقل کنیم و سهمیه ایران باطل شد. مجمع تشخیص مصلحت نظام باید پاسخگو باشد.»

سخنگوی دولت، در نشست خبری هفتگی خود به طور تلویحی تایید کرد که نپیوستن این کشور به گروه ویژه اقدام مالی (اف ای تی اف)، خرید واکسن خارجی کرونا را با مشکل مواجه کرده است. علی ربیعی با اشاره به ضرورت پیوستن به اف ای تی اف گفت: «امیدواریم در مجمع تشخیص مصلحت نظام در این زمینه بحث کنیم و آنچه که به مصلحت کشور است را بتوانیم تأمین کنیم.» 

 این اظهارات فقط به معنی سرگیجه مردمی است که از شیوع ویروس کرونا در آستانه ۱۱ ماهگی خسته و کلافه شده‌اند و با هشتگ «واکسن بخرید» از مسئولان کشور خواستند که هر چه سریع‌تر اقدام به تامین واکسن کنند.

اما واکنش کیانوش جهانپور، سخنگوی سازمان غذا و دارو در توئیتر به این خواسته مردم جالب توجه است و در راستای اظهارنظرهای سابق او است. جهانپور در پیامی نوشت: در ادامه پروژه تحریم دارو، تحریم وام IMF، تحریم ماسک، تحریم تجهیزات حفاظتی، تحریم کیت تشخیصی PCR، تحریم رپیدتست کرونا، این بار رمز عملیات فریب و عنوان مستعار پیوست رسانه‌ای تحریم: «واکسن_بخرید» خیلی ممنون!

روز گذشته نیز، مصطفی قانعی دبیر کمیته علمی ستاد ملی مقابله با کرونا با اشاره به گزینه‌های واردات واکسن کرونا گفت: «فعلا در لیست خرید ایران واکسن‌های کرونای فایرز و مدرنا اولویت ندارند. ما بر اساس زیرساخت‌ها، امکانات، قیمت و کشوری که قرار است از آن واکسن را خریداری کنیم تصمیم می‌گیریم.»

این اظهارات در شرایطی مطرح شده که کشورهای مختلف واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند و کشور ما نیز از هفته آینده، اولین آزمایش بالینی این واکسن را بر روی ۵۶ فرد داوطلب آغاز خواهد کرد. آن طور که دولت فرانسه اعلام کرده است این کشور با نزدیک به ۷۰میلیون نفر جمعیت قصد خرید ۲۰۰میلیون دوز واکسن از شش شرکت مختلف را دارد و تزریق آن از اوایل ژانویه (حدود دو هفته دیگر) به شکل رایگان و داوطلبانه صورت می‌گیرد.

اندونزی نیز با نزدیک به ۲۷۰ میلیون نفر جمعیت یکی دیگر از مشتریان واکسن شرکت سینوواک و یکی از اولین کشورهای دریافت کننده واکسن کرونا است. این کشور تاکنون ۱.۲ میلیون دوز واکسن و تجهیزات خام تولید ۱۵میلیون واکسن کرونا را دریافت کرده است. تا چند هفته دیگر هم ۱.۸میلیون دوز واکسن دیگر و تجهیزات تولید ۳۰میلیون دوز واکسن کرونا وارد این کشور می‌شود.

عراق می‌خواهد که بیشترین میزان هرگونه واکسن جهانی را برای بیش از ۲۰ درصد جمعیت خود (یعنی هشت میلیون نفر) دریافت کند.» البته کشورهای انگلستان، عربستان، آمریکا، کانادا، روسیه، قطر، امارات و... بسیاری دیگر از کشورهای واکسیناسیون خود را آغاز کرده‌اند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید