هشدار کارشناسان درباره رقابت فضایی آمریکا و چین در کره ماه

کدخبر: ۳۸۱۱۰۹
کارشناسان چینی درباره طرح‌های آمریکا برای تاسیس یک نیروگاه هسته‌ای در کره ماه و ایجاد رقابت فضایی بین چین و آمریکا همانند رقابت فضایی آمریکا و شوروی در دهه ۱۹۸۰ میلادی، هشدار دادند.
هشدار کارشناسان درباره رقابت فضایی آمریکا و چین در کره ماه

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، اوراسیا تایمز اعلام کرد، دستورالعمل سیاست فضایی – ۶ آمریکا (SPD-۶) اظهار می‌دارد که باید یک سامانه برق شکافش (اتمی) fission‌ با توان تولیدی ۴۰ کیلووات و بالاتر بر روی سطح کره ماه وجود داشته باشد. در این حال یک گزارش رسانه‌ای در چین حاکی است که آمال و بلندپروازی‌های آمریکا با تلاش این کشور برای کسب برتری فضایی ممکن است به پروژه‌های نظامی آینده در ماه صرفنظر از خسارات ناشی از آن منجر شود.

در حالی که آمریکا اعلام کرده این نیروگاه از حضور پایدار در ماه و کاوش‌های مریخ حمایت خواهد کرد، چین معتقد است احتمال مقاصد نظامی پشت این برنامه وجود دارد. "سونگ ژونگ‌پینگ"‌ کارشناس نظامی چینی به روزنامه دولتی "گلوبال تایمز" گفت کره ماه غنی از ماده "هلیوم-۳" است که برای تولید انرژی از طریق گداخت اتمی قابل استفاده است. وی ادعا کرد که آمریکا تحت عنوان ساخت نیروگاه اتمی که دربردارنده استفاده از مواد اتمی است، امکان دارد کره ماه را به مکانی برای تولید سلاح‌های اتمی تبدیل کند.

دستورالعمل اجرایی جدید آمریکا درباره راهبرد انرژی هسته‌ای آمریکا در فضا در حالی مطرح شده که کاوشگر چینی "چانگ ئه  -۵" با موفقیت ماموریت خود در کره ماه را به اتمام رساند و با نمونه‌هایی از سطح ماه به زمین بازگشت. ماهنورد بدون سرنشین چین که یک کیلو و ۷۳۱ گرم نمونه از خاک و سنگ کره ماه را به زمین آورده است روز پنجشنبه ۲۷ آذر ماه در منطقه مغولستان داخلی در شمال چین فرود آمد و  پکن روز شنبه ۲۹ آذر اعلام کرد تحقیقات را روی این نمونه ها آغاز کرده است.

کارشناس چینی مزبور مدعی شد که آمریکا با اجرایی کردن دستورالعمل SPD-۶ قصد دارد چین را به یک رقابت فضایی وارد کند، همانطور که با برنامه "جنگ ستارگان" در زمان دولت رونالد ریگان در دهه ۱۹۸۰ اتحاد جماهیر شوروی را وارد رقابت فضایی کرده بود. 

"لی هایدونگ" استاد موسسه روابط بین‌الملل در دانشگاه امور خارجی چین هم گفت: این سیاست آمریکا برای ایجاد برتری و حفظ رهبری راهبردی در فضا، یکجانبه‌گرایی آمریکا را به اثبات می‌رساند.  

لی خاطرنشان کرد که این طرح آمریکا مغایر با اجماع بین‌المللی درباره استفاده از فضا است، چنانکه در "معاهده ماه" مصوب مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال ۱۹۷۹ اجرام آسمانی و کره ماه مشمول تخصیص‌های ملی از طریق ادعای مالکیت به هر شکل ممکن نیستند.

ایالات متحده آمریکا هیچگاه بطور رسمی به این معاهده نپیوسته و دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا مقررات جدیدی مغایر با توافق قبلی مطرح کرده است. این پیشنهاد موسوم به "توافق آرتمیس" اجازه استفاده از منابع کره ماه برای مقاصد تجاری را می‌دهد. این توافق همچنین ایجاد "مناطق امن" در اطراف اماکن فرود بر روی سطح کره ماه را مطرح می‌کند که می‌تواند در عمل به معنی مالکیت مناطقی از سطح ماه باشد.

توافق آرتمیس در اکتبر سال جاری میلادی (مهر ۹۹) به امضای مدیران سازمان‌های فضایی هشت کشور آمریکا، استرالیا، کانادا، ‌ژاپن، لوکزامبورگ، ایتالیا، بریتانیا و امارات عربی متحده رسید. اوکراین و برزیل هم بعدا آن را امضا کردند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید