ده رکوردشکنی حیرت انگیز در 2020

کدخبر: ۳۸۱۶۱۸
سال ۲۰۲۰ میلادی در حالی به پایان می رسد که شاهد بسیاری از وقایع بود و رکوردهای زیادی درآن در زمینه های آب و هوا ، بهداشت ، اقتصاد ، سیاست و ورزش ثبت شد.
ده رکوردشکنی حیرت انگیز در 2020

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا و خبرگزاری فرانسه ، بیشترین رکوردشکنی ها در جهان تحت تاثیر شیوع گسترده و همه گیری ویروس کرونا ( کووید ۱۹ ) بوده است.

۱- رکورد شکنی دما در دره مرگ

دره مرگ درکالیفرنیای آمریکا ۱۶ اگوست ۲۰۲۰ شاهد افزایش دما به بیش از ۵۴ درجه سانتیگراد بود تا در کنار دو رکورد دما در سالهای ۱۹۱۳ و ۱۹۳۱ سومین رکورد جهانی ثبت شود.

به عنوان دلیلی جدید برای پدیده گرم شدن آب و هوای کره زمین، سازمان جهانی هواشناسی سال ۲۰۲۰ را گرمترین سال بعد از ۲۰۱۶ و دهه گذشته را گرمترین دوران ثبت شده اعلام کرده است.

۲- گسترده ترین همه گیری و قرنطینه اجباری

ویروس کرونا به عنوان عامل بیماری مسری  کووید ۱۹ از پایان سال ۲۰۱۹ میلادی پدیدار و گفته شد که منشاء آن ووهان چین بوده است اما بسرعت در سراسر کره زمین شیوع پیدا کرد و برفعالیت انسان ها با قدرت تاثیر گذاشت تا رکورد جدید همه گیری در جهان در سال ۲۰۲۰ ثبت شود.

براساس گزارش خبرگزاری فرانسه  در دوم ماه آوریل و تنها سه ماه پس از شیوع گسترده کرونا ، بیش از ۳.۹ میلیارد نفر ، معادل نیمی از بشریت ، مجبور شدند در قرنطینه قرار گیرند یا از آنها خواسته شد در قرنطینه قرار گیرند.

۳- بزرگترین رکود اقتصادی

توقف چرخ اقتصاد ناشی از شیوع گسترده ویروس کرونا و موج بسته شدن مرزهای کشورها به بزرگترین رکودی اقتصادی در جهان منجرشد.

در ماه آوریل ، ۲۰.۵ میلیون شغل تنها در آمریکا از بین رفت.

در سطح جهانی ، صندوق بین المللی پول انتظار دارد تولید ناخالص داخلی ۴.۴ درصد کاهش یابد و اما بر اساس اعلام گروه تخصصی «مدیوبانکا» ، حجم فروش شرکت های اینترنتی چند ملیتی طی ۹ ماهه اول سال ۱۸.۴ درصد افزایش یافته است.

۴- بالاترین میزان ابتلا به ویروس

در ۱۴ نوامبر، سازمان بهداشت جهانی تعداد مبتلایان به ویروس کرونا تنها در ۲۴ ساعت را ۷۰۰ هزار تن اعلام کرد که بالاترین آمار ثبت شده است.

اما با این وجود و ثبت بیش از ۱.۶ میلیون نفر جان باخته در آخرین روزهای سال ۲۰۲۰ هنوز این آمار بسیار کمتر از سایرهمه گیری های ویروسی است.

به عنوان نمونه «آنفولانزای اسپانیایی» درسال های ۱۹۱۸ و۱۹۱۹، ۵۰ میلیون نفر را به کام مرگ کشاند و در اواخر قرون وسطی ، طاعون نیمی از جمعیت اروپا را از بین برد.

۵- تاریک ترین دوران نیازهای انسان

به دلیل شیوع گسترده ویروس کرونا ( کووید ۱۹)  تعداد افرادی که در جهان به کمک های بشردوستانه احتیاج پیدا کرده اند به بالاترین آمار یعنی ۲۳۵ میلیون نفر خواهد رسید.

«مارک لاوکاک» مسئول امور بشردوستانه سازمان ملل متحد می گوید : تصویری که ارائه می دهیم از نظر نیازهای بشردوستانه تاریک ترین دوران است.

۶- گرانترین تبلیغات انتخاباتی

 ۱۴ میلیارد دلار، این مقدار پول هرگز برای انتخابات در آمریکا هزینه نشده بود

براساس اعلام موسسه مستقل « مرکز سیاست پاسخگوئی» مبارزات انتخاباتی ریاست جمهوری و مجالس قانونگذاری آمریکا در سال ۲۰۲۰ با هزینه ۱۴ میلیارد دلار، دو برابر هزینه  نامزدها در انتخابات ۲۰۱۶ و سه برابر بیشتر از انتخابات سال ۲۰۰۰ بوده است.

۷- شکسته شدن رکورد شوماخر

«لوئیس همیلتون» راننده انگلیسی فرمول یک ، پس از کسب نود و چهارمین پیروزی درماه نوامبر در ترکیه ، رکورد تعداد برنده جایزه بزرگ را که در اختیار «مایکل شوماخر» راننده آلمانی بود، شکست.

همیلتون اکنون با کسب هفت لقب برتردر مسابقات قهرمانی جهان با « شومی» اسطوره رانندگی از نظر تعداد القاب جهانی هم تراز است.

۸-  بلندترین پرش و سریعترین دونده

رشته دو و میدانی در سال ۲۰۲۰ شاهد ثبت رکوردهای جدید بود.

«جوشوا چیپتیجی» اوگاندایی در ماه اکتبر در والنسیای اسپانیا در دو مسافت ۱۰۰۰۰ متر با ثبت ۲۶ دقیقه ویازده ثانیه سریعترین دونده شد ؛ درهمین حال « آرماند دوپلانتس» سوئدی هم با ثبت پرش ۶.۱۵ متر درماه سپتامبر درشهر رم ایتالیا از «سرگئی پوپکا » اسطوره اوکراینی پیشی گرفت.

۹ - بدترین شکست

تیم ملی فوتبال آلمان که چهار بار قهرمان جهان شده است بزرگترین و بدترین شکست خود را از سال ۱۹۳۱ میلادی تاکنون با شکست ۶- ۰ مقابل اسپانیا در ۱۸ نوامبر در شهر سویل متحمل شد.

اما این شکست مانع از ماندن «یوآخیم لوو» مربی تیم ملی فوتبال آلمان درجایگاه خود تا جام اروپا در سال ۲۰۲۱ نشد. او از سال ۲۰۱۶ مربی تیم ملی فوتبال آلمان است.

۱۰- گرانترین کبوتر جهان

« نیو کیم» کبوتری از نژاد بلژیکی ، در ماه نوامبر با قیمت ۱.۶ میلیون یورو توسط یک چینی در یک حراج مجازی فروخته شد تا رکورد فروش گرانترین کبوتر ثبت شود.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید