خطر و تهدیدی بزرگ در کمین آمریکا

کدخبر: ۳۸۲۰۸۱
"قصد هراس‌افکنی نداریم، اما تا زمانی که پیروزی انتخاباتی جون بایدن در ششم ژانویه رسما تحکیم نشود، باید این را به رسمیت بشناسیم که ایالات متحده همچنان در منطقه خطر قرار دارد زیرا آشوب بالقوه داخلی و خارجی می‌تواند بهانه‌ای در دست ترامپ برای چنگ زدن به قدرت باشد."
خطر و تهدیدی بزرگ در کمین آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، این تهدید که تحقق آن بعید به نظر می‌رسد، در حال نگران ساختن مقام‌های ارشد از جمله جمهوری‌خواهانی است که در گذشته از ترامپ حمایت می‌کردند اما اکنون باور دارند که او تهدیدی است که ممکن است از محدودیت‌های قانون اساسی آمریکا به نفع قدرت خودش تخطی کند. آنها کمپین چندوجهی حامیان ترامپ برای استفاده از اختلالات داخلی و شاید تهدیدات در خارج را برای پیشبرد منافع او متصور هستند.

به نوشته روزنامه واشنگتن پست، مرحله بزرگ روز ششم ژانویه در گردهمایی دو مجلس کنگره آمریکاست تا رسما آرای کالج الکترال را که ۱۴ دسامبر اخذ شده و طبق آن بایدن و ترامپ به ترتیب به ۳۰۶ و ۲۳۲ رای رسیدند، شمارش کنند. این شمارش باید مراسمی نمادین باشد اما ترامپ درمانده از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان و سنا می‌خواهد تا این آراء را به چالش کشیده و جلوی این تاییدیه نهایی و الزام‌آور که پیروزی بایدن را پیش از برگزاری تحلیف مستحکم می‌کند، بگیرند.

این کارزار مذبوحانه ترامپ به طور حتم در کنگره شکست خواهد بود. خطر بزرگتر در خیابان‌های آمریکاست، جایی که نیروهای طرفدار ترامپ به ایجاد هرج و مرج تهدید می‌کنند. یگ گروه هوادار ترامپ با عنوان "زنان برای اول آمریکا" خواستار برگزاری تجمعی در واشنگتن در ششم ژانویه شده است و ترامپ هم از هم‌اکنون بر طبل می‌کوبد که "ششم ژانویه اعتراضات بزرگی در دی.سی برگزار می‌شود. آنجا باشید، ما طوفانی خواهیم بود!"

مقام‌های دولتی نگرانند که اگر خشونت شیوع پیدا کند، ترامپ بتواند به "قانون قیام" برای بسیج ارتش متوسل شود. سپس ترامپ ممکن است از "قابلیت‌های ارتش" برای تجدید انتخابات سوم نوامبر در ایالت‌های سرنوشت‌ساز استفاده کند، همانطور که مایکل فلن، مشاور امنیت ملی پیشین ترامپ پیشنهاد داد. او در مصاحبه ۱۷ دسامبر به نیوزمکس گفت ترامپ "می‌تواند با بکارگیری قابلیت‌های ارتش آنها را در آن ایالت‌ها مستقر کرده و عملا یک انتخابات دوباره برگزار کند."

وزارت دفاع آمریکا (پنتاگون) می‌تواند منبع چنین اقدامی باشد و برخی از تحرکات غیر معمول اخیر نشان می‌دهد که مقام‌های حامی ترامپ ممکن است به منظور تضمین اهرم‌های قدرت بسیج شوند. براساس گزارش فاکس نیوز، کش پاتل، رئیس دفتر کریستوفر میلر، وزیر دفاع موقت آمریکا اوایل دسامبر سفر آسیایی خود را کوتاه کرد و به واشنگتن بازگشت. او در این رابطه توضیحی نداد اما یک مقام گفت، اواسط دسامبر ترامپ با برخی درباره احتمال جایگزینی پاتل با کریستوفر رای به عنوان مدیر اف‌بی‌آی صحبت کرد. رای همچنان در سمت خودش مانده است.

دیگر دسیسه عجیب پنتاگون، پیشنهاد میلر در اواسط دسامبر برای جداسازی آژانس امنیت ملی از فرماندهی سایبری آمریکا بود که اکنون هر دو تحت کنترل ژنرال پل ناکاسون است. این پیشنهاد با مخالفت دو حزبی در کنگره راه به جایی نبرد.

اما اصلا چرا وفاداران ترامپ پیشنهاد جداسازی فرماندهی ان‌اس‌ای-سایبری را مطرح کردند؟ برخی مقام‌ها گمانه‌زنی می‌کنند که شاید کاخ سفید قصد داشته است تا یک رئیس جدید برای ان‌اس‌ای منصوب کند، شاید ازرا کوهن-واتنیک، محافظه‌کار جوانی که به تازگی برای نظارت بر فعالیت‌های اطلاعاتی پنتاگون منصوب شد.  

تیم ترامپ با کنترل قاطع بر ان‌اس‌ای و اف‌بی‌آی، ممکن است بعدا اطلاعات بسیار محرمانه درباره منشاء تحقیقات ۲۰۱۶ درباره ترامپ و روسیه را افشا کند. جان راتکلیف، مدیر اطلاعات ملی آمریکا برای انتشار این اطلاعات حساس پیش از انتخابات نوامبر تلاش کرد، آن هم با وجود مخالف روسای اطلاعاتی که آن را برای امنیت ملی آمریکا شدیدا مخرب می‌دانستند. ترامپ آن زمان تحت فشار ویلیام بار، دادستان کل وقت آمریکا و دیگران عقب‌نشینی کرد.

هفته‌های پایانی ترامپ در راس قدرت همچنین می‌تواند به دلیل خطر آشوب خارجی  آتش‌زنه باشد. به تازگی بعد از حمله راکتی به سفارت آمریکا در عراق، ترامپ سخنان تهدیدآمیز بسیاری مطرح کرد. مقام‌های وزارت خارجه آمریکا و پنتاگون می‌گویند که تهدید تلافی‌جویی ترامپ واقعی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید