هشدار ناتو درباره استفاده از کرونا به عنوان سلاح بیولوژیک!

کدخبر: ۳۸۲۴۹۳
دبیرکل پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مورد به کارگیری ویروس‌هایی مانند آنفلوانزا و کرونا به عنوان یک سلاح بیولوژیک احتمالی از سوی تروریست‌ها هشدار داد.
هشدار ناتو درباره استفاده از کرونا به عنوان سلاح بیولوژیک!

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایرنا، همه گیری کرونا نشان می دهد که استفاده از سلاح های بیولوژیکی چه عواقب فاجعه باری می تواند برای بشر به همراه داشته باشد. مقامات پیمان نظامی آتلانتیک شمالی (ناتو) می خواهند خود را در برابر چنین خطرات احتمالی مسلح سازند.

خبرگزاری د. پ.آ. امروز (سه شنبه) در این رابطه نوشت: با توجه به عواقب ویرانگر همه گیری کرونا، ناتو می خواهد تلاش های خود را در زمینه دفاع در برابر حملات با سلاح های بیولوژیکی افزایش دهد. «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو در گفت‌وگو با این خبرگزاری آلمانی گفت، کرونا ویروسی نیست که در آزمایشگاه ایجاد شده باشد، اما خطرات موجود در ارتباط با استفاده از آن در جنگ بیولوژیکی را نشان می دهد از این رو ناتو باید راهبردهای امنیتی خود را تقویت کند.

وی با بیان اینکه ناتو در حال بهبود تبادل اطلاعات برای جلوگیری از حملات احتمالی با سلاح های بیولوژیکی است، افزود: کاربرد این سلاح ها، مانند سلاح های شیمیایی، طبق قوانین بین المللی ممنوع است، اما ما باید برای مقابله با آنها آماده باشیم زیرا می دانیم این سلاح ها هنوز در دسترس هستند. آنها می توانند توسط بازیگران دولتی و همچنین توسط تروریست ها مورد استفاده قرار گیرند.

استولتنبرگ این احتمال را که حمله گسترده اسلحه های بیولوژیکی با صدها هزار کشته نیز منجر به حمله تلافی جویانه با سلاح های معمولی یا هسته ای شود، رد نکرد و در عین حال یادآور شد: «ناتو سلاح ممنوعه ندارد، اما ما برای پاسخگویی مناسب، طیف وسیعی از توانایی ها را داریم. اگر ماده ۵ برای دفاع جمعی پس از حمله سلاح های بیولوژیکی آغاز شود، ناتو می تواند از همه این توانایی ها استفاده کند.»

به گفته وی علاوه بر پاتوژن های آبله و سیاه زخم، ویروس های آنفلوانزا و کرونا نیز به عنوان سلاح های بیولوژیکی احتمالی در نظر گرفته شده اند. محققان بارها نشان داده اند که چنین ویروس هایی را می توان به طور مصنوعی در آزمایشگاه خطرناک تر کرد.

زمینه چنین آزمایشاتی تلاش برای آماده سازی بهتر در برابر عواقب جهش های طبیعی ویروس است. آنها همچنین نشان می دهند که اگر مثلاً تروریست ها به چنین توانایی هایی دسترسی پیدا کنند، چه عواقبی می تواند داشته باشد. در همین راستا دبیرکل ناتو تاکید می کند که خطرات حملات احتمالی با سلاح بیولوژیکی باید به حداقل برسد.

در این میان یک سناریو وحشتناک این است که ویروس ها به گونه ای اصلاح شوند که فقط برای گروه های منتخب به عنوان مثال فقط برای سیاه پوستان یا فقط برای سفیدپوستان و یا سنین خاصی از افراد کشنده باشند. سناریوی دیگر این است که عوامل جنگ بیولوژیکی توسط متعصبانی که مثلاً فکر می کنند تنها راه نجات جهان کاهش شدید جمعیت است، استفاده شود.

دبیرکل سازمان ملل آنتونیو گوترش پیش از این در مورد خطرات حملات تروریستی با سلاح های بیولوژیکی هشدار داده بود. وی اواسط تابستان گفت که همه گیری کرونا نشان داده است که این ممکن است مقدمه فجایع دیگری باشد. وی همچنین خواستار تقویت کنوانسیون منع سلاح های بیولوژیکی شد که از سال ۱۹۷۵ لازم الاجرا شده اما تاکنون مکانیسم نظارت نداشته است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید