اولین همکاری دوحزبی در طول ریاست‌جمهوری ترامپ

کدخبر: ۳۸۲۵۴۰
برای لغو کامل وتوی ترامپ به رای دوسوم مجلس سنا نیاز است و در صورت تحقق آن، لایحه بودجه دفاعی بدون موافقت رئیس‌جمهوری تصویب خواهد شد.
اولین همکاری دوحزبی در طول ریاست‌جمهوری ترامپ

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از دنیای اقتصاد، مجلس نمایندگان آمریکا با ۳۲۲ رای در برابر ۸۷ رای وتوی ترامپ درباره لایحه بودجه دفاعی در سال۲۰۲۱ را لغو کرد. این اولین همکاری دوحزبی در طول ریاست‌جمهوری ترامپ بود که در این مجلس رخ داد. برای لغو کامل وتوی ترامپ به رای دوسوم مجلس سنا نیاز است و در صورت تحقق آن، لایحه بودجه دفاعی بدون موافقت رئیس‌جمهوری تصویب خواهد شد.

دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان به یکدیگر پیوستند و وتوی ترامپ در خصوص بودجه دفاعی را لغو کردند. این اولین همکاری دو حزبی در طول ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ است که در مجلس نمایندگان رخ می‌دهد. پیش از این دوقطبی شدیدی در این مجلس حکمفرما بود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، مجلس نمایندگان آمریکا با لغو وتوی ترامپ درباره لایحه بودجه دفاعی موافقت کرد. ۳۲۲قانون‌گذار مجلس نمایندگان با لغو وتوی ترامپ موافقت کرده و ۸۷  قانون‌گذار نیز با آن مخالفت کردند.

برای لغو وتوی ترامپ به رای دو‌سوم اعضای مجلس نمایندگان و مجلس سنا نیاز است و در صورت تحقق آن، لایحه بودجه دفاعی آمریکا بدون موافقت رئیس‌جمهوری تصویب خواهد شد. اقدام بعدی سنا هنوز معلوم نیست اما سناتورها روز سه‌شنبه به واشنگتن بازگشتند تا در این مورد تصمیم‌گیری کنند. با این حال به دلیل اهمیت سیاسی بودجه نظامی، لایحه مجوز دفاع ملی به احتمال زیاد رای می‌آورد.  این در حالی است که ترامپ به دلیل تغییر نام برخی پایگاه‌های ارتش از چهره‌های کنفدراسیون (چهره‌های طرفدار برده‌داری در زمان جنگ‌های داخلی آمریکا) با این لایحه مخالفت کرده و از دموکرات‌ها به دلیل عدم لغو برخی محافظت‌های حقوقی برای شرکت‌های فنی خشمگین است.

ترامپ گفته است که تاسیسات نظامی باید همچنان اسامی کنفدراسیون را داشته باشند و برخی شرکت‌ها همچون فیس‌بوک و توییتر دارای ملاحظات حقوقی هستند که باید لغو شود. تعداد کمی از جمهوری‌خواهان کنگره با ترامپ همسو بودند اما اکثر آنها می‌گفتند که وتو را لغو می‌کنند. نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان وتوی ترامپ را یک اقدام بیهوده خوانده بود. آدام اسمیت، رئیس کمیته سرویس‌های مسلح مجلس‌نمایندگان از همکاران خود خواست تا به‌نفع قانون این وتو را لغو کنند. با این حال ممکن است این تلاش‌ها در سنا توسط برنی سندرز، سناتور مستقل از ورمونت پیچیده شود. او روز دوشنبه گفت که لایحه را به‌تاخیر می‌اندازد، مگر اینکه قانون‌گذاران در یک لایحه جداگانه رای به افزایش چک‌های کمک مالی تا رقم ۲ هزار دلار بدهند.  روز دوشنبه مجلس نمایندگان آمریکا که اکثریت آن در اختیار دموکرات‌هاست، با ۲۷۵‌رای موافق در برابر ۱۳۴‌رای مخالف، به خواسته دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده، برای افزایش کمک مالی به آمریکایی‌ها که درگیر پیامدهای اقتصادی بیماری کووید-۱۹ هستند، پاسخ مثبت داد.

ترامپ هفته گذشته تهدید کرده بود؛ اگر کنگره میزان کمک مالی به افراد را از ۶۰۰ دلار به ۲ هزار دلار افزایش ندهد، لایحه بودجه و کمک مالی برای مقابله با پیامدهای کرونا را امضا نخواهد کرد. او اما روز یکشنبه در حالی‌که بخش‌هایی از دولت فدرال در آستانه تعطیلی بود، این لایحه را امضا کرد. دموکرات‌های مجلس نمایندگان مدت‌هاست که در پی این کمک ۲‌هزار دلاری به افراد بوده‌اند و از این‌رو در یکی از نادرترین موارد در رای‌گیری روز دوشنبه با دونالد ترامپ همسو شدند و به آن رای دادند.

در مجموع ۱۳۰ نفر از جمهوری‌خواهان مجلس نمایندگان، دو نماینده مستقل و دو دموکرات با افزایش میزان کمک مالی مخالفت کردند که در نهایت نتوانستند مانع تصویب آن بشوند. به این ترتیب مصوبه مجلس نمایندگان راهی مجلس سنا خواهد شد، نهادی که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است و مشخص نیست پاسخ آن چه خواهد بود. شماری از جمهوری‌خواهان مجلس سنا پیش از این با افزایش میزان کمک مالی به ۲ هزار دلار مخالفت کرده بودند چرا‌که میلیاردها دلار به لایحه کمک مالی خواهد افزود.

کمیته مشترک مالیات در کنگره، تخمین‌زده افزایش میزان چک‌های کمک به افراد ۴۶۴ میلیارد دلار هزینه خواهد داشت. سندرز می‌گوید: «میلیون‌ها نفر در آمریکا در شرایط بدی زندگی می‌کنند و وظیفه سنا این است که به این لایحه رای مثبت بدهد.» کنگره به مدت ۶۰ سال است که هر سال به‌طور مرتب لایحه بودجه نظامی را تصویب کرده است‌ اما ترامپ با تهدید هر دو حزب روز چهارشنبه گذشته این لایحه را وتو کرد و خواستار اصلاحات مدنظرش شد. حالا این سنا است که باید در این مورد تصمیم بگیرد که  همچون مجلس نمایندگان، آیا وتوی ترامپ را لغو می‌کند یا نه.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید