دعوای ترامپ و بایدن بر سر واکسن ضد کرونا

کدخبر: ۳۸۲۶۰۳
توزیع واکسن های ضد کرونا در ایالات متحده آمریکا و واکسیناسیون موضوع جدید نزاع میان روسای منتخب و کنونی آمریکا شده است.
دعوای ترامپ و بایدن بر سر واکسن ضد کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  جماران، در پی انتقاد «جو بایدن» رئیس جمهور منتخب آمریکا از دولت «دونالد ترامپ» رئیس جمهور کنونی این کشور به دلیل کندی توزیع واکسن ضد کرونا ترامپ نیز پاسخ وی را داد.


تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید


بنابر گزارش روسیا الیوم، ترامپ سخنان بایدن در انتقاد از دولت اش در زمینه «کندی توزیع واکسن های ضد کرونا» و واکسیناسیون در ایالات متحده آمریکا را رد کرد.

ترامپ در توئیتی در حساب توئیتری خود نوشت:ایالت ها وظیفه دارند که واکسن ها را پس از رساندن آنها توسط دولت فدرال به مناطق مشخص شده توزیع کنند.

ترامپ در ادامه نوشت:ما نه فقط واکسن تولید کرده ایم بلکه پول نیز برای تسریع در فرایند واکسیناسیون اختصاص دادیم و آن را به ایالت ها دادیم.

ترامپ همچنین در توئیت های خود به بایدن حمله کرد و گفت که وی در مقابله با آنفولانزای خوکی در زمانی که معاون رئیس جمهور کشور در دوران ریاست جمهوری«باراک اوباما»رئیس جمهور سابق آمریکا بود شکست خورد.

این در حالی است که بایدن رئیس جمهور منتخب آمریکا از دولت ترامپ رئیس جمهور کنونی این کشور  به دلیل «تأخیر» اش در برنامه توزیع واکسن ها انتقاد کرد و گفت که با این روند واکسیناسیون مردم آمریکا چندین سال طول می کشد.

حملات بایدن به ترامپ و دولتش این روزها بیشتر شده است و وی این دولت را به کارشکنی در مسائل مختلف متهم کرده است.

جو بایدن روز دوشنبه با انتقاد شدید از عدم همراهی دولت ترامپ در فرآیند انتقال قدرت نسبت به تضعیف امنیت آمریکایی‌ها هشدار داد.

 بایدن که این اظهارات را روز دوشنبه ۲۸ دسامبر و در ایالت «دلاور» به زبان می‌آورد اعلام کرد تیم انتقال قدرت او به ویژه در وزارت دفاع با مانع و سد راه مواجه شده و مقام‌های دولتی در این وزارتخانه با منصوبان رئیس جمهوری منتخب همکاری لازم را به عمل نمی‌آورند.

او با اشاره به تجربه ۴ سال قبل همکاری دولت اوباما - بایدن با ترامپ و پنس در خصوص انتقال قدرت اشاره کرد: «چهار سال پیش و زمانی که ترامپ و پنس آماده حضور در کاخ سفید می‌شدند، ما دسترسی آنها را به تمام آنچه داشتیم تسهیل کردیم و با همکاری مثال زدنی اجازه دادیم تا رئیس جمهوری منتخب بتواند این فرآیند را پی بگیرد. اما امروز در روند انتقال قدرت در برخی دستگاه‌ها و به ویژه در وزارت دفاع شاهد کارشکنی‌هایی هستیم که چیزی جز عدم مسئولیت پذیری نیست.»

بایدن همچنین هشدار داد دولت جدید برای جلوگیری از هرگونه سردرگمی یا گرفتاری که دشمنان آمریکا می‌توانند از آن بهره‌مند شوند به «تصویری کامل» از روند بودجه در وزارت دفاع نیاز دارد. او در ادامه افزود: «ما به تصویری روشن از وضعیت استقرار نیروهای آمریکا در سراسر جهان و عملیات‌های خود برای ایجاد بازدارندگی در مقابل اقدامات دشمنان نیاز داریم.»

این اظهارات معاون پیشین رئیس جمهوری آمریکا بعد از آن صورت گرفت که او گزارش‌هایی از وضعیت فرآیند انتقال قدرت از نامزدهای تصدی صندلی‌هایی چون وزیر امور خارجه، وزیر امنیت داخلی، مشاور امنیت ملی و وزیر دفاع دریافت کرد.

آقای بایدن همچنین تاکید کرد در دوران حضور دونالد ترامپ، نهادهای مهم و کلیدی آمریکا در حوزه امنیت خسارت‌های زیادی را متحمل شده‌اند.

او در ادامه افزود: «بسیاری از نهادها و آژانس‌های کلیدی ما در حوزه امنیت از نظر پرسنل، ظرفیت و روحیه دچار سرخوردگی شده‌اند. همه اینها سبب می‌شود دولت ما نتواند از منافع مردم آمریکا و همچنین از منافع حیاتی ما در جهانی که تهدیدها دائما در حال تکامل هستند، حفاظت کند. آنهم در شرایطی که دشمنان ما دائما در حال تطبیق خود با تحولات جدید هستند.»

با وجود گذشت هفته‌ها از زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، دونالد ترامپ همچنان از پذیرش شکست سر باز می‌زند و به ادعاهای خود در خصوص تقلب در روند انتخابات این کشور به ضرر خود و به سود جو بایدن تاکید می‌ورزد. دولت ترامپ تا ۲۳ نوامبر مانع از آغاز فرآیند انتقال قدرت به تیم رئیس جمهوری منتخب می‌شد. بایدن و دستیارانش در آن زمان هشدار دادند که این تاخیر، توانایی دولت جدید را در تهیه برنامه انتشار واکسن کرونا منتقل می‌کند. هرچند اعضای تیم آقای بایدن حالا می‌گویند همکاری در این زمینه و سایر مسائل مربوط به بیماری کووید-۱۹ بهبود یافته است.

بایدن در بخش دیگری از صحبت‌های خود اعلام کرد که تیم او هنوز اطلاعاتی در مورد وسعت حملات سایبری ندارد و در عین حال تاکید کرد وزارت دفاع آمریکا به جای سرمایه‌گذاری بیش‌ از حد روی سیستم‌های قدیمی برای مقابله با تهدیدات گذشته به به روز رسانی و مدرن کردن وضعیت دفاعی خود برای جلوگیری از تهدیدات نوین نیاز دارد.

با این وجود مقام‌های دولت دونالد ترامپ ادعاهای بایدن را رد کرده‌اند. «کریستوفر میلر» سرپرست وزارت دفاع در بیانیه‌ای اعلام کرد که این وزارتخانه امکان انجام ۱۶۴ مصاحبه با بیش از ۴۰۰ مقام با مسئولان تیم انتقال قدرت آقای بایدن فراهم کرده‌اند که به جمع‌آوری بیش از ۵ هزار صفحه سند انجامیده است. آقای میلر می‌گوید این بسیار بیشتر از درخواست اولیه تیم انتقال قدرت جو بایدن بوده است.

بعد از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و پیروزی جو بایدن، حالا این سیاستمدار کهنه‌کار دموکرات از روز ۲۰ ژانویه می‌تواند وارد کاخ سفید شود و دولت جدید ایالات متحده به عمر ۴ ساله حضور دونالد ترامپ در رای قدرت در این کشور پایان می‌بخشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید