هشدار درباره پرتابه‌های آلوده به رادیواکتیو سفارت آمریکا

کدخبر: ۳۸۲۶۵۲
یک تحلیلگر عراقی با اشاره به اینکه تجهیزات نظامی نیروهای آمریکایی در عراق اغلب آلوده به رادیواکتیو هستند، درباره خطرات پرتابه‌های آلوده سفارت آمریکا در بغداد هشدار داد.
هشدار درباره پرتابه‌های آلوده به رادیواکتیو سفارت آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «امیر عبدالمنعم الساعدی» تحلیلگر و کارشناس امنیتی عراق درباره تهدید پرتابه‌های سفارت آمریکا در بغداد که هر از چندگاهی شلیک می‌کند، برای جان شهروندان عراقی در مناطق مختلف هشدار داد و یادآور شد که تجهیزات نیروهای آمریکایی اغلب دارای مواد رادیواکتیو هستند و خسارات زیادی به مناطقی که به آن اصابت می‌کنند، وارد می‌سازند.

تازه‌ترین خبرها و تحلیل‌های اقتصادی را در اینستاگرام اقتصادنیوز مشاهده کنید

وی در گفت‌وگو با پایگاه خبری «المعلومه»، توضیح داد: آموزش‌ها و تمرین‌های نظامی زیادی در داخل پایگاه‌های نظامی تحت کنترل آمریکا به ویژه سفارت این کشور در منطقه سبز بغداد صورت می‌گیرد. آنچه که این سفارت‌خانه با استفاده از سامانه پدافند هوایی خود و فعالسازی آن به سوی مناطق مختلف پرتاب می‌کند، خطری جدی برای سلامت ساکنان بغداد به شمار می‌آید.

این تحلیلگر امور امنیتی عراق افزود: نمی‌توان چنین سامانه‌ای را در داخل مناطق مسکونی نصب کرد و دولت باید راهکاری بیابد. یا باید طرف آمریکایی را به خروج از عراق ملزم کند یا سفارت آن را به استانهای دیگر و مکانهای دیگر منتقل سازد.

وی تصریح کرد: تجهیزات ویژه سربازان آمریکایی در سفارت آمریکا و پایگاه‌های نظامی دیگر، دارای رادیواکتیو است که تهدیدی برای سلامت و جان شهروندان عراقی به شمار می آید. این امری است که طرف‌های مسئول در بخش بهداشت و سلامت باید بر روی آن متمرکز شوند. باید مناطق خاصی برای استفاده از این تجهیزات اختصاص یابد و طرف آمریکایی نیز ملزم به استفاده از تجهیزاتی دیگر و رهایی از این منابع رادیواکتیو بدون اینکه مزاحمتی برای شهروندان عراقی داشته باشد، شوند.

سفارت آمریکا در بغداد که به اعتقاد بسیاری از تحلیگران و مقامات سیاسی عراقی بیشتر به یک پایگاه نظامی شبیه است تا یک مرکز دیپلماتیک به بهانه‌های مختلف به یک سامانه پدافندی مجهز است و هربار به بهانه شلیک موشک راکت‌هایی که هیچ‌کس تاکنون در عراق مسئولیت آن را برعهده نگرفته، این سامانه را فعال می‌کند و به شلیک راکت‌های مذکور واکنش نشان می‌دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید