توسل جانسون به واکسن برای کنترل التهابات در انگلیس

کدخبر: ۳۸۲۷۲۰
در حالی که افزایش انفجارگونه آمار مبتلایان به کرونا به ویژه پس از شیوع گونه جهش یافته و مسری‌تر این ویروس در انگلیس بیداد می‌کند، دولت این کشور با دو کارت واکسن جدید دانشگاه آکسفورد و توافقنامه تجاری پسابرگزیت تلاش می‌کند تا التهاب عمومی داخل کشور را کنترل کند.
توسل جانسون به واکسن برای کنترل التهابات در انگلیس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، ساعاتی پس از آنکه مقامات بهداشتی منطقه «اسکس» واقع در جنوب شرق انگلیس با افزایش آمار بی سابقه مبتلایان به کرونا وضعیت اضطراری در بیمارستان‌ها اعلام کردند، رسانه‌های انگلیسی از صدور مجوز برای واکسن دانشگاه آکسفورد توسط آژانس تنظیم مقررات محصولات دارویی و بهداشتی انگلیس خبر دادند.

این واکسن که تحت عنوان AZD1222  یا  ChAdOx1 nCoV-19کد گذاری شده در دانشگاه آکسفورد و با حمایت مالی غول داروسازی انگلیسی-سوئدی آسترازنکا ساخته شده است. تحقیقات بالینی دانشمندان نشان می‌دهد که این واکسن تا ۹۰ درصد در مقابل ویروس کرونا اثر بخش است.

مت هنکاک وزیر بهداشت انگلیس می‌گوید که عملیات تزریق واکسن یادشده از ۴ ژانویه آغاز می‌شود تا کارزار واکسیناسیون ملی در این کشور تسریع و روزی که مردم بتوانند به زندگی عادی بازگردند جلو کشیده شود.

وی با بیان این ادعا که «واکسن جدید ما را از همه‌گیری کرونا خارج می‌کند» ابراز امیدواری کرد که تا بهار آینده جمعیت زیادی از مردم انگلیس واکسینه شوند.

این دومین واکسن کروناست که پس از واکسن ساخته شده توسط فایزر (Pfizer) و شریک آلمانی آن بیونتک (BioNTech)، مجاز به استفاده در انگلیس شده است. دولت انگلیس ۴۰ میلیون واحد از این واکسن را خریداری کرده و در مرحله نخست با دریافت ۸۰۰ هزار واحد، قصد دارد تا افراد بالای ۸۰ سال و برخی نیروهای بهداشتی را واکسینه کند.

عملیات تزریق واکسن کرونا از سه‌شنبه ۱۸ آذر در سراسر انگلیس آغاز شد و تاکنون بالغ بر ۶۰۰ هزار نفر این واکسن را در انگلیس دریافت کرده‌اند. دولت جانسون با تشکیل معاونت نظارت بر واکسن کرونا در وزارت بهداشت امیدوار است تمام شهروندان کشور را تا تابستان واکسینه کند. با این حال کارشناسان هشدار داده‌اند که انتظار بازگشت روال زندگی به شرایط عادی تا آن زمان واقع بینانه نیست.

ادعای کارشناسان زمانی عیار بیشتری پیدا می‌کند که گزارش‌ها از افزایش سرسام‌اور افراد مبتلا به بیمارستان‌ها حاکیت دارد و ظرفیت پذیرش بیماران تکمیل است. اوضاع در حدی وخیم است که گفته می‌شود برخی بیماران در بیمارستان‌های جنوب شرقی انگلیس داخل آمبولانس و در بهترین حال در راه‌روهای درمانگاه ویزیت می‌شوند.

این شرایط ناشی از سه ماه پنهان‌کاری دولت انگلیس در خصوص شیوع گونه جدید ویروس کروناست که به گفته وزیر بهداشت انگلیس، مهار آن از دست دولت خارج شده است.  

دولت انگلیس قصد دارد تا امروز مناطق بیشتری از کشور را به فهرست بالاترین سطح از محدودیت‌های کرونایی (سطح چهارم) اضافه کند. بر اساس مقررات هیچکس مجاز به ورود یا خروج از مناطق سطح ۴ نیست. برخی گزارش‌ها حاکیست که دولت در صدد معرفی سطح پنجم محدودیت‌های کرونایی است اما جزئیات آن هنوز مشخص نیست. کارشناسان سطح چهار محدودیت‌های کرونایی را مشابه قرنطینه می‌دانند. بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس قرار است عصر امروز به وقت محلی درباره اوضاع کرونا و برنامه‌های دولت برای مهار آن سخنرانی کند.

بر اساس گزارش‌های منتشر شده آمار مبتلایان به کرونا در انگلیس به ۵۰ هزار مورد در روز رسیده است. در ۲۴ ساعت گذشته بالغ بر ۵۱ هزار و ۱۳۵ نفر در انگلیس به کرونا مبتلا شده و ۴۱۴ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

وزیر بهداشت انگلیس می‌گوید که نوع جدید ویروس کرونا، عامل بیشتر موارد جدید ابتلا به این بیماری در کشور است.

هنکاک در گفت‌وگو با شبکه خبری اسکای، عنوان کرد که انتقال سریعتر گونه جدید، فشار مضاعفی بر سرویس ملی بهداشت انگلیس اعمال می کند و «مهم است که مردم مقررات را رعایت کنند و هر آنچه می توانند برای جلوگیری از شیوع به ویژه گونه جدید ویروس انجام دهند.»

پالس مثبت با کارت توافقنامه پسابرگزیت

در این اوضاع و احوال دولت سوار بر موج تحولات برگزیت و آنچه آینده‌ای درخشان در انتظار کشور می‌خواند تلاش می کند تا پالس مثبت به جامعه ارسال کند. توافقنامه تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا، هفته گذشته به رغم اختلافات عمیق دو طرف تا لحظات آخر، به طرز ناباورانه‌ای منعقد شد.

انگلیس در یک عقب نشینی ناگهانی امتیازهایی را به طرف اروپایی واگذار کرد تا از فاجعه برگزیت بی توافق جلوگیری کند. این سند متعاقبا توسط سفرای دولت‌های اروپایی در بروکسل تائید و امروز (چهارشنبه) به امضای رئیس شورا و کمیسیون اروپا رسید. توافق یاد شده اینک باید به تائید پارلمان‌های دو طرف برسد که بعید است با مانع جدی مواجه شود.

در انگلیس حزب اصلی مخالف دولت، به رغم اشکالاتی که مطرح می‌کند برای تائید آن چراغ سبز نشان داده است.

«کی‌یر استارمر» رهبر حزب کارگر معتقد است که پارلمان با دو گزینه تائید توافق دولت جانسون یا برگزیت بی توافق مواجه است و در این شرایط صلاح بر این است که توافق بدست آمده اجرا شود.

به موجب این توافق از ساعت ۲۳ شامگاه ۳۱ دسامبر (به وقت محلی انگلیس)، زمانی که لندن اتحادیه گمرکی و بازار واحد اتحادیه اروپا را ترک می‌کند؛ صادرات و واردات بین ۲ طرف همچنان بدون تعرفه‌های گمرکی ادامه می‌یابد. عدم دستیابی به این توافق می‌توانست ضربه مهلکی به اقتصاد کرونا زده انگلیس وارد کند.

اقتصاد انگلیس بر اثر بحران کرونا خسارت سنگینی را تحمل کرده است. رکود اقتصادی این کشور در سال ۲۰۲۰ بیش از ۱۱ درصد اعلام شده که در ۳۰۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

جانسون اینک با دو کارت برگزیت و واکسن کرونا تلاش می‌کند تا از یک سوی جو ملتهب داخل را کنترل و از سوی دیگر در برابر اتهام کتمان ویروس جدید کرونا ظاهر را حفظ کند.   

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید