تشخیص دقیق ژنتیکی کرونای انگلیسی در ایران امکان پذیر است؟

کدخبر: ۳۸۲۹۷۵
رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران گفت: توالی‌یابی دقیق ویروس کووید ۱۹ به خصوص ویروس جهش یافته موسوم به ویروس انگلیسی کرونا در کشور امکان‌پذیر است.
تشخیص دقیق ژنتیکی کرونای انگلیسی در ایران امکان پذیر است؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، دکتر  سیروس زینلی تاکید کرد: توالی یابی نوع جدید ویروس کرونا به راحتی و سهولت قابل انجام است، تعدادی مراکز در داخل کشور توانایی توالی یابی دقیق و کامل ویروس جهش یافته یا هر جهشی در این زمینه را دارند و می توان آنها را به طور دقیق  مشخص کنند.  

وی افزود: توالی یابی ویروس کرونا به طور دائم در کشور در حال انجام است و هر مرکزی هم با هدفی خاص این بررسی را انجام می دهد.  

رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران تصریح کرد: اگر مجموعه ای نمونه ای از ویروس کرونا داشته باشد و علاقمند است بداند وضعیت ژنتیکی و تغییرات احتمالی این ویروس چگونه است، می تواند آن نمونه را به یکی از این مراکز ارسال کند تا ژنوم کامل ویروس تعیین توالی شود.

زینلی همچنین اظهار داشت: توالی یابی یا تشخیص دقیق ژنتیکی ویروس کرونا اولین بار در کشور در ۳۰ بهمن ۹۸ توسط انستیتو پاستور ایران انجام شد و براساس این اطلاعات وزیر بهداشت ورود ویروس کرونا را به کشور تایید کرد.

وی یادآور شد: در اوایل فروردین ۹۹ توالی یابی کامل ژنوم ویروس کرونا توسط محققین ایرانی انجام و تاکنون چندین توالی یابی کامل  انجام و نتایج آن منتشر شده است که قابل دسترسی است.  

به گزارش ایرنا، رییس انجمن‌ بیوتکنولوژی ایران ۲۹ فروردین امسال ا اعلام کرد: محققان ایرانی برای اولین بار در کشور توانستند ژنوم ویروس کرونا را تعیین توالی کنند، به عبارتی رمز ژنتیکی آن را مشخص کردند.

وی اظهار داشت: براساس توالی بدست آمده، مشخص شد که ویروس کرونا در ایران جهش ژنتیکی بسیار محدودی داشته است و به عبارتی این ویروس در مناطقی مانند ووهان چین، ایران و آمریکا بسیار شبیه به هم هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید