گزارش تحلیلی اقتصادنیوز از آمار کرونا در هفته دوم دی‌ماه

سیکل‌ نحس 6 هفته‌ای کرونا در ایران /وارد موج چهارم می‌شویم؟

کدخبر: ۳۸۳۰۴۵
بررسی آمار جانباختگان هفتگی کرونا در ایران، سیکل قابل تاملی را نشان می‌دهد. طبق آمار زمانی که این متغیر پس از ثبت قله نسبی در هرموج وارد روند کاهشی می‌شود، حدود شش هفته بعد به کف برخوردمی‌کند. پس از این رویداد مجددا مسیری صعودی را می‌پیماید.
سیکل‌ نحس 6 هفته‌ای کرونا در ایران /وارد موج چهارم می‌شویم؟

به گزارش اقتصادنیوز، در هفته دوم دی ماه مجموع آمار مبتلایان به کرونا از هفته پیش 3.22 درصد کمتر شده و اکنون به 42 هزار و 226 نفر رسیده است. در بخش جانباختگان هفتگی نیز آمار ها با وجود کاهشی بودن اما هنوز از موقعیت مشابه خود در موج قبلی در شدت مرگ و میر کرونا 12.8 درصد بالاتر بوده است.

کرونا

روند کاهشی ابتلای هفتگی

میزان مبتلایان هفتگی کرونا در دومین هفته زمستان به 42 هزار و 226 نفر رسید. این میزان کمترین حد هفتگی ابتلا در 10 هفته گذشته بوده است. 

آمار هفتگی ابتلا 5 هفته است که رویه ای کاهشی پیدا کرده است. اما آن‌چیز که روند ابتلا را در این هفته نگران کننده ارزیابی می کند تغییراتی است که در رشد ابتلا در هر هفته نسبت به هفته قبل به ثبت رسیده است.

در همین خصوص رشد مجموع مبتلایان در هفته اخیر نسبت به هفته قبل نشان می دهد این کمترین افت ثبت شده این متغیر در 4 هفته گذشته بوده است. به عبارت دیگر شتاب کاهش مبتلایان هفتگی بسیار کند تر از قبل شده و بنابراین این احتمال وجود دارد که مجموع مبتلایان در هفته بعد بازهم شدت پیدا کند.

کرونا

روند فوتی هفتگی کرونا 

آمار دیگر در هفته اخیر به مجموع جانباختگان کرونا در این مقطع زمانی اشاره دارد. در همین خصوص این آمار در دومین هفته زمستانی به 897 نفر رسیده که نسبت به هفته قبل خود 23.11 درصد کاهش را به ثبت رسانده است. اما آیا این کاهش را می توان هم ارز با خاموشی موج های سیاه کرونایی در کشور دانست؟

برای پاسخ به این سوال باید وضعیت مرگ و میر در هفته اخیر را با موقعیت مشابه خود در موج قبلی مرگ و میر در تابستان مقایسه کرد. 

در همین راستا این ششمین هفته ای است که روند آمار مرگ و میر در مجموع هفت روز کاهشی بوده است. مقایسه آمار این هفته با ششمین هفته در روند نزولی پس از اوج گیری آمار مرگ و میر در تابستان نشان می دهد که این رقم هنوز 12.8 درصد بالاتر است.

علاوه بر این نکته در هردو موج قبلی مجموع فوتی ها در هر هفته (موج های بهار و تابستان کرونا) مشاهده می شود که این آمار شش هفته پس از ثبت بیشینه نسبی آمار تغییر جهت داده و روندی افزایشی را ثبت کرده است. چنانچه این روند مبنای رفتار کرونا در موج اخیر کرونا نیز باشد احتمالا در هفته بعد شاهد افزایش حد جانباختگان کرونا در ایران باشیم. به همین دلیل به منظور پیش گیری از شدت یافتن دوباره آمار فوتیهای کرونا در کشور لزوم رعایت موازین بهداشتی در راستای پیشگیری از ابتلای به این بیماری جدی تر به نظر می رسد.

کرونا

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید