چند سکانس از زندگی عضو جامعه مدرسین؛

آیت الله مصباح یزدی دار فانی را وداع گفت

کدخبر: ۳۸۳۰۶۱
اقتصادنیوز :‌ آیت الله محمدتقی مصباح یزدی رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم درگذشت.
آیت الله مصباح یزدی  دار فانی را وداع گفت

به گزارش اقتصادنیوز ،  حساب توییتری آیت الله مصباح یزدی از درگذشت وی خبر داد .  آیت‌الله محمدتقی مصباح یزدی از روز شنبه (۶ دی ماه) به علت وخامت بیشتر بیماری گوارشی در بیمارستانی در تهران بستری شده بود که عصر امروز در سن ۸۵ سالگی جان به جان‌آفرین تسلیم کرد.

photo_۲۰۲۱-۰۱-۰۱_۱۹-۵۰-۴۳ (2)

زندگینامه

محمد تقى مصباح یزدى در سال ۱۳۱۳ هجرى شمسى در شهر کویرى یزد دیده به جهان گشود. وى تحصیلات مقدماتى حوزوى را در یزد به پایان رساند و براى تحصیلات تکمیلى علوم اسلامى عازم نجف شد. از سال ۱۳۳۱ تا سال ۱۳۳۹ ه. ش. در دروس امام راحل (ره) شرکت و در همین زمان، در درس تفسیر قرآن، شفاى ابن سینا و اسفار ملاصدرا از وجود علامه طباطبایى (رحمه الله) کسب فیض کرد.

دوران جوانی و مبارزات انقلابی

 وى حدود پانزده سال در درس فقه آیت الله بهجت (ره) شرکت داشت. بعد از آن که دوره درسى ایشان با امام (ره) به علت تبعید حضرت امام قطع شد، به تحقیق در مباحث اجتماعى اسلام، از جمله بحث جهاد، قضا و حکومت اسلامى، پرداخت.

 

34

فعالیت‌های علمی فرهنگی

پس از پیروزی انقلاب ۱۳۵۷ ایران او در تأسیس دفتر همکاری حوزه و دانشگاه و در جهت تحول و بازسازی نظام حوزه نقش فعالی ایفا کرد. او بنیاد علمی پژوهشی باقرالعلوم و سپس مؤسسهٔ آموزشی پژوهشی امام خمینی را در قم پایه‌گذاری کرد. وی پیش از این رئیس مؤسسهٔ علمی پژوهشی امام خمینی و همچنین رئیس شورای عالی مجمع جهانی اهل‌بیت (ع) و عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم  بود.

انتخابات مجلس شورای اسلامی دهم

در زمان دولت یازدهم ایران، مصباح از مخالفان این دولت محسوب می‌شد و از برنامه انفرادی خود و اعضای جبهه پایداری برای در دست‌گرفتن اکثریت اعضای دوره دهم مجلس شورای اسلامی صحبت کرده بود. وی در جلسات خود با نمایندگان دوره نهم مجلس شورای اسلامی که عضو جبهه پایداری بودند، از سعید جلیلی و باقری لنکرانی، به عنوان بهترین گزینه‌ها برای در دست گرفتن ریاست دوره نهم مجلس شورای اسلامی سخن گفته‌بود.

آثار و تألیفات

او داراى تألیفات و آثار متعددى در زمینه هاى فلسفه اسلامى، الهیّات، اخلاق و عقاید است که از جمله این آثار می توان به آذرخشى دیگر از آسمان کربلا ، آزادی؛ ناگفته‌ها و نکته‌ها ، آفتاب مطهر، آفتاب ولایت‌،  

آموزش عقاید، آموزش فلسفه جلد ۱، آموزش فلسفه جلد ۲، آیین پرواز، اخلاق اسلامی، اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷) جلد اول، اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷) جلد دوم، اخلاق در قرآن (معارف قرآن ۷) جلد سوم، اصلاحات، ریشه‌‌ها و تیشه‌‌ها‌‌‌‌، انسان‌سازى در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۷)، انسان‌شناسى (معارف قرآن ۳)، انسان‌شناسى در قرآن (مجموعه کتب آموزشی معارف قرآن ۳)، انقلاب اسلامی و ریشه‌های آن، انقلاب اسلامی، جهشی در تحولات سیاسی تاریخ ایدئولوژى تطبیقى و ...  اشاره کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید