سرخط خبری مهمترین رخدادهای جهان؛

سنا مچ ترامپ را خواباند /اخراج چینی ها از بورس نیویورک

کدخبر: ۳۸۳۱۸۷
گفته می‌شود طی 48 ساعت گذشته، دو هشدار از جانب ایران برای کشورهای کویت و قطر صادر شده که اگر آمریکایی‌ها‌ از پایگاه‌هایش در این دو کشور علیه منافع ایران‌ اقدام کنند، ایران حق پاسخ‌گویی را برای خود محفوظ می‌داند.
سنا مچ ترامپ را خواباند /اخراج چینی ها از بورس نیویورک

به گزارش اقتصادنیوز، لغو وتوی لایحه بودجه دفاع ملی توسط کنگره ایالات متحده، اخراج سه شرکت چینی از بورس امریکا، خروج ناو نیمیترو از خلیج فارس و نامه جدید ایران به شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سرخط مهم‌ترین خبرهای رسانه‌های دنیا در نیم‌روز گذشته را تشکیل داده‌اند.

سنا مچ ترامپ را خواباند

سنای امریکا با رای قاطع 81 رای مثبت در مقابل 13 رای منفی وتوی لایحه بودجه دفاع ملی ایالات متحده توسط دونالد ترامپ را نقض کرد. به گزارش آسوشیتدپرس، در این جلسه که به طور غیرمعمول در روز اول ژانویه و در آستانه پایان دوره کنونی کنگره برگزار شد، سنا برای نخستین بار اقدام به نقض وتوی رئیس جمهور در طول دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ کرد. او تا پیش از این هشت بار از حق وتو استفاده کرده بود و هر بار با همراهی نمایندگان و سناتورهای جمهوری‌خواه مواجه شد.

18

پیش از این نمایندگان مجلس آمریکا با ۳۲۲ رای موافق در برابر ۸۷ مخالف، رای به نقض وتوی ریاست‌جمهوری داده بودند. دونالد ترامپ طی هفته گذشته لایحه مذکور را که مورد حمایت هر دو حزب قرار داشت وتو و آن را هدیه‌ای به چین و روسیه توصیف کرده بود.

او با بخش‌هایی از این لایحه که کاهش نیروهای امریکایی در افغانستان و اروپا را محدود می‌کرد مخالفت کرد و از تغییر نام پایگاه‌هایی که نام فرماندهان مدافعان برده‌داری در طی جنگ داخلی امریکا را بر خود دارند شکایت داشت. او به عدم لغو بخش ۲۳۰ در قانون ارتباطات مناسب نیز معترض بود که برای مدیران شرکت‌های صاحب شبکه‌های اجتماعی در ایجاد محدودیت برای کاربرانشان مصونیت حقوقی به وجود می‌آورد.

میچ مک‌کانل رئیس جمهوری‌خواه سنای امریکا پیش از شروع جلسه دیشب عزمش برای تصویب این بودجه را ابراز کرد و گفت تمرکز سنا بر تکمیل لایحه دفاعی ملی،‌ برای حمایت از مردان و زنان شجاعی است که داوطلبانه لباس خدمت به تن کرده‌اند. ما ۵۹ سال است که این قانون را پی‌درپی تصویب کرده‌ایم. امسال هم پیش از آن‌که در روز یک‌شنبه کار کنگره به پایان برسد شصتمین قانون دفاعی را به هر نحوی تصویب خواهیم کرد. دونالد ترامپ هم اندکی پس از لغو وتو در توییترنوشت: «شرم بر سنای جمهوری‌خواه که فرصت حذف بند ۲۳۰ که به شرکت‌های تکتولوژی قدرت نامحدود می‌دهد را از دست داد».

اخراج چینی‌ها از بورس نیویورک

به گزارش بی‌بی‌سی، با اعلام بازار بورس نیویورک، سه شرکت مخابراتی بزرگ چین به اتهام ارتباط با ارتش این کشور از فهرست این بورس خارج می‌شوند. شرکت‌های مخابراتی چاینا موبایل، چاینا تلکام، و چاینا یونکام هنگ‌کنگ از جمله شرکت‌های چینی بودند که پیش از این دونالد ترامپ آن‌ها را تهدیدی برای امنیت ملی آمریکا دانسته بود. معاملات سهام این غول‌های مخابراتی از هفته آینده در بازار بورس نیویورک معلق خواهد شد. شرکت‌های مذکور تمام درآمد خود را در خاک چین کسب می‌کنند و حضور چشم‌گیری در آمریکا ندارند.

دونالد ترامپ دو ماه پیش فرمانی را امضا کرد که براساس آن شرکت‌های آمریکایی از سرمایه‌گذاری در شرکت‌های تحت مالکیت یا کنترل دولت چین منع شده‌اند. او شرکت‌های چینی هم‌چون تیک تاک، هواوی و تنسنت را تهدیدکنندگان امنیت ملی امریکا خوانده است. به همین ترتیب دولت چین نیز با تهیه فهرستی از شرکت‌های آمریکایی دست به اقدامی متقابل زد.

20

جایگزین ناو نیمیترو

نیویورک‌تایمز از قول  مقاماتی در پنتاگون گزارش داد با خارج شدن ناو هواپیمابر نیمیتز از خلیج‌ فارس، ارتش آمریکا چند هواپیمای جنگنده را به عربستان سعودی و سایر کشورهای خلیج فارس فرستاده‌ تا خلاء حضور این ناو در منطقه جبران شود. این ناو هواپیمابر در شرایطی منطقه را ترک کرد که پیش از آن کنت مکنزی، فرمانده نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، تقاضا کرده بود در شرایط کنونی حضور این ناو در خاورمیانه تمدید شود. نیویورک‌تایمز این دستور خروج را پیامی  برای کاهش تنش در این منطقه تعبیر کرده است.

در روزهای اخیر گشت‌زنی سه بمب‌افکن بی-۵۲ برفراز خلیج فارس و حضور زیردریایی ارتش امریکا با قابلیت حمل موشک‌های تام هاک در این منطقه برای اولین بار در یک دهه اخیر، باعث بالا رفتن سطح تنش‌ها شده است. گفته می‌شود طی 48 ساعت گذشته، دو هشدار از جانب ایران برای کشورهای کویت و قطر صادر شده که اگر آمریکایی‌ها‌ از پایگاه‌هایش در این دو کشور علیه منافع ایران‌ اقدام کنند، ایران حق پاسخ‌گویی را برای خود محفوظ می‌داند.

17

آغاز غنی‌سازی بیست درصد

به گزارش آسوشیتدپرس، دولت ایران با ارسال نامه‌ای به اعضای شورای حکام  آژانس بین المللی انرژی اتمی قصد خود را برای غنی‌سازی اورانیوم با غلظت بیست درصد را مطابق با اجرای قانون مصوب مجلس اعلام کرده است.

19

 

خنثی شدن مین‌گذاری بندر بصره

العربیه به نقل از خبرگزاری عراق گزارش داد نیروهای امنیتی این کشور پس از شناسایی یک مین دریایی چسبانده شده به یک کشتی تجاری در آب‌های بین‌المللی در بندر بصره، دستور تخلیه این کشتی را دادند. به گفته العربیه روز گذشته ملوانان کشتی لیبریایی ام‌تی‌پولار به شیئی‌ که به این نفت‌کش چسبیده بود مشکوک شدند و درخواست کمک کردند.

 

16

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید