چرا در زمان گرسنگی سر درد می گیریم ؟/روش درمان

کدخبر: ۳۸۳۳۶۰
اقتصادنیوز : وقتی به اندازه کافی غذا نخورید، ممکن است نه تنها صدای شکم خود را بشنوید، بلکه احساس سردرد شدیدی هم داشته باشید.
چرا در زمان گرسنگی سر درد می گیریم ؟/روش درمان

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از  باشگاه خبرنگاران جوان، بر اساس داده‌های منتشر شده توسط پایگاه Boldsky Health و نتایج یک مطالعه علمی که توسط دانشگاه ملبورن استرالیا انجام شده است، سر درد ناشی از گرسنگی و سر درد ناشی از نامنظم بودن وعده‌های غذایی در مقایسه با سر درد‌های ناشی از خستگی، تغییرات آب و هوایی، قاعدگی، مسافرت، هر کدام به ترتیب ۳۱.۰۳ درصد و  ۲۹.۳۱ درصد از سردرد‌های روزانه را شامل می‌شود.  

دلایل سردرد ناشی از گرسنگی

عوامل مختلفی مانند کمبود آب بدن، کمبود کالری و کافئین منجر به کاهش سطح گلوکز در بدن می‌شود که می‌تواند منجر به سر درد گرسنگی شود. وقتی مغز سطح پایین قند خون را حس می‌کند، هورمون‌های خاصی مانند گلوکاگون، کورتیزول و آدرنالین را ترشح می‌کند تا از هیپوگلیسمی یا سطح پایین قند خون بهبود یابد.

عارضه جانبی ترشح این هورمون‌ها سر درد همراه با احساس خستگی، بی حالی یا حالت تهوع است. کمبود آب بدن، کمبود کافئین و غذای کافی می‌تواند بافت مغز را سفت کند و این موضوع گیرنده‌های درد را که باعث سردرد می‌شوند، تحریک می‌کند. افرادی که استرس دارند یا مبتلا به دیابت هستند، از سر و صای شکم رنج می‌برند.

یک مطالعه توسط محققان یونانی نشان داد که ۹۳ درصد افرادی که استرس دارند، سردرد گرسنگی آن‌ها تشدید می‌شود و افرادی که استرس ندارند، بروز سر درد گرسنگی فقط ۵۸ درصد است. گرسنگی و استرس همچنین می‌توانند باعث حملات میگرن شوند.

 علائم سر درد ناشی از گرسنگی

سر درد ناشی از گرسنگی به صورت فشار به دو طرف سر و پیشانی و کشیدگی شانه‌ها و گردن خود را نشان می‌دهد. سردرد گرسنگی با علائمی مانند سر و صدای شکم، خستگی، لرزش دست، سرگیجه، معده درد، تعریق، احساس سرما و مشکلات گوارشی همراه است.

مطالعه‌ای که توسط تیمی از محققان دانشگاه می‌سی سی پی و دانشگاه سین سیناتی در ایالات متحده انجام شد، نشان داد که سردرد‌های اولیه ممکن است ناشی از برخی بیماری‌های دستگاه گوارش باشد. برخی از مشکلات گوارشی مرتبط با سردرد‌های اولیه شامل بیماری ریفلاکس معده (GERD)، یبوست، سوء هاضمه، سندرم التهاب روده (IBS)، درد شکمی عملکردی و بیماری سلیاک است.

کارشناسان پیشنهاد می‌کنند با درمان این بیماری‌ها می‌توان سردرد‌های ناشی از آن‌ها را متوقف یا تسکین داد و کیفیت زندگی را بهبود بخشید.

 نکاتی برای جلوگیری از سردرد‌های گرسنگی

۱- به موقع غذای سالم بخورید.

۲- از کنار گذاشتن وعده‌های غذایی به ویژه صبحانه خودداری کنید.

۳- به طور مرتب وعده‌های غذایی کوچک بخورید، مخصوصاً برای کسانی که کارشان دارای برنامه‌های بسیار شلوغ است.

۴- از شکلات یا آب میوه‌های شیرین خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث افزایش ناگهانی سطح قند خون شود و خطر دیابت را افزایش دهد.

۵- برای کاهش اثرات منفی گرسنگی، مقدار زیادی آب بنوشید.

۶- همیشه میوه‌ای مانند سیب یا پرتقال یا یک جعبه آجیل را در دسترس شما باشد.

۷- ماست یا آب میوه نخورید.

مشاوره با پزشک

متخصصان می‌گویند وقتی معده خالی است، سردرد‌های گرسنگی شایع است و معمولاً بعد از خوردن غذا از بین می‌رود اما این بدان معنا نیست که گرسنگی تنها علت سردرد است، بنابراین اگر سردرد‌های مکرر بدون گرسنگی مشاهده شود، ممکن است دلیل دیگری وجود داشته باشد که برای تشخیص صحیح و درمان درست نیاز به مراقبت‌های پزشکی فوری دارد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید