ویژگی اصلی مذاکره حاج قاسم با پوتین

کدخبر: ۳۸۳۴۸۲
«حاج‌قاسم مذاکره‌کننده‌ای ماهر و تمام‌عیار بود و قواعد چانه‌زدن، توافق کردن یا نکردن، دادن و ستاندن و مصالحه و تقابل را بخوبی می‌دانست.»
ویژگی اصلی مذاکره حاج قاسم با پوتین

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از وطن امروز، مهدی محمدی در بخشی از مقاله خود با ذکر این جمله نوشت: منابع غربی کل مهارت مذاکراتی او را که با شخصیتی مصمم و کاریزماتیک تلفیق شده بود، در این جمله خلاصه کرده‌اند که او مردی بود که کسی در خاورمیانه جرأت نه گفتن به او را نداشت. در مقام یک مذاکره‌کننده، همه ابعاد قدرت مقاومت را یکجا به مخاطب خویش نشان می‌داد و کسی که روبه‌روی او نشسته بود، همان‌قدر که می‌دانست توافق‌کردن با سلیمانی چه مزایا و امتیازهایی برای او خواهد داشت، این را هم می‌دانست که توافق‌نکردن با او تا چه حد می‌تواند خسارت‌بار و خطرناک باشد.

بارها در حالی که دیگران هنوز تازه می‌خواستند وارد یک مساله شوند، او مساله را تمام کرده و در راه تهران بود. سفرای آمریکا در عراق، چندین بار و در مقاطع مختلف، وقتی بحث تعیین نخست‌وزیر به میان آمد، غافلگیری خود در مقابل سرعت عمل و مهارت حاج‌قاسم در حل مساله را بیان کرده‌اند.

یکی از تاریخی‌ترین صحنه‌های مذاکره او که اکنون دیگر یک راز نیست، گفت‌وگویی تاریخی با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه است که از زمان تعیین‌شده ۴۵ دقیقه‌ای ساعت‌ها فراتر رفت و پس از چندین ساعت، به متقاعدشدن پوتین برای آغاز مداخله نظامی در سوریه انجامید.

ویژگی اصلی آن مذاکره از دید من این نیست که به اتخاذ یک تصمیم راهبردی از جانب یک قدرت بزرگ - که همواره عادت به تعیین‌تکلیف برای دیگران دارد - منجر شد، بلکه ویژگی مهم آن این است که سردار سلیمانی حتی در مقابل شخصی چون پوتین، قدرت رهبری خود را نشان داده و روسیه را وارد راهبردی کرده که خود طراحی کرده بوده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید