استقبال مسکو از توافق آشتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

کدخبر: ۳۸۴۱۷۳
وزارت خارجه روسیه امروز (چهارشنبه) موضع رسمی خود را نسبت به آشتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس و تصمیم بازگشایی مرزهای زمینی، دریایی و هوایی بین عربستان و قطر اعلام کرد.
استقبال مسکو از توافق آشتی کشورهای شورای همکاری خلیج فارس

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری اسپوتنیک اعلام کرد، وزارت خارجه روسیه با صدور بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد، سلطان المریخی، وزیر مشاور در امور خارجه قطر، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر خارجه روسیه را در جریان بیانیه مشترک قطر، عربستان، بحرین، امارات و مصر در خصوص عادی سازی روابط قرار داد.

در بیانیه مذکور همچنین آمده است، طرف روسی از نتایج نشست سران شورای همکاری خلیج فارس و توافقات حاصله در این نشست استقبال می‌کند.

در این بیانیه همچنین تأکید شده است، از زمان آغاز بحران کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس با قطر از ژوئن ۲۰۱۷، مسکو به صورت فعال از تلاش‌های صورت گرفته برای حل اختلافات از طریق رایزنی سازنده بر اساس اصل احترام متقابل به حاکمیت کشورها و استقلال آنها و همچنین عدم مداخله در امور داخلی یکدیگر حمایت کرد.

پیشتر، فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه عربستان شامگاه سه‌شنبه در یک نشست خبری پس از نشست شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس اظهار کرد که بر اساس توافق‌ نشست العلا چهار کشور عربی (عربستان، امارات، بحرین و مصر) روابط دیپلماتیک خود با قطر را از سر گرفتند.

فیصل بن فرحان ادامه داد: تمام اختلاف با قطر رفع شده و روابط دیپلماتیک با این کشور به طور کامل برقرار شده است.

چهل و یکمین اجلاس شورای عالی شورای همکاری خلیج فارس با حضور سران کشورهای عضو سه شنبه در شهر «العلا» واقع در غرب عربستان برگزار شد و کشورهای عضو با صدور بیانیه اختتامیه اعلام کردند که هدفشان از امضای بیانیه العلا "تقویت وحدت و انسجام" در میان کشورهای عضو این شورا است.

عربستان، مصر، بحرین و امارات متحده عربی در پنجم ژوئن ۲۰۱۷ تمام روابط دیپلماتیک خود با قطر را قطع و علیه این کشور تحریم‌های اقتصادی اعمال کردند. این کشورها قطر را به «حمایت از گروه‌های تروریستی» متهم کرده و بر دوحه یک لیست ۱۳ ماده‌ای جهت عادی‌سازی روابط با این کشور تحمیل کردند.

قطر نیز اتهامات علیه خود را رد و اعلام کرد که هیچ درخواست مغایر حقوق بین‌المللی را نخواهد پذیرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید