سفر هیأت آمریکایی به الجزائر برای بررسی پرونده «جمهوری صحرا»

کدخبر: ۳۸۴۴۰۴
یک هیأت آمریکایی به ریاست «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا برای بررسی پرونده‌های منطقه‌ای از جمله صحرای غربی به الجزائر سفر کرد.
سفر هیأت آمریکایی به الجزائر برای بررسی پرونده «جمهوری صحرا»

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، وزارت خارجه الجزائر در بیانیه‌ای اعلام کرد که دیوید شنکر به همراه «باربرا باریت» وزیر نیروی هوایی و ژنرال «جفری هاریگیان» فرمانده نیروی هوایی آمریکا در اروپا و آفریقا روز چهارشنبه(دیروز) وارد الجزائر شدند.

در این بیانیه آمده است که شنکر با «صبری بوقدوم» وزیر خارجه الجزائر دیدار و درباره روابط دوجانبه، مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی به ویژه صحرای غربی و اوضاع لیبی گفت‌وگو خواهد کرد.

به نوشته روزنامه «القدس‌ العربی»، سفارت آمریکا نیز در بیانیه‌ای در صفحه فیس‌بوک خود به نقل از باربرا باریت وزیر نیروی هوایی این کشور درباره اهمیت سفر به الجزائر نوشت: «ما با وجود شیوع ویروس کرونا و خطرات آن، سعی کردیم به الجزائر سفر کنیم».

سفارت آمریکا همچنین تأکید کرد که ما الجزائر را شریک مهم و جدی خود می‌دانیم.

الجزائر و آمریکا روابط مستحکمی بویژه در زمینه همکاری امنیتی و مبارزه با تروریسم دارند اما اخیرا به دنبال اقدام «دونالد ترامپ» رئیس‌ جمهور آمریکا مبنی بر به رسمیت شناختن صحرای غربی به عنوان منطقه‌ای متعلق به مغرب در ازای سازش این کشور با رژیم صهیونیستی، برخی مقامات سابق آمریکا درباره آینده روابط با الجزائر هشدار دادند.

پیشتر وزارت خارجه الجزائر در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که اقدام واشنگتن نقض قطعنامه‌های سازمان ملل است و به تضعیف تلاش‌های مربوط به کاهش تنش بین مغرب و جبهه پولیساریو و بازگشت آن‌ها به میز مذاکرات می‌شود.

جبهه پولیساریو یک سازمان سیاسی نظامی در صحرای غربی است. این گروه در سال ۱۹۷۳ به عنوان یک گروه مقاومت علیه تسلط استعمار اسپانیا بر صحرای غربی و با هدف استقلال این منطقه ایجاد شد. پولیساریو پس از خروج اسپانیا در سال ۱۹۷۶، جمهوری دموکراتیک عربی صحرا را در مستعمره پیشین اسپانیا ایجاد کرد و به مخالفت با اقدام اسپانیا در تقسیم صحرای غربی میان مغرب و موریتانی پرداخت.

موریتانی و پولیساریو در سال ۱۹۷۹ با یکدیگر صلح کردند و بدین ترتیب بخش جنوبی جمهوری صحرا (به نام وادی الذهب) به این جمهوری بازگشت اما پادشاهی مغرب تمام منطقه شمالی صحرای غربی را که «الساقیة الحمراء» نامیده می‌شود، در اشغال خود نگاه داشت و ضمیمه خاک خود کرد. از آن پس جبهه پولیساریو بر روی مقاومت علیه مغرب متمرکز شده است.

مغرب خواهان حکومت خودگردان وابسته به خود در صحرای غربی و وجود دولت و پارلمان محلی تحت حاکمیت خود در این منطقه است و می‌گوید اگر قرار به برگزاری همه‌پرسی باشد باید در خصوص خودمختاری این منطقه و نه برای جدایی از مغرب باشد. اما جبهه پولیساریو مخالف این طرح است و خواهان برگزاری همه‌پرسی تعیین سرنوشت برای صحرای غربی است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید