نفس دنیا در سینه حبس است/ ایران و اسرائیل پس از حمله به ساختمان کنگره؛ به نفع تهران به ضرر تل‌آویو

کدخبر: ۳۸۵۰۵۳
یک روزنامه عربی در گزارشی نوشته است که تحولات کنگره به ضرر اسرائیل و نفع ایران تمام شد.
نفس دنیا در سینه حبس است/ ایران و اسرائیل پس از حمله به ساختمان کنگره؛ به نفع تهران به ضرر تل‌آویو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، روزنامه العربی الجدید در گزارشی به واکنش ایران و رژیم صهیونیستی به تحولات آمریکا و حمله به کنگره پرداخته و می گوید این حمله به نفع ایران و به ضرر اسرائیل و حتی سرنوشت نتانیاهو است. این روزنامه نوشت:

تهران و تل اویو بیشتر از کشورهای دیگر به حوادث حمله به ساختمان کنگره توجه کردند. به ویژه این که هر دو، طرح های منطقه ای متناقض را هدایت می کنند که باعث می شود هیچ گونه روابطی با یکدیگر نداشته باشند.

تل اویو که متوجه شده است رفتن ترامپ به ضررش می باشد، تلا ش می کند تا آخرین لحظه حضور او در کاخ سفید ازوجودش بهره ببرد؛ اما سوالی که مطرح می شود این است که اکنون پس از حوادث حمله به کنگره آیا اوضاع داخلی اجازه می دهد ترامپ بتواند تصمیم حمله به ایران را اتخاذ کند یا خیر؟

ترامپ پس از این رخداد بسیار ضعیف‌تر از قبل شده است. به ویژه این که حزب جمهوری خواه خطرناکی حضور را احساس کرده و در حال رها کردن او است بلکه فراتر پایگاه مردمی او نیز این خطر را برای وحدت داخلی آمریکا احساس کرده اند و در حال دست برداشتن از حمایت او و طرحش برای ورود به انتخابات 2024 هستند.

این در حالی است که رهبران تاثیرگذار جمهوری خواه ایده برکناری او را با استفاده از ماده 25 قانون اساسی مطرح کرده اند. با وجود آن که زمان باقی مانده تا 20 ژانویه بسیار اندک است به طوری که باعث می شود اجرایی کردن آن بسیار دشوار باشد؛ اما تنها مطرح کردن آن در زمان کنونی احتمالا باعث می شود فکر کردن ترامپ به انجام اقدام نظامی گسترده علیه ایران دشوار باشد.

با وجود این که تمام این تغییرات به نفع ایران است اما دشوار است که افکار ترامپ را گمانه زنی کرد. نتانیاهو نیز به نظر نمی رسد آماده پذیرش احتمال بازگشت آمریکا به توافق هسته ای باشد که اسرائیل آن را تهدید موجودیتی برای خود می داند.

از آنجا که نتانیاهو در موقعیت سیاسی بسیار سختی قرار دارد و خطر محاکمه و به زندان رفتن او وجود دارد، چنانچه نتواند ریاست دولتی را برعهده بگیرد که در پی انتخابات بعدی  تشکیل خواهد شد، احتمالا تصمیم بگیرد بدون مشارکت کشوری دیگر حمله ای سریع علیه ایران انجام دهد.اما به شرط آن که چراغ سبز ترامپ و چه بسا حمایت برخی کشورهای عربی را بدست آورد.

در مقابل ایران به نظر مقاوم و سرسخت است و می تواند گام هایی حساب شده اما موثر بردارد. به ترور دانشمند هسته ای خود پاسخی نداد. در نخستین سالگرد ترور سلیمانی از سرگیری غنی سازی 20 درصدی و عدم اجازه بازرسی به بازرسان آژانس را اعلام کرد.

درست است که ایران اعلام کرد درصورت بازگشت آمریکا به تمام بندهای توافق هسته ای از این اقدامات عقب نشینی خواهد کرد اما به خوبی می داند چنین اقداماتی موضع مذاکراتی اش را با روی کارآمدن بایدن تقویت می کند حتی اگر اقدامی بسیار تحریک آمیز برای اسرائیل به شمار رود.    

دو هفته دیگر ترامپ کاخ سفید را ترک می کند، در حالی که جایگاه داخلی او تضعیف شده است؛ اما در جهان همچنان نفس ها در سینه حبس شده و همه منتظر ورود بایدن به کاخ سفید هستند. در هر دو صورت است چه به ایران حمله شود یا نشود اوضاع خاورمیانه در آستانه تغییرقرار دارد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید