احمدی‌نژاد پشت یک کاندیدای تازه‌نفس خواهد ایستاد؟

کدخبر: ۳۸۵۵۱۲
برخی از سیاسیون معتقدند احمدی‌نژاد احتمالا پشت یک کاندیدای تازه‌نفس خواهد ایستاد و از او حمایت می‌کند. اما این چهره تازه‌نفس منتسب به جریان بهار چه کسی است؟
احمدی‌نژاد پشت یک کاندیدای تازه‌نفس خواهد ایستاد؟

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه اعتماد، حالا که بازار انتخابات گرم است و هر کس تلاش دارد از هر ابزار رسانه‌ای استفاده کند تا حمایت یا عدم حمایتش از یک جریان را مطرح یا به اختلافات جریانی به‌صورت تلویحی در جلوت و امتیازگیری در خلوت اشاره کند، محمدعلی رامین بار دیگر خط و مرزش را با احمدی‌نژاد پررنگ‌تر کرده است.

در آستانه انتخابات که برخی معتقدند محمود احمدی‌نژاد بار دیگر عزم پاستور کرده و کاندیدا می‌شود و در همین راستا نیز خط و مرزها با «معجزه هزاره سوم» در حال مشخص‌تر شدن است، محمدعلی رامین در گفت‌وگویی تاکید کرد که احمدی‌نژاد شخصا کاندیدا نمی‌شود.

او گفت: «اگر فرض را بر رفتار عقلانی او قرار داده و با عبرت‌پذیری از تجربه تلخ سال ۱۳۹۶ تصمیمات او را ارزیابی کنیم، قطعا شخصا داوطلب نخواهد شد، اما افراد زیادی هستند که او می‌تواند مورد حمایت خود قرار دهد و نقش‌آفرین باشد.»

رامین در این گفت‌وگو به این پرسش که چه افراد یا گروه‌هایی ممکن است با احمدی‌نژاد ائتلاف کنند هم صریح پاسخ داده‌ و گفته: «هیچ عاقلی»! رامین توضیح داده است: «من هیچ عاقلی را نمی‌شناسم که حاضر به ائتلاف سیاسی با احمدی‌نژاد باشد. از طرف دیگر اصلاح‌طلبان از منظر سیاسی دشمنان ذاتی احمدی‌نژاد هستند؛ خاستگاه اجتماعی آنها نیز کاملا مختلف است و موقعیت سیاسی هر دو طرف هم بحرانی است؛ مگر آنکه به قصد تخریب و ناسازگاری با مصالح عمومی بخواهند «توطئه مشترکی» را دنبال کنند؛ که بعید می‌دانم چنین حماقتی شکل بگیرد.»

در انتخابات سال ۹۶ با وجود توصیه رهبری به احمدی‌نژاد، او کاندیدا شد. کسی که رامین او را اینگونه توصیف کرده است: «انسانی که استعدادهایش بسیار فراتر از ظرفیت وجودی او بود و هنگامی که اوج گرفت، به‌جای ادامه پرواز، خودش را باخت و سقوط کرد.»

علاوه بر او حمید بقایی نیز در انتخابات نام‌نویسی کرد، کسی که همراه با بقایی از نظر رامین «زائده احمدی‌نژاد شدند و سقوطش را تسریع و تسریع کردند»، هیچ‌کدام تایید صلاحیت نشدند و از حضور در رقابت بازماندند. 

حالا در آستانه انتخابات ۱۴۰۰ بار دیگر زمزمه‌هایی از حضور مجدد احمدی‌نژاد در فضای سیاسی به گوش می‌رسد. هرچند او همین دیروز و در یک گفت‌وگویی با یک نشریه کویتی و در واکنش به پرسش از احتمال حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته که «انتخابات، امروز موضوع اصلی ما نیست.» هرچند این جمله می‌تواند به ‌معنای آن باشد که هنوز برای صحبت از این مهم زود است و اگرچه امروز در واپسین ماه‌های ۹۹ انتخابات موضوع اصلی احمدی‌نژاد نیست اما هیچ بعید نیست با ورود به سده تازه و نزدیک‌تر شدن به روز سرنوشت انتخابات ریاست‌جمهوری، «موضوع اصلی» آنها باشد!

با این همه اما این‌بار بسیاری شانس چندانی برای او قائل نیستند؛ چراکه معتقدند هرکس یک بار ازسوی شورای نگهبان رد صلاحیت شود، ‌بسیار بعید است که بار دیگر در فهرست تاییدشدگان قرار گیرد. از همین روی احتمالا رامین و برخی دیگر از سیاسیون معتقدند احمدی‌نژاد احتمالا پشت یک کاندیدای تازه‌نفس خواهد ایستاد و از او حمایت می‌کند. اما این چهره تازه‌نفس منتسب به جریان بهار چه کسی است؟

حمید بقایی و اسفندیار رحیم‌مشایی که دوران محکومیت خود را سپری کرده یا می‌کنند، از سویی اگر فرض را بر عدم محکومیت آنها بگذاریم هم احتمال تایید صلاحیت‌شان بسیار اندک بود. از سویی همانطور که رامین و بسیاری از اصولگرایان بارها گفته‌اند،همه خط و مرزشان را با احمدی‌نژاد مشخص کرده و افراد زیادی نیستند که حاضر باشند برای انتخابات زیر پرچم او قرار بگیرند. از سویی در اطرافیان احمدی‌نژاد نیز نیروهای وفادار که با معیارهای جدید ریاست‌جمهوری همخوانی داشته‌باشند، اندک است. برخی وزرا و معاونانش نماینده مجلس شده و اغلب از او برائت جسته‌اند. در این مدت برخی نیز از گزینه‌هایی چون سعید محمد به عنوان گزینه مورد حمایت بهاری‌ها یاد می‌کنند که رابطه حسنه و تشکیلاتی این اصولگرا با سپاه پاسداران باعث می‌شود، حمایت احمدی‌نژاد از او و نزدیکی سعید محمد به احمدی‌نژاد، بعید به نظر برسد.

همچنین نزدیک‌ترین گروه سیاسی به احمدی‌نژاد در سال‌های پیش از این نیز جبهه پایداری بوده است که فارغ از تغییر رویکرد این جبهه به احمدی‌نژاد و با توجه به زمزمه‌هایی از همراهی آنها با سایر اصولگرایان همراهی مجددا آنها بعید به نظر می‌رسد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید