تصاویر جالب از شهر موشکی سپاه + معرفی موشک‌ها

کدخبر: ۳۸۶۱۳۰
اقتصادنیوز: جمعه ۱۸ دی ماه امسال بود که شهر موشکی نیروی دریایی سپاه رونمایی شد.
تصاویر جالب  از شهر موشکی سپاه + معرفی موشک‌ها
به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، صبح جمعه نوزدهم دی‌ماه بود که خبری با این عنوان در رسانه ها منتشر شد که نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهر موشکی خود در دریا با حضور سرلشکر سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی رونمایی کرد.

شهر موشکی سپاه پاسداران؛ این بار در خلیج فارس + فیلم و تصاویر

سرلشکر پاسدار حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی پس از بازدید از یگان‌ها و سامانه‌های مستقر در این پایگاه گفت: آنچه امروز در این مجموعه می‌بینید یکی از چندین تاسیسات نگه دارنده موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه است که در آن، ستونی از موشک‌ها و سیستم‌های پرتاب آن‌ها را ملاحظه می‌کنیم.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

وی ادامه داد: طول این ستون‌ها کیلومتر‌ها ادامه دارد و تعداد زیادی از این مجموعه‌ها در نیروی دریایی سپاه وجود دارد. الحمد الله نیروی دریایی سپاه پاسداران امروز به کفایت و بلوغ قدرت دست یافته است.  این موشک‌ها با برد صد‌ها کیلومتر، نقطه زن و دقیق، با قدرت تخریب بسیار بالا و قادر به عبور از تجهیزات جنگ الکترونیک دشمن می‌باشند.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

سرلشکر سلامی با تاکید بر اینکه پیشرفت‌های فناورانه در نیروی دریایی سپاه به عنوان یک نیروی راهبردی، از نظر کمی و کیفی بسیار قابل قبول است، افزود: در این نیروی مقتدر در سطح سامانه‌های اطلاعاتی، کشف اهداف و سیستم‌های جستجوگر و همچنین سامانه‌های راداری متصل به سیستم موشکی، پیشرفت‌های بسیار خوبی حاصل شده است. موشک‌های نیروی دریایی سپاه پاسداران جزو پیشرفته‌ترین موشک‌هایی است که در عرصه نبرد‌های ساحل به دریا، سطح به سطح، هوا به دریا، دریا به هوا در رده بهترین موشک‌های جهان است.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

تفاوتی که در این تصاویر مشاهده می‌شود حضور یک خودرو در این بازدید بود که ۴ فروند موشک کروز با پرتابگرهایشان روی آن لود شده است. اما در کنار آن، جای خالی ۴ فروند دیگر هم وجود دارد که احتمالا پرتابگر‌ها در آن فضای خالی قرار نگرفته‌اند. این خودرو احتمالا می‌تواند ۸ پرتابگر موشک کروز ضدکشتی را حمل کند که در نوع خودش جالب است و می‌تواند توان آتش کروز‌های سپاه را نشان دهد.

چرا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از شهر موشکی دریایی خود رونمایی کرد؟

اگر رونمایی از شهر موشکی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یک پیام مهم داشته باشد این است که اگر بخواهند تهدیدی را از راه دریا علیه کشورمان وارد کنند با پاسخ قاطعی مواجه خواهند شد. به نظر می‌رسد که این اتفاق در واکنش به اقدامات اخیر نیروی دریایی ارتش تروریستی  آمریکا که ناو هواپیمابر نیمیتز و زیردریایی یو. اس. اس. جورجیای خود را برای تهدید ایران وارد خلیج فارس کرده بود صورت گرفته است. البته نیرو‌های مسلح کشورمان با استقرار انواع قایق‌های تندرو و ناوشکن‌های متعدد خود آماده پاسخ به تهدیدات متعدد دشمنان هستند.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

سپاه پاسداران با کدام موشک‌های دریایی ناوگان آمریکا در خلیج فارس را شکار می‌کند؟

نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا کنون شروع به رسیدن به خودکفایی برای بی نیاز شدن به خارج از کشور در انواع تجهیزات و تسلیحات کرده اند. یکی از زمینه‌هایی که امروزه به عنوان مولفه قدرت به شمار می‌رود تحول و قدرتمند شدن در حوزه موشکی به ویژه موشک‌های کروز است. وزارت دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به عنوان مرجع اصلی و شرکت‌های تابعه نظیر سازمان صنایع دفاع و سازمان‌های متناظر با آن در ارتش و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی کار تولید و تحقیق و توسعه در این زمینه را آغاز کردند.

در این میان موشک‌های کروز و بالستیک دریایی نقش عمده‌ای در استراتژی دفاع دریایی ایران اسلامی دارند که ایران در تولید انواع آن‌ها به خودکفایی رسیده است و از آن‌ها در سازمان رزم نیرو‌های دریایی خود بهره می‌برد.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

موشک کروز نصر

موشک کروز دریایی نصر یکی از انواع موشک های کروز است  که برای نخستین بار در رزمایش وحدت ۸۷ رونمایی و به سوی اهداف مورد نظر شلیک شد.

وزن موشک: ۳۵۰ کیلوگرم.

طول: ۳/۵ متر.

قطر:  ۰/۲۸ متر.

وزن کلاهک موشک: ۱۵۰ کیلوگرم.

برد موشک:  ۲۵ کیلومتر.

سرعت موشک: یک ماخ.

ویژگی‌های خاص: توانایی انهدام اهداف و نفوذ در بدنه شناور‌هایی با زره نیمه سنگین، قابلیت هدایت تلویزیونی و راداری، استفاده به عنوان توان مکمل پدافند ساحلی در کنار سامانه‌های توپخانه‌ای، مناسب برای انهدام شناورهای سنگین و تولید شده در دو نوع دریاپایه و هواپایه.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

موشک کروز نور

این موشک را می‌توان نخستین موشک کروز دریایی نیرو‌های مسلح کشورمان دانست که دهه ۷۰ به سازمان رزم نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران پیوست.

طول موشک: ۶/۳۸ متر.

قطر موشک: ۳۶ سانتی‌متر.

پیشرانه: توربوجت با سوخت مایع.

برد عملیاتی: ۱۲۰ کیلومتر.

وزن کلی: ۷۱۵ کیلوگرم.

وزن کلاهک: ۱۷۵ کیلوگرم.

نوع کلاهک: نفوذگر نیمه زرهی شدیدالانفجار (High explosives).

سرعت موشک: ۰.۹ ماخ.

ویژگی‌های خاص: پرواز در ارتفاع پایین برای عدم شناسایی، مجهز به رادار بازتابی کوچک، سامانه هدایت با توانایی ضد اغتشاش پذیری قوی، تولید شده در انواع دریاپایه و هواپایه.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

موشک کروز قادر

موشک کروز قادر از خانواده موشک‌های کروز نور است که برای نخستین بار در رژه ۳۱ شهریور سال ۱۳۹۰ رونمایی شد؛ تنها تفاوت این موشک با موشک کروز نور حجم بیشتر مخزن سوخت و اندازه آن است.

طول موشک: ۷/۴۰ متر.

قطر موشک: ۳۶ سانتی متر.

موتور موشک: توربوجت با سوخت مایع.

نوع کلاهک موشک: شدید الانفجار (High explosives).

سرعت موشک: ۰/۹ ماخ.

سیستم هدایت: سیستم هدایت مبتنی بر رادار داخلی فعال، کلاهک با قابلیت نفوذ در بدنه کشتی‌ها، خلبان خودکار دیجیتال، قابلیت گریز از سیگنال‌های پارازیت، سامانه‌های جنگ الکترونیک، امکان نصب بر روی هواگردهایی همچون میل۱۷ و جنگنده‌های اف ۴ و بسیاری از قابلیت‌های ویژه.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

موشک کروز قدیر

این موشک نیز به اعضای خانواده موشکی نور شباهت دارد و به نظر می‌رسد تنها تفاوت آن افزایش برد آن به حدود ۳۰۰ کیلومتر که این به معنای افزایش بیش از ۱۸۰ کیلومتری در این موشک نسبت به موشک‌های نور است. البته سایر ویژگی‌های این موشک به موشک‌های نور شباهت دارد.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

موشک بالستیک خلیج فارس

این موشک از انواع موشک‌های بالستیک ساخت نیرو‌های مسلح جمهوری اسلامی ایران است که برای نابودی اهداف دریایی به کار می‌رود. 

برد موشک: ۳۰۰ کیلومتر.

کلاهک موشک: ۶۵۰ کیلوگرم از نوع بارانی.

دقت موشک: خطای زیر ۱۰ متر، 

ویژگی‌های خاص: قفل بر روی هدف، سامانه شناسایی و تشخیص هدف از انواع اپتیکی، فروسرخ، راداری یا لیزری، سامانه الکترواپتیک پیشرفته در کلاهک موشک، 

قدرت انهدام: ۷ بمب معمولی مارک ۸۲ یا سه بمب مارک ۸۳ خرج انفجاری.

میزان نفوذ: ۱/۲ تا ۸ متر در عمق زمین و  ایجاد دایره‌ای به قطر ۷ تا ۱۸ متر.

شلیک موشک‌های سپاه از شهر موشکی دریایی به پهپاد‌های آمریکایی

موشک بالستیک دریایی هرمز

موشک بالستیک دریایی هرمز از انواع موشک‌های بالستیک دریایی ساخت ایران است که در دو نوع هرمز ۱ و هرمز ۲ در پرتابگر‌های دو فروندی پرتاب می‌شود.

برد موشک: ۳۰۰ کیلومتر.

سرعت: ۴ تا ۵ ماخ.

وزن کلاهک جنگی: ۴۵۰ تا ۶۰۰ کیلوگرم.

ویژگی‌های خاص: قابلیت استفاده برای انهدام ناو‌های هواپیمابر در خلیج فارس و ضد رادار بودن.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید