امیدواری ونزوئلا به تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا

کدخبر: ۳۸۶۳۳۹
یکی از متحدان نزدیک رئیس جمهور ونزوئلا تاکید کرد، امیدوار است دولت جدید آمریکا از سیاست خصمانه تحریم‌ها دست بکشد و در عوض دیپلماسی را پیش بگیرد که بتواند منجر به بازگشایی سفارت آمریکا و آزادی چندین شهروند آمریکایی محبوس در کاراکاس شود.
امیدواری ونزوئلا به تغییر رویکرد دولت جدید آمریکا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، خبرگزاری آسوشیتدپرس اعلام کرد، این اظهارات "خورخه رودریگز" در نخستین مصاحبه‌اش از زمان برعهده گرفتن سرپرستی مجمع ملی ونزوئلا با وجود مخالفت‌های جدی آمریکا، اتحادیه اروپا و مخالفان داخلی مطرح شد.

رودریگز با دراز کردن دست دوستی به سوی جو بایدن، رئیس جمهور جدید آمریکا گفت: حزب حاکم سوسیالیست ونزوئلا مشتاق یک آغاز جدید پس از چهار سال حملات بی‌پایان دولت دونالد ترامپ، رئیس جمهور در حال کناره‌گیری آمریکاست؛ حملاتی که به عقیده من نه تنها درد و رنج‌ها در بین ونزوئلایی‌ها را افزایش داده و در سرنگونی نیکولاس مادورو، رئیس جمهور ونزوئلا ناکام بوده بلکه سرمایه‌گذاران آمریکایی را که همیشه در این کشور عضو اوپک دارای اهمیت بودند، تنبیه کرده است.

وی افزود: همه موضوعات روی میز مذاکره قرار دارند، از جمله آینده شش مدیر نفتی ونزوئلایی-آمریکایی که به خاطر اتهامات فساد بازداشت شده‌اند و دو عضو سابق نیروی ویژه ارتش آمریکا که در تلاشی ناکام برای سرنگونی مادورو دستگیر شدند.

هنوز مشخص نیست که آیا دولت بایدن این پیش درآمد را می‌پذیرد یا به سیاست تندرو تغییر رژیم ادامه خواهد داد.

تلاش‌های قبلی در مذاکرات دولتی با اپوزیسیون ونزوئلا در پایان دادن به بن‌بست موجود در این کشور ناکام بوده‌اند و مادورو سلطه خود بر قدرت را افزایش داده است. در همین حال، به نظر می‌رسد که بحران اقتصادی که منجر به فرار میلیون‌ها تن از ونزوئلا شده و افرادی که در کشور مانده‌اند را بدون دسترسی به کالاهای اساسی از جمله بنزین گذاشته، آن هم در کشوری که بزرگ‌ترین ذخایر نفتی جهان را دارد، پایانی ندارد.

رودریگز از استقبال از درخواست‌های طرفدارانش برای به زندان انداختن خوآن گوآیدو، رهبر اپوزیسیون ونزوئلا امتناع کرد و در عوض گفت: تمایل دارم تا با این رئیس سابق ۳۷ ساله مجمع ملی مذاکره کنم.

وی تصریح کرد: این مجمع ملی جدید رویکرد وسیع‌تری را در رابطه با گفت‌وگو در پیش می‌گیرد.

اما رودریگز هشدار داد، این مذاکرات تنها زمانی موفق‌آمیز خواهند بود که گوآیدو و متحدانش به دنبال بخشش به خاطر توطئه‌چینی برای سرنگونی مادورو و حمایت از دولت‌های خارجی برای مسدود کردن دارایی‌های نفتی ونزوئلا باشند؛ اقداماتی که به گفته رودریگز به مردم عادی ونزوئلا در بحبوحه پاندمی کرونا لطمه زده است.

وی گفت: اگر به هنگام آغاز یک روند آشتی و سازش به فراموشی و نسیان متوسل شوید، این خطر را به وجود می‌آورید که اتفاقات بد مجددا رخ دهند.

رودریگز ۵۵ ساله یکی از نامزدهای وفادار به مادورو بود که در انتخابات شش دسامبر ۲۰۲۰ بیش از ۹۰ درصد از کرسی‌ها را به دست آورد؛ انتخاباتی که از سوی گوآیدو و احزاب اصلی اپوزیسیون ونزوئلا تحریم شده بود. پس از آنکه چندین حزب از شرکت در این انتخابات منع شدند، آمریکا، اتحادیه اروپا و چندین کشور آمریکای لاتین این انتخابات را به عنوان انتخاباتی غیر دموکراتیک رد کردند. میزان مشارکت در این انتخابات کمتر از ۳۱ درصد بود که پایین‌ترین میزان مشارکت در سال‌های اخیر محسوب می‌شود.

رودریگز به عنوان رئیس مجمع ملی ونزوئلا در دومین جایگاه در صف جانشینان ریاست جمهوری قرار دارد و پیش از او خواهر کوچکترش "دلسی رودریگز" به عنوان معاون رئیس جمهور در جایگاه نخست این لیست قرار دارد. این دو تن جزو وفادارترین افراد به مادورو هستند.

خورخه رودریگز در نخستین روزهای ریاستش بر مجمع ملی ونزوئلا، با تشکیل یک کمیسیون ویژه برای مجازات افرادی که به گفته دولت مرتکب جنایت علیه ونزوئلا شده‌اند، موافقت کرد؛ اقدامی که به گفته اپوزیسیون نیرنگی است برای هدف گرفتن مخالفان.

رودریگز گفت: این جنایت‌ها شامل تلاش‌هایی برای مسدود کردن دسترسی دولت مادورو به طلاهای موجود در یکی از بانک‌های لندن به ارزش دو میلیارد دلار و کنترل پالایشگاه‌های نفتی "سیتگو" مستقر در آمریکا می‌باشد.

تحلیل‌گران می گویند، بایدن گزینه‌های محدودی برای لغو تحریم‌های نفتی فلج‌کننده اعمال شده به عنوان بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ دارد. اما ناکامی این سیاست خصمانه در سرنگونی مادورو می‌تواند به دیپلماسی فرصتی بدهد.

روابط آمریکا و ونزوئلا در سال ۲۰۱۹ میلادی پس از آنکه کاخ سفید، گوآیدو را به عنوان رئیس جمهور بحق ونزوئلا به رسمیت شناخت و تاکید کرد که انتخاب مجدد مادورو نامعتبر بوده، خدشه‌دار شد. هر دو کشور فورا دیپلمات‌های خود را خارج کردند و سفارت آمریکا در کاراکاس همچنان بسته مانده است.

رودریگز گفت: امیدوارم با آمریکا به درک و تفاهمی دست یابیم که نه تنها به نفع ونزوئلایی‌ها بلکه به نفع شرکت‌های نفتی و سرمای‌گذاران آمریکایی که در نتیجه مسدود شدن داد و ستدها با دولت مادورو میلیاردها دلار متضرر شده‌اند، باشد.

وی افزود: ما خواستار آنچه که ونزوئلا همیشه با آمریکا انجام می‌داد یعنی "داد و ستد خوب" هستیم.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید