کلاه گیس ؛ راه حل جدید تلویزیون ایران برای زنان بدون حجاب

کدخبر: ۳۸۶۶۲۶
اقتصادنیوز: عصر ایران در گزارشی به حواشی یکی از سریال‌های اخیر سیمای جمهوری اسلامی پرداخته است.
کلاه گیس ؛ راه حل جدید تلویزیون ایران برای زنان بدون حجاب

 به گزارش اقتصادنیوز این سایت نوشت: این روزها سریال  «روزهای ابدی»  ساخته  جواد شمقدری  ( رئیس سازمان سینمایی دوره محمود احمدی نژاد) از آنتن شبکه یک سیما در حال پخش است، نمایش تصویر برخی از زنان بدون حجاب که از کلاه‌گیس برای آنها استفاده شده جالب توجه و جنجالی شده است.  حسین شمقدری  (فرزند کارگردان) در توئیتی نوشت:

«بعد از انقلاب، کارگردانان باید زنان را با روسری نشون می‌دادند، حتی در خانه! همون موقع مساله رو با امام مطرح می‌کنند، شنیده شده پیشنهادی میاد که از کلاه‌گیس استفاده کنید. ‌حالا جواد شمقدری(پدرم) در سریال «روزهای ابدی» از این راهکار استفاده می‌کنند».

توئیت

بعد از این توئیت اتفاقا بحث‌ها داغتر شد علی الخصوص که در زیر همین توئیت  امید رئیس دانا  (آهنگساز) نوشت: « برای شما آزاده ما همین کاررو توی فیلم کاناپه کردیم ولی فیلم‌مون توقیف شد» 

مهدی خرم دل  (خبرنگار حوزه فرهنگ و هنر) هم اضافه کرد: «‌دقیقاً همین اقدام را کیانوش عیاری در فیلم«کاناپه»انجام داده و فیلمش توقیف شده است. یا مثلاً ابراهیم حاتمی کیا در فیلم‌ چ تک خوانی زن گذاشت و از تلویزیون هم پخش شد؛ چیزی که نزدیک شدن به آن اساساً برای دیگران قابل تصور نیست. به اینها می‌گویند: رانت»

حتی اگر این توئیت به جهت متوجه کردن مخاطب به چنین اتفاق ساختارشکنی در تلویزیون باشد تا فضای حاشیه‌ای برای سریال رقم بخورد و شاید بیشتر به چشم آید اما نمی‌توان یک نکته را انکار کرد و آنهم زنده شدن بحث فیلم  کاناپه  ساخته  کیانوش عیاری .

جالب توجه است که عیاری در سال 1395 کاناپه را ساخت و به دلیل اینکه در فضاهای داخل خانه بازیگران از کلاه گیس استفاده کرده بودند و روسری بر سر نداشتند توقیف شد. (نکته جالب توجه در توئیت حسین شمقدری هم همین اشاره به داخل خانه است و بعد از حتی در خانه یک علامت تعجب هم گذاشته است.)

کلاه گیسدر سریال روزهای ابدی

فیلم کاناپه سینمایی بود و وزارت ارشاد به آن مجوز نداد، طبیعتا یکی از نگرانی‎ های مدیران سازمان سینمایی وقت حمله احتمالی طیف اصول گرا، کیهان، بخش خبری بیست و سی و ... بوده است، ولی حال می بینیم عین همین اتفاق و یک مرحله جلوتر هم (حضور زنان در خارج از خانه بدون روسری، چادر و ...) درتلویزیون نشان داده می‌شود و هیچ کسی هم هیچ اعتراضی نمی‌کند.

همین مهر ماه گذشته هم اتفاق دیگری در سریال  «آقازاده»  محصول  سازمان اوج  رخ داد که آن هم از همین قسم اتفاقات است و  هیچ کسی هم اعتراضی نداشت . مادر (لعیا زنگنه) نگران به پسرش (سینا مهراد) می‌گفت: «تو پسر منی جیگر گوشه منی، آخه من قربون این صورت نجیبت بشم، نگرانم و ...» همزمان با این حرفها مادر صورت پسرش را لمس کرده و بر گونه و سر و صورت او دست می‌کشید و نوازشش می‌کرد و این دیالوگ‌ها را می‌گفت!!! نگران نباشید هیچ مشکل شرعی و سانسوری نداشت! چون لعیا زنگنه دستکش آشپزخانه دستش بود و در واقع تماسی صورت نمی‌گرفت!

مقوله تماس بین بازیگرانی که با هم محرم نیستند همواره با چالش همراه بوده است به گونه‌ای که در صحنه‌های برخی فیلم‌ها و سریال ها دیده‌ایم که مثلا زن غش کرده است و شوهرش کنارش فقط داد می‌زند و بالا پایین می‌پرد تا عاقبت یک زن دیگری بیایید و به همسرش کمک کند و ...

توئیت خرم دل

بهرحال انگار دوستان در تلویزیون و سازمان اوج راهکارهای بهتری اندیشیده اند و تاکید کنم که این نوشتار برای آن نیست که بخواهد آن بخش از سریال «روزهای ابدی» سانسور شود یا بپرسد پس چرا در سریال «آقازاده» چنین اتفاقی رخ داد؟! اتفاقا سعی در این است که درخواست کنیم با توجه به چنین رویکردهایی در صداوسیما و سازمان اوج، وزارت ارشاد هم یک بازنگری کرده و فیلم کاناپه کیانوش عیاری را رفع توقیف کنند تا مخاطب شاهد اثری دیگر ازیکی از بهترین فیلمسازان این مرز و بوم باشد.

توصیه و تاکید جدی به  سازمان سینمایی  هم دارم که از تلویزیون و سازمان اوج خلاقیت و ابتکار بیاموزد تا آثار نمایشی تولید شده هرچه بیشتر قابل قبول و متکی بر واقعیت باشد. با تشکر!

روزهای ابدی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید