این رژیم لاغری سریع عوارض خطرناکی دارد

کدخبر: ۳۸۶۶۸۶
اقتصادنیوز : رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم لاغری کوتاه مدت است اما دنبال کردن این برنامه برای مدت طولانی می‌تواند منجر به کمبود مواد مغذی حیاتی در بدن شود.
این رژیم لاغری سریع عوارض خطرناکی دارد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از اوری دی هلث، رژیم سوپ کلم یک برنامه غذایی است که برای کمک به کاهش سریع وزن طراحی شده است. با مصرف سوپ کلم به مدت هفت روز، حدود ۴.۵ تا ۶.۵ کیلوگرم وزن کم کنید.

کلینیک مایو، رژیم سوپ کلم را نوعی رژیم مد می‌داند که به سادگی مانند سایر روش‌های ثابت شده درازمدت کاهش وزن جواب نمی‌دهد. ناگفته نماند، محدودیت‌های متعددی که توسط رژیم غذایی وضع شده است، می‌تواند باعث از دست دادن مواد مغذی حیاتی شود و متابولیسم بدن شما را مختل کند.

جولی روتنبرگ، می‌گوید: این رژیم با کالری فوق العاده محدود آن، برای افرادی مناسب است که می‌خواهند برای یک مناسبت یا رویداد خاص وزن کم کنند اما وزن شما معمولاً هنگامی که رژیم را متوقف می‌کنید، برمی‌گردد. این همان تاثیری است که سایر انواع رژیم‌های غذایی محبوب دارند. جدا از افزایش وزن بیشتر، این رژیم می‌تواند عوارض جانبی ناخوشایندی ایجاد کند که ممکن است در فعالیت‌های روزمره شما تداخل ایجاد کند.

رژیم غذایی سوپ کلم چیست؟

روتنبرگ می‌گوید: رژیم غذایی سوپ کلم یک رژیم هفت روزه است که دارای چربی کم و فیبر زیادی است.

طبق کلینیک مایو، رژیم‌های غذایی مد مانند رژیم غذایی سوپ کلم شامل ورزش نیستند. فعالیت بدنی منظم برای کمک به شما در حفظ وزن کم ضروری است. به علاوه، ورزش برای قلب و مغز شما مفید است و خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را کاهش می‌دهد. هدف از رژیم سوپ کلم محدود کردن کالری با محدود کردن شدید مصرف غذا است.

روتنبرگ می‌گوید: رژیم کم کالری همراه با مقدار زیادی فیبر شامل سبزیجات، میوه و کلم به فرد کمک می‌کند تا بیش از حد معمول به دستشویی برود. در پایان هفته، در درجه اول کاهش وزن از وزن آب رخ می‌دهد که بیشتر به دلیل محدودیت کالری است.

طبق مروری که در ماه سپتامبر سال ۲۰۱۷ در مجله Functional Foods in Health and Disease منتشر شد، شما طی روز‌های اول رژیم سوپ کلم فقط ۱۰۰۰ کالری یا کمتر می‌خورید. در طول بقیه هفته، کالری دریافتی خود را به تدریج به حدود ۱۲۰۰ کالری در روز می‌رسانید. با توجه به کالری محدودی که در طول برنامه مصرف می‌کنید، می‌توانید حدود ۱.۵ کیلوگرم یا بیشتر در مورد رژیم غذایی از دست دهید.

طرفداران رژیم سوپ کلم ادعا می‌کنند که این ماده فقط برای استفاده کوتاه مدت طراحی شده است و ممکن است به شما در انتقال به یک رژیم طولانی مدت کمک کند.

رژیم سوپ کلم برای افرادی در نظر گرفته شده است که به دنبال یک راه حل کوتاه مدت برای کاهش وزن هستند. در این حالت، رژیم فقط یک هفته طول می‌کشد و برای استفاده بیشتر در نظر گرفته نشده است.‌

می‌توانید برخی از دستورالعمل‌هایی را که دوست دارید به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل بعد از پایان هفته استفاده کنید. این رژیم غذایی نسبتاً ارزان است، زیرا شامل مواد غذایی روزمره به خصوص کلم است. در حقیقت، یکی از دلایلی که مردم این رژیم را ترک می‌کنند این است که طعم سوپ را تحمل نمی‌کنند.

به نظر نمی‌رسد که این طرح برای افرادی که نیاز به کاهش قابل توجهی وزن دارند، خوب عمل می‌کند. این نوع رژیم غذایی همچنین برای افرادی که بیماری‌های مزمن دارند، مانند بیماری‌های قلبی و دیابت نوع ۲ که نیاز‌های خاصی در رژیم غذایی دارند و ممکن است با مصرف محدود کالری و محدودیت‌های غذایی آسیب ببیند، در نظر گرفته نشده است.

سوپ کلم

دستور العمل رژیم غذایی سوپ کلم

در اینجا نمونه‌ای از دستور غذای سوپ کلم است که می‌توانید به عنوان بخشی از این برنامه هفت روز غذا خوردن امتحان کنید:

½ سر کلم بزرگ، به قطعات کوچکتر برش دهید.

۱ دسته کرفس، خرد شده

۲ پیاز، خرد شده

۱-۲ فلفل سبز، خلال شده

۳ هویج

۲۰۰ گرم قارچ

۲ قوطی گوجه فرنگی خرد شده یا کامل (ترجیحاً کم سدیم)

۱ تا ۲ حبه سیر، خرد شده

سبزیجات خشک به دلخواه

۱۲ فنجان آب

همه مواد را به یک قابلمه بزرگ اضافه کنید. روی آن را تا ۱۲ فنجان آب بپوشانید و برای مدت ۲ ساعت یا تا زمانی که همه سبزیجات نرم شوند، آن را آرام بپزید.

غذا‌ها و نوشیدنی‌هایی که می‌توانید در رژیم غذایی سوپ کلم مصرف کنید شامل موارد زیر است:

کلم یا سبزیجات دیگر، سیب، توت، برنج قهوه ای، گوشت گاو، آبغوره بدون قند، شیر بدون چربی (فقط در روز چهارم)، هنوز هم فقط در روز‌های خاص می‌توانید موارد فوق را بخورید (به نمونه برنامه غذایی زیر مراجعه کنید).

موارد محدود شامل این موارد است: موز (به جز روز چهارم)، سیب زمینی، مرغ، بوقلمون، ماهی، تخم مرغ، محصولات لبنی کامل یا کم چربی.

هر چیزی که در برنامه غذایی ذکر نشده باشد، در رژیم غذایی سوپ کلم محدودیت ندارد.

فواید بهداشتی رژیم غذایی سوپ کلم

اگرچه هیچ مدرک علمی وجود ندارد که نشان دهد رژیم سوپ کلم برای کاهش وزن بی خطر و موثر است اما خوردن سوپ کلم به تنهایی به عنوان بخشی از یک رژیم متعادل ممکن است مفید باشد. برای مثال، یک مطالعه مقدماتی در مورد اثرات مصرف کلم قرمز در موش‌های چاق نشان داد که کلسترول طی هشت هفته کاهش یافته است. این مطالعه در دسامبر ۲۰۱۶ در مجله کشاورزی و شیمی مواد غذایی منتشر شد، اگرچه مشخص نیست که همین نتایج در انسان و در یک آزمایش بالینی کنترل شده تصادفی یافت شود.

جدا از فیبر، کلم مواد مغذی را ارائه می‌دهد که ممکن است نقشی اساسی در کاهش وزن و کنترل وزن داشته باشد. طبق بررسی در سپتامبر ۲۰۱۷ در غذا‌های کاربردی در بهداشت و بیماری، برخی از مواد موجود در کلم ضد التهاب هستند و ممکن است به تنظیم متابولیسم و سطح قند خون کمک کنند.

طبق گفته وزارت کشاورزی ایالات متحده، یک فنجان کلم خام خرد شده حاوی ۱.۷۵ گرم (گرم) فیبر است و ۲۵.۶ میلی گرم ویتامین C تأمین می‌کند و آن را به یک منبع عالی از مواد مغذی تبدیل می‌کند. سوپ کلم هنگام مصرف با سایر غذا‌های گیاهی و پروتئین‌های بدون چربی می‌تواند رژیم غذایی شما را تکمیل کند اما خوردن سوپ کلم به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی محدود ممکن است مشکلات وزن شما را بیشتر کند.

مطالعه دیگری که در آوریل ۲۰۱۴ در مجله تغذیه بریتانیا منتشر شد، نشان داد بزرگسالانی که به مدت ۵ سال به طور منظم سوپ می‌خورند دارای وزن سالم و رژیم‌های غذایی متعادل از نظر غذایی هستند. با این وجود، توجه به این نکته مهم است که در این مطالعه سوپ‌ها بررسی شده است، نه فقط سوپ کلم. همانطور که در رژیم غذایی سوپ کلم مشاهده می‌شود، افراد مورد مطالعه با محدودیت غذایی مواجه نبودند.

نویسندگان مطالعه فوق همچنین بیان کردند که خوردن بیش از حد سوپ به دلیل داشتن مقدار زیاد سدیم در فشار خون شما تأثیر منفی می‌گذارد؛ بنابراین، آن‌ها توصیه می‌کنند سوپ‌های کم سدیم انتخاب کنید.

رژیم غذایی سوپ

خطرات سلامتی رژیم غذایی سوپ کلم

در حالی که بسیاری از غذا‌های مجاز در رژیم غذایی سوپ کلم سالم در نظر گرفته می‌شوند اما اصول این برنامه غذایی اینگونه نیست. این رژیم غذایی همچنین ممکن است عوارض جانبی کوتاه مدت داشته باشد و در صورت داشتن هرگونه بیماری زمینه‌ای، احتمالاً عواقب جدی تری نیز در پی داشته باشد.

به دلیل محتوای بالای سدیم در رژیم غذایی سوپ کلم، کم آبی بدن یکی از عوارض جانبی کوتاه مدت است. این رژیم غذایی همچنین ممکن است برای افراد دیابتی مضر باشد، زیرا می‌تواند سطح قند خون را بی ثبات کند.

از آنجا که سوپ از نظر کالری، کربوهیدرات، پروتئین و چربی بسیار کم است، ممکن است سردرد، سرگیجه، سبکی سر، حالت تهوع، ضعف، خستگی تجربه کنید. علاوه بر این، آکادمی تغذیه و رژیم غذایی هشدار می‌دهد که رژیم‌های مد می‌توانند باعث مشکلات دستگاه گوارش، مانند یبوست و نفخ شکم، از دست دادن تمرکز، و سنگ صفرا شوند.

یک نکته مهم کمبود چربی‌های سالم در این رژیم غذایی است. چربی‌های سالم مانند آن‌هایی که در ماهی و مغز‌ها یافت می‌شوند نیز حاوی مواد مغذی مهمی هستند.

روتنبرگ می‌گوید: اساساً چربی بسیار کمی در این رژیم وجود دارد، زیرا تنها منبع چربی از گوشت گاو یا شیر در صورت انتخاب شیر کامل تامین می‌شود.

شاید یکی از نگران کننده‌ترین خطرات مرتبط با مد‌های مانند رژیم غذایی سوپ کلم، اثرات مضر آن بر متابولیسم شما باشد. در واقع زمانی که از برنامه خود خارج شوید، شما را به سمت افزایش وزن سوق می‌دهند.

مهم است که قبل از امتحان کردن هر رژیم غذایی جدید، به ویژه رژیم غذایی فوق العاده مانند سوپ کلم، فواید و خطرات را با دقت بسنجید و در صورت رعایت رژیم غذایی، با یک متخصص تغذیه مشورت کنید.

قوانین رژیم غذایی سوپ کلم

برنامه غذایی برای رژیم غذایی سوپ کلم به ترتیب هفت روز دنبال می‌شود:

روز اول: فقط سوپ و میوه ، در این روز موز مجاز نیست.

روز دوم: سوپ کلم و سایر سبزیجات (پخته یا خام، به جز سیب زمینی)

روز سوم: سوپ کلم به علاوه میوه و سبزیجات خام

روز چهارم: در کنار سوپ کلم، فقط در این روز می‌توانید حداکثر ۸ عدد موز و شیر بدون چربی داشته باشید.

روز پنجم: گوشت گاو و گوجه فرنگی را به همراه سوپ کلم خود بخورید. 

روز ششم: گوشت گاو و سبزیجات نامحدود همراه با سوپ کلم (به جز سیب زمینی)

روز هفتم: علاوه بر سوپ کلم، می‌توانید برنج قهوه‌ای و آب میوه شیرین نشده میل کنید.

اگر از قبل وزن خوبی دارید، شرایط سلامتی زمینه‌ای ندارید که این برنامه را ناامن کند و می‌خواهید چند کیلوگرم وزن از دست دهید، با متخصص تغذیه صحبت کنید که آیا رژیم سوپ کلم برای شما مناسب است یا خیر. احتمال دارد که آن‌ها یک برنامه غذایی طولانی مدت و ایمن را پیشنهاد دهند که می‌تواند به شما کمک کند در عوض هفته‌ای حدود ۰.۵ کیلوگرم وزن کم کنید. بدانید که از دست دادن مقادیر کم وزن در طولانی مدت در هر زمان برای شما بهتر است، زیرا احتمال کمبود‌های تغذیه‌ای در طول دوره برنامه کمتر است.

آیا رژیم غذایی سوپ کلم ارزش امتحان کردن را دارد؟

در حالی که رژیم غذایی سوپ کلم آسان است، اما مشکل این است که رژیم غذایی پایداری نیست و از بین بردن وزن تدریجی در طولانی مدت بسیار مفیدتر، ایمن‌تر از این رژیم است.

این بدان معنا نیست که شما باید از سوپ کلم اجتناب کنید. در عوض، می‌توانید سوپ‌های کم کالری و گیاهی مانند سوپ کلم را به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی متعادل برای کاهش تدریجی وزن که احتمالاً طولانی مدت است، داشته باشید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید