قالیباف و احمدی نژاد رقیب شدند/ شرط ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در 1400

کدخبر: ۳۸۶۷۱۹
درحالی که شورای وحدت اصولگرایان با محوریت جامعه روحانیت برای همراه‌کردن شورای ائتلاف اصولگرایان با خود، پیشنهاد سه کرسی به آنها داده، اما مشخص نیست که پاسخ این شورا چه بوده؛ آن‌هم در حالی که شورای ائتلاف اصولگرایان، منتسب به غلامعلی حدادعادل پنجشنبه گذشته با حضور دبیران استانی‌اش تشکیل جلسه داده بود.
 قالیباف و احمدی نژاد رقیب شدند/ شرط ابراهیم رئیسی برای کاندیداتوری در 1400

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از روزنامه شرق، حدادعادل سخنران این جلسه بود و انتقادات تندی خطاب به روحانی کرده بود. گرچه قائم‌مقام جامعه روحانیت مبارز هم در این مراسم سخنرانی کرده و با اشاره به تلاش‌های جریان اصولگرایی برای انسجام نیروهای انقلاب گفته بود: شورای ائتلاف نیروهای انقلاب از هر جهت مورد اعتماد و وثوق و افراد صدیقی هستند. به نظر می‌رسد حضور و سخنرانی قائم‌مقام جامعه روحانیت برای آن بوده تا شائبه انفکاک و انشقاق میان اصولگرایان برای ۱۴۰۰ را از بین ببرد.‌

با این حال سخنگوی جامعه روحانیت مبارز که چندی قبل گفته بود این جامعه دیگر نمی‌خواهد در ماجرای انتخابات دنباله‌رو باشد گفته قبلا صحبت از عضویت دو نماینده از شورای ائتلاف در شورای عالی وحدت بود، حالا به شورای ائتلاف سه کرسی پیشنهاد شده است تا مجموعه شورای عالی وحدت تقریبا یکپارچه شود، اما نمی‌دانم این پیشنهاد مورد پذیرش شورای ائتلاف قرار گرفته است یا خیر.

غلامرضا مصباحی‌مقدم در گفت‌وگویی درباره ترکیب شورای ‌عالی وحدت گفت: اعضای هیئت عالی شامل آیت‌الله موحدی‌کرمانی، آقایان پورمحمدی، سیدرضا تقوی و محمدحسن ابوترابی‌فرد از جامعه روحانیت، آقایان محمدرضا باهنر، منوچهر متکی، اسدالله بادامچیان، شهاب‌الدین صدر و عبدالحسین روح‌الامینی از احزاب، آقای حسین الله‌کرم از «مجموعه پیش‌کسوتان جبهه و جنگ» و سیدمحمد حسینی از تشکل اساتید هستند.

این فعال اصولگرا افزود: البته «جامعه مدرسین»، «جبهه پایداری»، «هیئات رزمندگان»، «زنان» و «دانشجویان و جوانان» نیز قرار است نمایندگان خود را در آینده مشخص کنند که در مجموع تعداد اعضای شورای‌ عالی ۱۷ نفر می‌شود.

اگرچه از شنیده‌ها و اخبار بر می‌آید اصولگرایان به آمدن ابراهیم رئیسی تمایل بیشتری دارند تا دیگر نامزدها؛ اما مصباحی‌مقدم درباره درخواست رسمی شورای عالی وحدت از آیت‌الله رئیسی برای کاندیداتوری در انتخابات ریاست‌جمهوری گفته که هنوز تصمیم قطعی گرفته نشده است. اخیرا یک تشکل اصولگرا از رئیسی برای شرکت در انتخابات دعوت کرده بود و حمیدرضا ترقی هم به برنا گفته در نظرسنجی‌ها، رئیسی بسیار جلوتر از قالیباف است.

او در پاسخ به این پرسش که کدام نظرسنجی‌ها، رئیسی را پیشتاز می‌داند؟ گفت: نظرسنجی‌هایی که از مرکز پژوهش‌های مجلس گرفته تا بسیج، ایسپا و صداوسیما و... انجام شده است، نشان می‌دهد که وضعیت بیشتر حول محور سه، چهار نفر اول، یعنی رئیسی، احمدی‌نژاد، قالیباف و محسن رضایی می‌چرخد. ترقی در پاسخ به این پرسش نیز که آیا اصولگرایان از آمدن رئیسی اطمینان دارند، گفت: خیر این‌گونه نیست؛ مگر اینکه اصولگرایان بتوانند فشار زیادی بیاورند تا بتوانند رضایت رئیسی را جلب کنند.  

او ‌اظهار کرد: به هر حال اگر رئیسی بخواهد وارد انتخابات ۱۴۰۰ شود طبیعتا اصولگرایان باید تلاش بسیاری انجام دهند تا رهبری را راضی کنند که منع را از روی رئیسی برای پذیرش مسئولیت دیگر بردارند؛ بنابراین طبیعی است که کار مشکلی است. به هر حال رئیسی سرباز نظام است و در هر جایی که وظیفه باشد، خدمت می‌کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید