هشدار هواشناسی: دما تا ۲۰ درجه سقوط می‌کند

کدخبر: ۳۸۶۸۷۹
اقتصادنیوز :‌سازمان هواشناسی کشور نسبت به بارش برف در ۱۳ استان و کاهش شدید دما بین ۷ تا ۲۰ درجه سانتیگراد هشدار داد وتوصیه‌هایی را به کشاورزان، دامداران و... ارایه کرد.
هشدار هواشناسی: دما تا ۲۰ درجه سقوط می‌کند

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از خبرآنلاین، سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ از بارش برف، کولاک برف، رخداد مه و کاهش دید افقی، وزش باد شدید بین ۶۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت و احتمال وقوع بهمن از اواخر وقت چهارشنبه تا روز جمعه در ارتفاعات رشته کوه البرز خبر داد. این شرایط جوی فردا (۳۰ دی ماه) برای نیمه جنوبی آذربایجان غربی و شمال غرب کردستان، چهارشنبه (۱ بهمن ماه) برای استان‌های اردبیل، کرمانشاه، گیلان، نیمه شمالی آذربایجان شرقی، نیمه جنوبی آذربایجان غربی، نیمه غربی کردستان و پنج‌شنبه (۲ بهمن ماه) برای استان‌های گیلان، مازندران، گلستان، خراسان شمالی، نیمه شمالی خراسان رضوی و شمال استانهای تهران، البرز و قزوین پیش‌بینی می‌شود.

در پی حاکمیت این شرایط جوی بارش برف، کولاک برف، کاهش دید، لغزندگی و اختلال در تردد جاده‌ای، احتمال وقوع بهمن در ارتفاعات، تاخیر و احتمال لغو پروازها وجود دارد بنابراین اجتناب از سفرهای غیر ضروری و همراه داشتن تجهیزات زمستانی، اجتناب و جلوگیری از فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی تجهیزات برف روبی و نمک پاشی و آمادگی ارگان‌های خدمات‌رسان توصیه می‌شود.

در ادامه این هشدار با اشاره به کاهش شدید دما آمده است: از اوایل وقت پنج‌شنبه (۲بهمن ماه) تا شنبه ( ۴ بهمن ماه) این وضعیت رخ می‌دهد و در نیمه غربی، مرکزی، جنوبی و استان های ساحلی دریای خزرکاهش نسبی ۷ تا ۱۲درجه دما و در شمال شرق و شرق کشورکاهش نسبی۱۲تا ۲۰ درجه دما و ماندگاری هوای سرد تا روز شنبه (۴ بهمن ماه) در غالب مناطق کشور پیش‌بینی می‌شود. این شرایط پنج‌شنبه (۲ بهمن ماه) در شمال غرب ،سواحل شمالی و غرب، جمعه (۳ بهمن ماه) در شمال غرب ،سواحل شمالی ،شرق ، غرب ، جنوب شرق وتهران و  شنبه (۴ بهمن ماه) در شمال غرب ،سواحل شمالی ،شرق ، غرب، جنوب شرق و تهران دور از انتظار نیست.

در این شرایط افزایش مصرف سوخت و حامل‌های انرژی، خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی، یخبندان شبانه یخ‌زدگی و لغزندگی جاده‌ها پیش‌بینی و نسبت به مدیریت در توزیع و مصرف بهینه انرژی، احتیاط در تردد جاده‌ای و آمادگی ارگان‌های خدمات‌رسان توصیه می‌شود.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی رنگ دیگری آورده است: با توجه به کاهش دما احتمال وارد شدن خسارت به محصولات و تاسیسات کشاورزی وجود دارد. از این‌رو در مزارع و باغ‌ها از کودهای مناسب جهت کاهش تنش سرمایی استفاده شود و نهاده‌های کشاورزی به مکان‌های مناسب منتقل شوند.

خودداری از انجام عملیات یخ آب زمستانه در دماهای کمتر از منفی ۱۰درجه سانتیگراد، تسریع در انتقال محصولات برداشت شده به مکان‌های مسقف(به‌خصوص صیفی‌جات استان بوشهر و هرمزگان)، حفاظت از مزارع گوجه فرنگی و صیفی‌جات در برابر سرما از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی برای حفاظت از باغ‌ها و مزارع است.

این سازمان در ادامه توصیه کرده است که در سالن‌های پرورش قارچ، گلخانه و انبارها دما تهویه و تنظیم و سوخت سالن‌ها نیز باتوجه به کاهش دما تامین شود. دما و رطوبت انبارها نیز با توجه به افزایش رطوبت، جهت جلوگیری از خسارت بیماری‌های قارچی کنترل شود.

در ادامه این هشدار به مرغداران و دامداران توصیه شده است که دمای هوا را در سالن‌ها تهویه و تنظیم کنند و سوخت سالن‌ها نیز باتوجه به کاهش دما تامین شود.

تامین ذخیره آب آشامیدنی مورد نیاز روزانه دام با توجه به احتمال یخ‌زدگی آب ، اطمینان از خشک بودن بستر جهت بالا بردن توانایی دام به مقاومت در برابر تنش سرما، تهیه خوراک پر انرژی برای دام‌ها باتوجه به کاهش دما، جلوگیری از نفوذ هوای سرد به داخل سالن‌ها، پایش آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان در مرغداری‌ها باتوجه به کاهش دما و پایش تب برفکی در دامداری‌ها از دیگر توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

عدم کوددهی به استخرهای پرورش ماهیان گرم آبی و کاهش غذادهی به میزان نصف نرمال به دلیل کاهش دما و شکستن یخ‌آب سطح استخرها در مناطق سردسیر جهت هوادهی به ماهی‌ها از توصیه‌های سازمان هواشناسی برای محافظت از استخرهای پرورش ماهی در برابر کاهش دما است.

بر اساس این هشدار نارنجی رنگ عشایر، دامداران و زنبورداران نیز از عبور در ارتفاعات و مراتع با توجه به کاهش دما‌ خودداری و کندوها را در مقابل کاهش دما و وزش باد عایق‌بندی و حفظ کنند. 

تغذیه کمکی کلونی‌ها جهت زمستان گذرانی از دیگر توصیه‌های هواشناسی است.

در ادامه هشدار سازمان هواشناسی تاکید شده است که برای حفاظت از ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی تخلیه آب و جمع‌‌آوری لوله‌ها، اتصالات و تجهیزات سیستم آبیاری تحت فشار در مناطق سردسیر صورت گیرد، از ضدیخ در رادیاتور ماشین‌‌آلات کشاورزی استفاده و از ادوات کشاورزی با توجه به روند کاهشی دما محافظت شود.

در ادامه، سازمان هواشناسی از وزش باد شدید تا خیلی شدید ۷۰ تا ۹۰ کیلومتر بر ساعت طی روز چهارشنبه (۱ بهمن) تا روز جمعه (۳ بهمن) در برخی مناطق کشور خبر داده است.بر این اساس این شرایط طی روز چهارشنبه (۱ بهمن) در استان‌های اردبیل، گیلان، مازندران، ایلام، خوزستان، لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، بوشهر، اصفهان، یزد، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، زنجان، کردستان و کرمانشاه پیش‌بینی می‌شود.

وزش باد شدید همچنین طی روز پنج‌شنبه (۲ بهمن) در استان‌های گلستان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، یزد، اصفهان، کرمان، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان و طی روز جمعه (۳ بهمن) در جنوب فارس، هرمزگان و سیستان و بلوچستان دور از انتظار نیست.

سازمان هواشناسی هشدار داده است که احتمال وارد شدن خسارت به گلخانه‌ها و تاسیسات کشاورزی و احتمال شکستن درختان وجود دارد. از این‌رو نهال‌های تازه کشت شده با نصب قیم جهت مقاومت در برابر باد مستحکم شوند و از محلول‌پاشی پاشی و سم‌پاشی نیز خودداری شود.  

استحکام و ترمیم سقف و سازه‌های گلخانه‌ها، عایق‌بندی و محافظت از کندوها و استفاده از بادشکن جهت جلوگیری از شکستگی شاخه و تنه درختان و حتی ریشه‌کن شدن درخت باتوجه به باد و سرما از توصیه‌های سازمان هواشناسی است.

این سازمان در پایان هشدار خود تاکید کرده است که در مناطق سردسیر دامداری‌ها نسبت به خشک نگهداشتن سطح زمین و مسدود نگهداشتن درهای سالن‌ها اقدام کنند و سالن‌های مرغداری نیز نسبت به تهویه و کنترل دما در شرایط باد اقدامات لازم را انجام دهند. خودداری از انجام آبیاری جهت جلوگیری از سست شدن ریشه گیاهان به دلیل باد، عدم استقرار ماشین آلات کشاورزی و نهاده‌های کشاورزی روی زمین از توصیه‌های دیگر سازمان هواشناسی است.

در هشدار نارنجی رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید