خشم بن سلمان از افشای دیدارش با نتانیاهو

کدخبر: ۳۸۷۰۲۹
اخبار منتشره حکایت از رابطه غیرعلنی عربستان و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با تل آویو در سال‌های اخیر دارد.
خشم بن سلمان از افشای دیدارش با نتانیاهو

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، افشای سفر نوامبر گذشته (آبان ـ آذر) "بنیامین نتانیاهو" نخست وزیر رژیم صهیونیستی به عربستان و دیدار وی با "محمد بن سلمان" ولیعهد سعودی، موجب خشم و سردرگمی ولیعهد جوان و کم تجربه عربستان شده، به طوری که وی برای جمع کردن این موضوع مستاصل شده است.

از زمان انعقاد قرارداد سازش میان امارات و بحرین با رژیم صهیونیستی در ۲۵ شهریور سال جاری خورشیدی در کاخ سفید که تاریخ ننگینی برای عرب‌های سازشکار منطقه بشمار می‌رود، معلوم شد که ولیعهد سعودی به دستور دونالد ترامپ رییس جمهور فعلی آمریکا پشت قضیه این سازش قرار دارد و این قرار داد عملا زمینه ساز و جاده صاف کن دیگر کشور‌های عربی به ویژه عربستان برای برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی است.

دقیقا در روز مراسم امضای توافقنامه سازش یا همان توافقنامه خیانت در کاخ سفید بود که "دونالد ترامپ" رییس جمهوری فعلی آمریکا طی سخنانی با استقبال از توافق سازش میان تل آویو با ابوظبی و منامه اعلام کرد که عربستان نیز "در وقت مناسب" روابطش را با اسراییل عادی خواهد کرد؛ هرچند سعودی‌ها تلاش‌های خود را در این راستا از قبل شروع کرده بودند و با کمک رسانه‌های داخلی (عربی) – آمریکایی – صهیونیستی، زمینه‌سازی در این موضوع را رقم زده بودند، اما اخبار منتشره حکایت از رابطه غیرعلنی عربستان و برخی کشور‌های عربی حاشیه خلیج فارس با تل آویو در سال‌های اخیر دارد.

یکی از مشکلات بن سلمان که رویای پادشاهی عربستان را در سر می‌پروراند، مخالفت پدرش و برخی از اعضای هیات حاکمه عربستان در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی است، مشکلی که با مرگ ملک سلمان و پادشاه شدن بن سلمان حل خواهد شد؛ البته مخالفت پادشاه سعودی در برقراری رابطه با رژیم صهیونیستی هم بر اساس اعتقادات قلبی و در مسیر حمایت از فلسطینیان نیست، بلکه به دلیل هم پیمان بودن سران عرب کهنسال در این موضوع است.

یک منبع صهیونیست چند روز پیش اعلام کرد که عربستان سعودی از لو رفتن نشست اخیر بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل و محمد بن سلمان ولیعهد عربستان در شهر نیوم مشرف بر دریای سرخ خشمگین است.

وی افزود، اطلاعات این نشست توسط دفتر نتانیاهو درز پیدا کرده و سعودی‌ها هم چنان ناراحت و عصبانی هستند و ریاض از آن زمان، همکاری‌های امنیتی با تل آویو را متوقف و حتی پاسخ تلفن مقامات اسراییل را هم نمی‌دهند؛ موضوعی که خود نشان دهنده ارتباط وسیع میان تل آویو و ریاض (هرچند غیرعلنی) دارد.

با وجود آنکه مقامات سعودی اخبار منتشر شده در این خصوص را تکذیب کرده اند، اما روزنامه صهیونیستی جروزالیم پست گزارش داده که در دیدار نوامبر نتانیاهو با بن سلمان، "یوسی کوهن" رئیس سرویس جاسوسی خارجی این رژیم (موساد) و "مایک پمپئو" وزیر خارجه آمریکا نیز در شهر نیوم حضور داشته اند.

رسانه‌های عبری‌زبان هم اعلام کرده اند که مقامات تل آویو نسبت به واکنش و عصبانیت سعودی‌ها سکوت کرده اند و نمی‌خواهند عربستانی‌ها را بیشتر از این خشمگین کنند.

اما در این بین واکنش "دیوید فریدمن" سفیر آمریکا در فلسطین اشغالی نسبت به اقدام عربستان جالب توجه است؛ وی اعلام کرده که عربستان سعودی همچنان به برقراری روابط مخفیانه با اسراییل ادامه می‌دهد.

شبکه خبری "آی-۲۴" به نقل از فریدمن گزارش داده که اگر دونالد ترامپ دوباره به عنوان رئیس جمهور آمریکا انتخاب می‌شد، عادی‌سازی رابطه بین تل آویو و ریاض می‌توانست طی یک سال محقق شود.

فریدمن در عین حال تصریح کرده که به خاطر متمرکز شدن دموکرات‌ها بر مسئله حقوق بشر در عربستان سعودی، بعید است که بایدن بخواهد در راستای برقراری روابط ریاض- تل‌آویو حرکت کند.

کارشناسان مسایل منطقه معتقدند که عادی‌سازی روابط علنی عربستان با رژیم صهیونیستی مساله‌ای است که مقامات دو رژیم به جد دنبال آن هستند و با بروز اختلافات این چنینی در اصل قضیه خللی ایجاد نخواهد شد.

مطمئنا تل آویو و ریاض همانند ابوظبی و منامه که در گذشته رابطه غیرعلنی داشتند، با هم رابطه غیرعلنی دارند و عربستان همانند بحرین و امارات با نادیده گرفتن حقوق فلسطینیان و مسلمانان به دنبال سازش با رژیم صهیونیستی به هر قیمتی است و آل سعود برای این که خود را از تیغ انتقاد‌ها دور کند، ابتدا این دو کشور را جلو انداخت تا سپر عربستان شوند و اعتراضات مسلمانان جهان تا زمان سازش ریاض – تل آویو کم رنگ و عادی شود.

موضوع مهم در این میان نحوه برخورد "جو بایدن" رییس جمهور جدید آمریکا می‌باشد که تا دو روز دیگر بر سرکار خواهد آمد و سیاست هایش با دونالد ترامپ کاملا درباره منطقه آسیا و سازش اعراب با اسراییل فرق دارد.

به هرحال اینکه قضیه سازش اعراب به ویژه عربستان با رژیم صهیونیستی به کجا ختم خواهد شد؟، موضوعی است که طی روز‌ها و هفته‌های آینده خبر‌هایی در باره آن خواهیم شنید، اما نتانیاهو چرا آن نشست را لو داد و از آن بی آبرویی چه هدفی را دنبال کرده است؟، سوالی است که فعلا پاسخی برای آن نیست و آنچه که بن سلمان و اطرافیان او را در دستگاه حاکم سعودی دچار گیجی و سردرگمی کرده، موضوع اعتمادی است که نمی‌توان به صهیونیست‌ها کرد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید