با این ویتامین از سرطان های سخت پیشگیری کنید

کدخبر: ۳۸۷۳۹۴
اقتصادنیوز :‌آیا میان کاهش خطر ابتلا به سرطان و موقعیت جغرافیایی و نحوه تابش خورشید رابطه ای وجود دارد؟
با این ویتامین از سرطان های سخت پیشگیری کنید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، ویتامین D در دسته پروهورمون ها قرار دارد که علاوه بر تحریم باعث آزاد سازی نوعی هورمون استروئیدی ضروری می شود که با نام کالسیتریول شناخته می شود. تحقیقات انجام شده نشان دهنده رابطه نزدیک کالسیتریول و کاهش خطر ابتلا به سرطان است.

ویتامین D را معمولا بعنوان ویتامین آفتاب می شناسند، زیرا اصولا می توان با قرارگیری در معرض اشعه فرابنفش-B خورشید این ویتامین را جذب کرد.

 افرادی که در مناطق آب و هوایی سردتر و نزدیک به مناطق شمالی زندگی می کنند، نسبت به افراد مستقر در مناطق جنوبی بیشتر در معرض ابتلا به سرطان قرار دارند. زیرا افراد نزدیک به خط مرکزی زمین در طول زندگی بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارند.

مطالعاتی که روی موش ها انجام شده نشان می دهد که رشد سلول های سرطانی با وجود استفاده از ویتامین D کاهش می یابد. فعالیت های مختلف مانند مرگ سلولی یا سلول های سرطانی، کاهش گسترش تومور در رگ های خونی و افزایش تشخیص سلولی در سلول های سرطانی همگی در نتیجه استفاده از ویتامین D مشاهده شده اند. 

سلول های سرطانی تشخیص داده شده نسبت به سلول های شناسایی نشده از میزان رشد و تکثیر کمتری برخورداند. وجود ویتامین D همچنین باعث جلوگیری از توسعه این سلول های سرطانی می گردد.

نقش ویتامین D در جلوگیری از پیشروی سرطان سینه

سرطان سینه طی چند دهه اخیر بعنوان دومین عامل مرگ زنان در جهان شناخته شده است. طبق مطالعات انجام شده، رژیم غذایی نقش بسزایی در کاهش این سرطان ایفا می کند. غذاهای سرشار از ویتامین D و فیبر باعث مقابله بدن با سرطان سینه می شوند.

ویتامین D باعث ترشح هورمون کالیستریول-استروئید می شود. کالسیتریول نقش مهمی در رشد سرطان در بدن ایفا می کند. این هورمون  دارای ویژگی هایی نظیر ممانعت از رشد سلول سرطانی، تشخیص سلول و فعالیت های ضدالتهابی در بدن است.

بنابراین میزان مناسب این ویتامین در بدن باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان سینه می شود.هرچند عواملی نظیر سبک زندگی ناسالم، نداشتن فعالیت جسمی، استفاده از سیگار، افزایش وزن و زندگی در آب و هوای سرد باعث کاهش مقدار تولید کالسیترول می گردد.

ویتامین D را می توان بصورت طبیعی از موادی مانند ماهی و شیر بدست آورد. هرچند استفاده از آمپول این ویتامین بهترین راه برای جذب آن است. سطوح زیر 20ng در هر میلی متر از این ویتامین، نشان دهنده کمبود آن است. استفاده از شکل فعال شده این ویتامین، یعنی هیدروکسی ویتامین دی 1.25 مانع از فعالیت های پیشگیرانه می گردد. بعلاوه با تحریک تمایزسازی، باعث محدود شدن رشد سلول های سرطانی در سینه می گردد. سلول های سالم در سینه با همکاری ویتامین دی مانع از رشد سلول های سرطانی می شوند.

در مطالعه ای مشخص شد که خطر ابتلا به سرطان سینه در زنان یائسه ای که دارای سطح ویتامین D قابل قبولی هستند، به مراتب کمتر است. افزایش سطح استروژن در بدن سبب بالارفتن ابتلا به این نوع سرطان می شود که می توان این مساله را با دریافت میزان مشخصی از ویتامین D کنترل نمود.

 ویتامینD تاثیر خوبی بروی تشخیص سلول های سرطانی در روده بزرگ داشته است. در سال های اخیر تحقیقات زیادی در این باره انجام شده و مشخص شده که ویتامین D مانع از رشد سلول های سرطانی در روده می شود.

باید توجه داشت که قرارگیری در معرض نور آفتاب برای دریافت ویتامین D باعث تحریک سرطان پوست مانند سرطان های ملانوما و و غیرملانوما می گردد. از نظر کارشناسان استفاده از غذاهای حاوی ویتامین دی، بهترین راه برای جذب این ویتامین می باشد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید