زمان آغاز دور جدید مذاکرات سوریه در ژنو

کدخبر: ۳۸۷۸۳۵
دور جدید مذاکرات پیرامون قانون اساسی سوریه دوشنبه در مقر سازمان ملل در سوئیس آغاز می شود.
زمان آغاز دور جدید مذاکرات سوریه در ژنو

به گزارش اقتصاد نیوز به نقل از ایسنا، گی یر پدرسن، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه ابراز امیدواری کرد که شرکت کنندگان در این دور از مذاکرات، پیرامون برنامه های کاری با دستورکارها و موضوعات مشخص در راستای پیشبرد روند به توافق برسند.

روزنامه الحره گزارش داد، پیش بینی می شود، هیئت کوچک قانون اساسی متشکل از ۴۵ نماینده از دولت دمشق، مخالفان دولت و جامعه مدنی در این دور از مذاکرات شرکت کنند.

این هیئت با کمیته قانون اساسی که ۱۵۰ عضو دارد، همکاری می کند و بخشی اساسی از تلاش های سازمان ملل در پایان دادن به درگیری ها در سوریه محسوب می شود.

پدرسن روز جمعه در نشست خبری در ژنو با بیان اینکه امیدوار است به کمیته قانون اساسی اعتماد شود و این کمیته درهای روند سیاسی گسترده تری را باز کند، تاکید کرد، این کمیته به تنهایی و بدون عوامل دیگر نمی تواند کار کند. حرکت رو به جلو نیازمند یک اراده سیاسی همه جانبه است.

وی نسبت به دشواری وضعیت سوریه هشدار داد و گفت، با وجودی که در مقایسه با یک دهه درگیری در سوریه، طی ۱۰ ماه گذشته آرامش بیشتری در این کشور برقرار بود اما اوضاع هر لحظه ممکن است فرو بپاشد. این آرامش شکننده است. سوری ها به تنهایی نمی توانند تمامی این مسائل را حل کنند بلکه نیاز به همکاری بین المللی وجود دارد، نیاز به مذاکرات واقعی میان طرف های مختلف و تبادل دیدگاهها درباره نحوه پیشبرد این روند وجود دارد.

پدرسن تاکید کرد، اگر این اراده سیاسی نبود، پیشبرد روند بسیار سخت می شد.

در حالی که طبق اعلام سازمان ملل، پس از نزدیک به یک دهه درگیری، مرگ، آوارگی، تخریب، میلیون ها سوری در این کشور و میلیون ها آواره در خارج از کشور مجبورند با "آسیب عمیق و عدم امید به آینده" مقابله کنند، پدرسن می گوید، روند سیاسی تاکنون به تغییرات واقعی در زندگی مردم سوریه و همچنین به چشم اندازی واقعی برای آینده دست نیافته است و تمایل به همکاری برای پیشبرد روند صلح ضروری است.

نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه در ادامه گفت، همانطور که بارها تاکید کرده، اکنون کاملا روشن است که هیچ طرف موثری یا مجموعه ای از طرف های موثر نمی توانند اراده خود را بر سوریه تحمیل کنند یا به تنهایی درگیری موجود در این کشور را حل کنند، بلکه باید همگی باهم همکاری کنند.

پدرسن در نشست چند روز پیش شورای امنیت، نشست روز دوشنبه را مهم خواند و گفت، تعداد زیادی از موضوعات مندرج در دستورکارها طی بیش از یک سال در کمیته قانون اساسی مورد بررسی قرار گرفته است و اکنون وقتش رسیده که مذاکره کنندگان روشی موثرتر و عملی تری اتخاذ کنند تا نشست ها بهتر و متمرکزتر برگزار شود. باید این اطمینان حاصل شود که کمیته قانون اساسی، مرحله آماده سازی اصلاحات قانون را پشت سر گذاشته و کم کم وارد مرحله تدوین قانون اساسی جدید می شود.

پدرسن گفت، کمیته می تواند کارش را با بررسی مسائل قانونی مشخص، پیش نویس مقررات و توافق بر سر نشست های بعدی درباره موضوعات مشخص شروع کند.

وی در ادامه خواستار دیپلماسی و همکاری جدی تری شد و افزود، با وجود اختلافات اما کشورهای اصلی همچنان به قطعنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت پایبند هستند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید