اکثریت اندک آمریکایی‌ها خواهان محکومیت ترامپ توسط سنا

کدخبر: ۳۸۷۹۵۴
طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس که اختلاف حزبی فاحشی را نشان داده، اکثریت اندکی از آمریکایی‌ها می‌گویند دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا باید به دلیل تحریک شورش، توسط سنا محکوم شده و از داشتن مناصب دولتی محروم شود.
اکثریت اندک آمریکایی‌ها خواهان محکومیت ترامپ توسط سنا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، رویترز اعلام کرد، این نظرسنجی ملی عمومی که روزهای چهارشنبه و پنجشنبه تهیه شده، نشان داد که ۵۱ درصد آمریکایی‌ها فکر می‌کنند ترامپ باید به خاطر تحریک حمله مرگبار به کنگره آمریکا در ۶ ژانویه (۱۷ دی) مجرم شناخته شود. انتظار می‌رود محاکمه او در سنا در هفته‌های آتی برگزار شود.

۳۷ درصد دیگر هم گفتند ترامپ نباید محاکمه شود و ۱۲ درصد باقی‌مانده اظهار کردند از این بابت نامطمئن هستند.

هنگامی که از مردم درباره آینده سیاسی رئیس جمهور جمهوری‌خواه سابق پرسیده شد، ۵۵ درصد گفتند ترامپ نباید اجازه انتصاب مجدد داشته باشد، در حالی که ۳۴ درصد گفتند وی باید مجاز به انتصاب مجدد باشد و ۱۱ درصد هم گفتند در این مورد مطمئن نیستند.

اگر سنا به محاکمه ترامپ رأی دهد، ملزم به یک رأی‌گیری دیگر برای منع وی از انتصاب مجدد است.

پاسخ‌ها تقریباً به کلی در بین خطوط حزبی تقسیم شده بودند. نظرسنجی رویترز/ایپسوس نشان داد در حالی که ۹ از هر ۱۰ دموکرات می‌گویند ترامپ باید محاکمه و از انتصاب مجدد منع شود، از هر ۱۰ جمهوری‌خواه کمتر از ۲ نفر با این گزاره موافق هستند.

این نظرسنجی همچنین نشان داد ۵۵ درصد آمریکایی‌ها از جو بایدن که روز چهارشنبه رئیس جمهور شد، رضایت دارند. در مقایسه، ۴۳ درصد از ترامپ در هفته اول ریاست جمهوری وی در سال ۲۰۱۷ رضایت داشتند و سطح رضایت از ترامپ هیچ زمان در نظرسنجی‌های هفتگی که طی دوره ۴ ساله او انجام می‌شد، بالاتر از ۵۰ درصد نبوده است.

انتظار می‌رود مجلس نمایندگان آمریکا، که اوایل این ماه برای دومین بار ترامپ را استیضاح کرد، روز دوشنبه ماده استیضاح را به سنا ارسال و ترامپ را به "تحریک شورش" متهم کند. ترامپ که نخستین رئیس جمهور آمریکاست که دو بار استیضاح می‌شود، همچنین نخستین رئیس جمهور سابقی خواهد بود که بعد از ترک منصب با محاکمه استیضاح در سنا روبه‌رو می‌شود.

طبق نظرسنجی رویترز/ایپسوس، حدود ۶ در هر ۱۰ جمهوری‌خواه هنوز باور دارند انتخابات ۲۰۲۰ نتیجه "رأی‌گیری غیرقانونی یا تقلب انتخاباتی" بوده است که تقریباً با تعداد جمهوری‌خواهانی که اندکی پس از انتخابات چنین نظری داشتند، برابر است.

با این حال جمهوری‌خواهان در سؤال اینکه آیا نمایندگان آن‌ها در کنگره باید با بایدن در اهداف مشترک همکاری کنند یا خیر، به دو دسته تقسیم شده‌اند.

حدود نیمی از پاسخ‌دهندگانی که به عنوان جمهوری‌خواه شناسایی شده‌اند، گفتند خواستار آن هستند که نمایندگان کنگره‌ای آن‌ها با رئیس جمهور جدید همکاری کنند، "حتی اگر این به معنی مصالحه در مسائلی باشد که برای من مهم است"، در حالی که ۴ از هر ۱۰ جمهوری‌خواه می‌خواهند نمایندگان کنگره‌ای آن‌ها در هر شرایطی با بایدن مخالفت کنند "حتی اگر این به معنی ناتوانی دولت در پاسخ به مسائل اضطراری باشد".

نظرسنجی رویترز/ایپسوس به صورت آنلاین و به زبان انگلیسی در آمریکا انجام شد. این نظرسنجی پاسخ‌های هزار و ۱۱۵ آمریکایی بزرگسال از جمله ۵۳۸ دموکرات و ۳۷۳ جمهوری‌خواه را گردآوری کرد. این نظرسنجی دارای یک فاصله اعتبار یا مقیاسی از دقت به میزان ۳ درصد امتیاز است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید