نکاتی مهم درباره تغذیه کودکان در ایام کرونا

کدخبر: ۳۸۹۰۴۹
یک دکترای تغذیه گفت: نباید میان وعده و وعده های اصلی حذف شود و باید نظمی که دانش آموز در زمان مدرسه داشته اکنون نیز داشته باشد.
نکاتی مهم درباره تغذیه کودکان در ایام کرونا

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایسنا، دکتر بهروز طلایی درباره چاقی در کودکان به ویژه در ایام کرونا اظهار کرد: متاسفانه در مراجعات می بینم در ایام کرونا صبح و شب تغییر کرده و برنامه غذایی و خواب به هم ریخته به گونه ای که شام آخر شب خورده می شود در حالی که بدن در حال استراحت است و حجم زیادی غذا وارد بدن و ذخیره می شود.

وی افزود: اینگونه غذا خوردن دو هفته بعد به صورت چربی خود را نشان می دهد و موجب افزایش وزن و چاقی می شود که آب کردن این چربی ها کار سختی است.

طلایی با اشاره به اینکه فعالیت بدنی بخشی از زندگی روزمره استف تصریح کرد: ما هرم غذایی داریم که شامل گروه غذایی، چربی و شیرینی است و دریافت آب و مایعات و فعالیت بدنی نیز در کنار برنامه غذایی است و هر قدر برنامه غذایی رعایت شود اما فعالیت بدنی نباشد یک جای کار لنگ می زند و همین موجب می شود وزن افراد در سنین مختلف زیاد شود لذا اصل کار فعالیت بدنی است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی بیان کرد: برخی به سمت مصرف مکمل ها و پودر می روند که کاهش یا افزایش وزن اتفاق بیفتد در حالی که خیلی از افراد در این دوره دچار افزایش وزن می شوند چراکه صبحانه حذف می شود و ساعت 11 صبح غذا می خورد و می رود تا آخر شب که دوباره حجم زیادی غذا مصرف می کند که موجب می شود چاقی اتفاق بیفتد.

وی پیشنهاد داد: در شرایط کنونی بچه ها مانند زمان فعالیت حضوری مدرسه، ساعت 8 صبح از خواب بیدار بشوند و تا هشت و نیم یا 9 صبحانه را بخورند و باید این نظم وجود داشته باشد و برنامه غذایی باید در کنار برنامه درسی باشد.

طلایی با اشاره به اینکه حتما میان وعده میوه و سبزیجات مصرف کنند و یک میان وعده در روز می تواند کیک و بیسکوییت باشد، اظهار کرد: دانش آموزان و کودکان حداقل باید یک ساعت فعالیت بدنی روزانه داشته باشند و حتی اگر در خانه هستند، ورزش های خانه از جمله استفاده از دمبل ها، دراز و نشست، طناب زدن را انجام بدهند و به عنوان مثال بطری های نیم لیتری آب معدنی را آب کرده و با آن حرکت ورزشی انجام دهند.

وی افزود: باید تپش قلب مقداری افزایش پیدا کند و بدن متوجه فعالیت بشود و سوخت و ساز افزایش پیدا کند که در این صورت مقداری از دریافت مواد غذایی به انرژی تبدیل و ذخیره کمتری در بدن صورت گرفته و اضافه وزن دیرتر اتفاق می افتد.

این دکترای تغذیه با اشاره به اینکه بهترین زمان فعالیت های بدنی عصر ها از ساعت 4 تا 7 برای همه سنین و در هر فصلی است، عنوان کرد: مراجع مختلف عدد متفاوتی را برای استفاده بچه های از تلویزیون و گوشی بیان می کنند اما در مجموع یک ساعت و نیم تا دو ساعت بین صبح و ظهر و همین مقدار برای عصر و شب اجازه داده می شود. ضمن اینکه هر 15 دقیقه یک بار باید از جا برخواسته و یک حرکت انجام بدهند.

طلایی با تاکید مجدد بر لزوم داشتن برنامه غذایی گفت: نباید میان وعده و وعده های اصلی حذف شود و باید نظمی که دانش آموز در زمان مدرسه داشته اکنون نیز داشته باشد.

وی در ادامه با اشاره به مصرف قطره آهن و آ+د در کودکان بالای دو سال بیان کرد: مصرف زیاد مکمل و مولتی ویتامین خوب نیست و نظم متابولیک بدن را به هم می ریزد و ممکن است مواد مغذی زیای در بدن تجمع پیدا کند که بعضا کودکان دچار مسمومیت و ناراحتی های کبدی شده و جوش های زیادی در پوست ایجاد می شود و آثار دیگری روی کبد، کلیه و اندام های دیگر می گذارد.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی با اشاره به طرح کوچ(طرح تحوّلی کنترل وزن و چاقی در دانش‌آموزان) گفت: این طرح در واقع پایش دانش آموزان برای هشدار به خانواده ها و بچه ها است زیرا شیوع اضافه وزن خیلی بالاست و این طرح موجب رقابت بین دانش آموزان می شود تا برنامه غذایی منظم تر و حفظ وزن وجود داشته باشند و تلنگری است تا حواسمان به برنامه غذایی و فعالیت بدنی باشد و استقبال خوبی از این طرح شده است.

وی در بخش دیگری از سخنانش درباره تغذیه سالمندان گفت: ما یک هرم غذایی داریم که در دوران مختلف کودکی، بزرگسالی، سالمندی و حتی بارداری تغییر می کند و برای تغذیه سالمندان، اصل کار دریافت مایعات است زیرا سالمند حس تشنگی اش کمتر می شود و کاهش دریافت مایعات موجب کم آبی بدن و علائم مختلف می شود لذا توصیه اول ما به سالمندان این است که دریافت مایعات و آب را بالا ببرند و حداقل چهار لیوان آب در طول روز مصرف کنند که این می تواند با توجه به بیماری و یا دریافت داروی خاص، کمتر یا زیادتر شود.

طلایی تصریح کرد: بیشترین توصیه ما به سالمندان مصرف سبزیجات و میوه جات است زیرا عملکرد دستگاه گوارش در این سن کاهش می یابد و دچار یبوست می شوند لذا دریافت مایعات و سبزیجات را برای منظم شدن عملکرد دستگاه گوارش توصیه می کنیم.

وی بیان کرد: سالمندان اگر می خواهند مکمل مصرف کنند باید حتما تحت نظر پزشک باشد و سالیانه یک بار آزمایش کامل بدهند تا قند خون، چربی، آنزیم های کبدی و ... چک شود.

این دکترای تغذیه در ادامه درباره اختلالات تیروئید اظهار کرد: در کم کاری تیروئید وزن بالا می رود و پرکاری تیروئید موجب کاهش وزن می شود که در اختلالات تیروئید توصیه می شود سبزیجات خام مثل انواع کلم استفاده نشود زیرا جذب ید را مختل می کند.

وی افزود: نکته بعدی این است که افراد دارای اختلالات تیروئید مایعات خیلی زیاد مصرف کنند و نباید در معرض دود سیگار و قلیان باشند زیرا موجب پیشرفت اختلال می شود.

طلایی در ادامه درباره تغذیه کودکان مبتلا به دیابت گفت: کودکانی که دیابت دارند اصولا دیابت نوع یک است و انسولین دریافت می کنند که برای آنها برنامه های غذایی متفاوت و توزیع کربوهیدرات را در طول روز داریم تا قند کودکان بالا و پایین نشود.

وی تصریح کرد: در رژیم این کودکان تنقلات شیرین به حداقل خود می رسد و استفاده از آبمیوه ها و آب سبزیجات ضنعتی، نوشابه و دلستر ممنوع است و باید آبمیوه خانگی به کودک دیابتی بدهند؛ هرچند توصیه می شود میوه استفاده شود که ترکیبات آن تنظیم کننده قند خون است.

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پایان با اشاره به لزوم استفاده از همه گروه های مواد غذایی در طول روز گفت: برنامه متعادل کمک می کند متابولیسم بدن در حالت نرمال خود قرار بگیرد و باید متابولیسم را با فعالیت بدنی بالا و پایین کرد که موجب می شود ذخایر چربی بدن در حالت نرمال قرار بگیرد و باید در روز مایعات و حداقل چهار لیوان آب مصرف کرد.

وی تاکید کرد: در کنار همه موارد مدیریت استرس و اضطراب باید وجود داشته باشد زیرا استرس می تواند همه چیز را تحت تاثیر قرار بدهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید