توضیحات سفیر ایران در بریتانیا درباره خرید واکسن انگلیسی

کدخبر: ۳۹۰۹۳۱
اقتصادنیوز :‌سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن با اشاره به ورود اولین محموله واکسن اسپونتیک به کشور، اعلام کرد که خرید واکسن کرونا از انگلیس در دستور کار قرار ندارد.
توضیحات سفیر ایران در بریتانیا درباره خرید واکسن انگلیسی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، «حمید بعیدی‌نژاد» سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن امروز (جمعه) در صفحه تلگرامش درباره واکسن کرونا می‌نویسد: هنوز ارتباط مستقیمی بین شروع واکسیناسیون در برابر کرونا با کاهش تعداد مبتلایان و فوت شدگان ناشی از کرونا تثبیت نشده است. در انگلیس آمار کسانی که واکسن زده‌اند از ۱۰ میلیون گذشته، اما تعداد مبتلایان و ‌فوت شدگان هنوز بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه وضعیت در آمریکا و دیگر کشورهای اروپایی هم شبیه به همین است، می‌افزاید: واکسیناسیون تنها راه مقابله موثر با کروناست و کشورهای جهان به تدریج این مرحله را باید پشت سر بگذارند. اما این به معنای این نیست که تصور شود واکسیناسیون به سرعت تعداد مبتلایان و فوت شدگان را کاهش خواهد داد. هنوز موثرترین شیوه در سراسر جهان رعایت پروتکل‌های بهداشتی می‌باشد. حفظ این پروتکل‌ها همزمان با واکسیناسیون موثرترین راه مقابله است. 

بعیدی‌نژاد یادآور شده است: ضمنا هیچ کشوری به تنهایی نمی‌تواند فقط با واکسیناسیون مردم خود، خود را در این جهان پر از ارتباطات مردمی از تبعات شیوع بیماری حفظ کند. بر این اساس باید حرکتی همه گیر و جهانی وجود داشته باشد. این موضوع امروز مورد تاکید جدی کشورها در سازمان بهداشت جهانی است که مقابله با شیوع کرونا فقیر و غنی نمی‌شناسد، همه باید مشارکت کنند و هدف طراحی برنامه کواکس نیز امکان در اختیار گذاشتن واکسن به تمامی کشورها از طریق توزیع گسترده واکسن می‌باشد، نیز همین است.

سفیر ایران در لندن می‌افزاید: خوشبختانه تهیه واکسن از سوی ایران هم در مسیر خوبی پیش می‌رود، واکسن اسپوتنیک (که واکسن بسیار خوب و موثری است) خریداری شده که اولین محموله دیروز وارد شد، چهار میلیون و ۲۰۰ هزار واکسن تولید شرکت آسترازنکا در چارچوب برنامه کواکس خریداری شده است که قرار است به زودی به ایران ارسال شود و همینطور سه واکسن داخلی در مسیر فاز پیشرفته تست انسانی هستند که می‌توانند به مرحله تولید برسند.

وی یادآور شد: خریدی هم از انگلیس در دستور کار قرار ندارد. 

 هواپیمای ماهان حامل واکسن کرونا که از فرودگاه مسکو بارگیری کرده بود، روز گذشتته در فرودگاه امام خمینی (ره) به زمین نشست وا اولین محموله وارداتی واکسن کرونا تحویل وزارت بهداشت شد. (اینجا بخوانید)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه روز دوشنبه در نشست هفتگی با خبرنگاران گفت: مسیرهایی متعددی رفته‌ایم و چندین میلیون دوز واکسن از کنسرسیوم کواکس برای ایران خریداری شده است از سوی دیگر واکسن ایرانی - کوبایی خریداری شده و بعد از مراحل بالینی در داخل تولید صورت می‌گیرد. با چین و هند گفت‌وگوهایی خوبی صورت گرفته و منتظریم که به سرعت وارد شوند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید