بیماری مخوفی که منجر به مرگ فرد می‌شود

کدخبر: ۳۹۱۲۱۲
افرادی که به آنوریسم مبتلا هستند ممکن است پس از پارگی رگ ها دچار سکته مغزی و مرگ شوند.
بیماری مخوفی که منجر به مرگ فرد می‌شود

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، عروق خونی وظیفه بسیار مهم انتقال مواد غذایی، اکسیژن و هورمون ها را به بافت های بدن برعهده دارند. با این حال، رگ های بدن ممکن است به دلیل شرایط مختلف دچار مشکل و بیماری شوند.

یکی از رایج ترین بیماری های مرتبط با رگ های بدن، آنوریسم است. آنوریسم یا "رگ برآمدگی" به بزرگ شدن یا بیرون زدگی دیواره سرخرگ در اثر ضعف دیواره رگ ها و افزایش قطر سرخرگ به بیش از یک و نیم برابر قطر معمول آن اطلاق می شود. این بیماری به طور رایج در آئورت، سرخرگ های مغز، پاها و یا دیواره قلب دیده می شود.

آنوریسم می تواند بی خطر باشد. در واقع، تا زمانی که این برآمدگی پاره نشود و باعث خونریزی داخلی نشود، این بیماری بی خطر تلقی می شود. با این حال، در صورت ضعیف بودن دیواره رگ ها، این بیماری می تواند منجر به پارگی آن و خونریزی داخلی شود. در این حالت فرد با شرایط بسیار حادی روبه رو خواهد شد و احتمال مرگ او وجود دارد.

آنوریسم؛ بیماری مخوفی که منجر به مرگ فرد می شود

علائم آنوریسم به مکانی که این رگ ها درگیر شده و پاره می شوند بستگی دارد. برخی موارد خونریزی محدود خواهد بود. اگر این خونریزی در مغز رخ دهد، فرد به صورت ناگهانی احساس سردرد و حالت تهوع می کند. اگر پاره شدن رگ ها در دستگاه گوارش رخ دهد، فرد درد ناگهانی و شدیدی را در شکم و پشت خود احساس می کند.

متخصصان تاکید دارند پارگی رگ ها می تواند بسیار جدی و مرگ آور باشد. اگر این اتفاق در مغز رخ دهد فرد دچار سردرد شدید، حالت تهوع و استفراغ می شود. امکان دارد فرد در این حالت هوشیاری خود را از دست بدهد. متاسفانه در برخی موارد پارگی آنوریسم منجر به سکته مغزی در افراد می شود.

علائم سکته مغزی مرتبط با آنوریسم شامل موارد ذیل است:

- صورت دچار فلج شدگی می شود. رایج ترین حالت، افتادگی یک طرف صورت و ناتوانی فرد در سخن گفتن، لبخند زدن و باز نگهداشتن هر دو چشم است.

- فرد نمی تواند یک یا هر دو بازوی خود را بالا نگه دارد. این امر به دلیل ضعف بازوها و یا بی حسی آنهاست.

- فرد در ادای کلمات به صورت صحیح ناتوان است. این افراد یا نمی توانند به طور کلی صحبت کنند و یا کلمات را به صورت گنگ و نامفهوم بیان می‌کنند.

به دلیل شرایط بسیار حاد فرد، در صورت مشاهده این علائم باید بدون فوت وقت با اورژانس تماس حاصل کرده و درخواست آمبولانس کنید. هر میزان تاخیر در انتقال فرد به بیمارستان می تواند خطر مرگ را در بیمار افزایش دهد.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۳۱ فروردین

      اقتصادنیوز: در پروژه «نیم قرن با اقتصاد ایران» تلاش بر این است تا از قبل اخبار و گزارش های اقتصادی به تصویر روشنی از…

    کارگزاری مفید