وجود سم بوتولسیم در لاشه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله تایید شد

کدخبر: ۳۹۱۳۰۷
ماکنعلی گفت:براساس آزمایش‌های انجام شده روی لاشه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله می‌توان گفت که بوتولیسم علت مرگ پرندگان بوده است.
وجود سم بوتولسیم در لاشه پرندگان مهاجر تالاب میانکاله تایید شد

به گزارش اقتصادنیوز، ماکنعلی رییس سازمان دامپزشکی کشور در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، درباره آخرین وضعیت میزان مرگ و میر پرندگان در تالاب میانکاله گفت:براساس طرح اقدام سازمان دامپزشکی که در ۱۳ محور مختلف در تاریخ  ۹ بهمن انجام شد رخداد تلفات گسترده پرندگان مهاجر در تالاب میانکاله به دامپزشکی استان گزارش شد. براساس یافته‌های میدانی و داده‌های به دست آمده از کالبد شکافی پرندگان فرضیه‌هایی احتمالی علت مرگ و میر به دست آمد.

وی گفت: اولین محور انجام آزمایش‌ها رد یا تایید وجود بیمارهای فرامرزی مانند بیمار‌های آنفولانزای فوق حاد پرندگان و نیوکاسل بود که بعد از انجام آزمایش‌ها از نمونه‌های جمع آوری شده وجود این دو بیماری در پرندگان رد شد.

رییس سازمان دامپزشکی کشور ادامه داد: محور دوم انجام آزمایش‌های میکروبی بود که در حال حاضر تمام آزمایش‌های مربوط به وجود باکتری‌های گرم مثبت و گرم منفی روی نمونه‌ها  انجام شده است.

ماکنعلی افزود: محور سوم انجام آزمایش ها برای کشف سموم ارگانوفسفره و ارگانوکلره در لاشه پرندگان بود.

وی تصریح کرد:یکی از فرضیه‌ها در مرگ پرندگان مهاجر تالاب میانکاله افزایش فلزات سنگین در آب تالاب بود که آزمایش‌های مختلف نیز در این زمینه انجام شد و در مرحله آخر بحث وجود بیوتوکسین‌ها یا توکسین‌های حاصل از فعالیت میکروارگانیزم اکوسیستم بود که تا امروز با توجه به آزمایش انجام شده می‌توانیم بگوییم که فلزات سنگین علت مرگ و میر پرندگان نبوده است.

رییس سازمان دامپزشکی کشور گفت:جواب آزمایش‌های مربوط به سموم ارگانوفسفره و ارگانوکلره فردا مشخص می‌شود و تا امروز می‌توانیم بگوییم که علت مرگ پرندگان در تالاب میانکاله بیوتوکسین حساس به حرارت یا همان سم بوتولیسم بوده است.

ماکنعلی بیان کرد:تعداد لاشه پرندگان مهاجر که تا تاریخ ۱۸ بهمن ماه از تالاب جمع آوری شده ۲۳۸۰ قطعه است و امیدواریم تا پایان وقت اداری روز سه شنبه جواب تمام آزمایش‌ها به دست بیاید.

وی گفت:امیدواریم با همکاری بین بخشی بین دستگاه‌های مختلف کار احیای تالاب میانکاله  انجام شود تا این تالاب را از مرگ تدریجی نجات پیدا کند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید