وزیربهداشت: طب سنتی ممکن است به برخی سئوالات پاسخ ندهد

کدخبر: ۳۹۱۵۲۵
وزیر بهداشت گفت: باید نگاه، رویکرد و خدمات بین طب مدرن و ایرانی، ادغام شوند؛ این ادغام باید توسط اساتید برجسته این دو گروه انجام شود.
وزیربهداشت: طب سنتی ممکن است به برخی سئوالات پاسخ ندهد

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از فارس، سعید نمکی، وزیر بهداشت  در جلسه شورای سیاستگذاری طب ایرانی و مکمل، اظهار داشت: زمانی گذشته دو فرد خارجی به نام‌های مک لود و جورج بندیک بالوین برای برنامه ریزی توسعه به ایران آمده بودند و بالوین می‌گوید که هر دو ما اشتباه کردیم که به ظرفیت‌های درونی سرزمین ایران فکر نکردیم و دانشمندانی که در ایران سابقه دیرینه مطالعه و برنامه ریزی داشتند، توجهی نکردیم.

وی افزود: افراطی‌گری همیشه عامل انزوا و کندی حرکت توسعه در همه کشورها بوده است و اعتدال، ابزار پیشرفت و توسعه یک کشور است. افراط و افراطی‌گری حاصل بی خردی و عدم منطق و استدلال است و همیشه شیوه اعتدال، شیوه خردورزی و اندیشه‌های منطقی است.

وزیر بهداشت گفت: در مورد طب ایرانی و مدرن، افراطی گری از دو سوی طیف عامل گسست و واگرایی بین این دو طیف و عدم شکوفایی جنبه‌های عقلایی، خردمندانه و علمی این مجموعه‌ها بوده است اما خوشحالم که امروز خردمندان دو عرصه را در کنار هم می‌بینیم. 

وی ادامه داد: حکمت یعنی جامع اندیشی و نگاه چند بعدی. وقتی انسانی رو به روی ما نشست، باید او را مجموعه‌ای از آفرینش ببینیم و این است که بین طبیب و حکیم، تفاوت ایجاد می‌کند. ممکن است فردی فوق تخصص یک رشته پزشکی شود اما به بیمار، حکیمانه نگاه نکند و این نقصی است که در دانشگاه‌های علوم پزشکی داریم و انسان‌های تک بعدی تربیت می‌کنیم. 
 
وزیر بهداشت یادآور شد: برای گسترش طب ایرانی و مکمل به صورت علمی، اول باید هم فهمی و درک متقابل را تقویت کنیم. آشتی بین دو جناح طب مدرن و ایرانی را باید ایجاد کنیم. در شورای سیاستگذاری طب ایرانی و مکمل باید کمیته‌ها و زیر کمیته‌هایی تشکیل شود تا هر دو طرف تعامل و گفت‌وگو کنند.
 
نمکی یادآور شد: همه ما باید با شارلاتانیسم مقابله کنیم و بجنگیم. اعتدال، زبان گفتمان با عقلا است و دیگر با اعتدال نمی‌توان با شارلاتانیسم مقابله کرد. امروز باید تکلیف‌مان را با یک جریان فرصت طلب سودجو روشن کنیم و البته مستندات برای طب ایرانی و مکمل باید در قالب پژوهش، تقویت شود. 
 
وی گفت: باید تنویر افکار عمومی و اطلاع رسانی صحیح از شیوه‌های علمی طب ایرانی و مکمل برای جامعه در دستور کار ما قرار گیرد تا مردم تفاوت سره از ناسره را متوجه شوند. در طب مدرن برای برخی سوالات مردم، ممکن است پاسخی نداشته باشیم اما باید راه را برای ارتقای آگاهی مردم نسبت به طب ایرانی و مکمل مورد تایید و علمی باز کنیم. 
 
وزیر بهداشت خاطشان کرد: نباید فقط و فقط به طب ایرانی فکر کنیم؛ چون طب مکمل غیر ایرانی هم در آینده بیش از این توسعه می‌یابد. موسیقی درمانی، رایحه درمانی و ماساژ درمانی و خیلی از رشته‌های طب مکمل در کشور مورد استقبال است و یکی از راه‌ها در این زمینه، داشتن یک موسسه قوی آموزشی است که همه رشته‌های طب مکمل و طب ایرانی را در آنجا داشته باشیم. 
 
 نمکی اظهار داشت: باید نگاه و رویکرد و همچنین خدمات بین طب مدرن و ایرانی، ادغام شوند. این ادغام باید توسط اساتید برجسته این دو گروه انجام شود. راه‌های قانونی ادغام خدمات طب ایرانی و مکمل در سطوح یک و دو و سه خدمات از طریق تدوین پروتکل و راهنماهای بالینی در کمیته‌ای در ذیل این شورا، بررسی و در جلسه بعدی ارائه شود.
 
وی خاطرنشان کرد: ایران با تنوع اقلیمی فوق‌العاده‌ای که دارد، بهترین منطقه برای کشت گیاهان دارویی است؛ البته نباید گیاهان دارویی بدون کشت صنعتی، از طبیعت این کشور جدا شود.

وزیر بهداشت بیان داشت:متاسفانه در این مدت، خیلی از گونه‌های گیاهی بر اثر همین کم توجهی‌ها و برداشت بی رویه، حذف شده‌اند و علمای طب ایرانی باید بگویند که این گیاهان در کدام مناطق کشت شود و باید گیاهان دارویی به شیوه علمی، عصاره گیری شوند. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید