پیشگیری از مرگ بیماران کرونایی با استفاده از هوش مصنوعی

کدخبر: ۳۹۱۵۹۱
دانشمندان در تحقیقات اخیر خود به روشی دست یافتند که می‌تواند با استفاده از هوش مصنوعی پیش بینی کند کدام بیمار کرونایی، جان خود را از دست خواهد داد.
پیشگیری از مرگ بیماران کرونایی با استفاده از هوش مصنوعی

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، از ظهور و شیوع ویروس کرونا در جهان تاکنون بیش از یک سال می‌گذرد، تاکنون میلیون‌ها نفر در سراسر دنیا به این ویروس مبتلا و هزاران نفر نیز جان باخته‌اند؛ و حالا در نتیجه تلاش‌های شبانه روزی دانشمندان، چندین واکسن در جهان به مرحله ظهور رسیده است و کشور‌های مختلف فرآیند واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند که کادر درمان و سالمندان و نیز افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای در اولویت دریافت هستند؛ اما برخی از مبتلایان نیز وجود دارند که به دلیل شرایط اضطراری، می‌توانند در گروه‌های اولیه دریافت واکسن قرار بگیرند.

گفته می‌شود هوش مصنوعی قادر است پیش بینی کند چه کسی به احتمال زیاد بر اثر ویروس کرونا جان خود را از دست می‌دهد؛ همچنین می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کسی باید در صف اول واکسن‌های گرانبها باشد که اکنون در سراسر جهان در حال تجویز است.

این نتیجه حاصل مطالعه‌ای است که اخیرا توسط محققان گروه علوم رایانه‌ای دانشگاه کپنهاگ دانمارک انجام شده است. از زمان موج اول ابتلا به بیماری همه گیر کووید-۱۹، محققان در تلاشند مدل‌های رایانه‌ای تولید کنند که بر اساس تاریخچه بیماری و داده‌های مربوط به وضعیت سلامت بیماران، پیش بینی کند که افراد تا چه حد تحت تاثیر کووید-۱۹ قرار می‌گیرند.

 هوش مصنوعی

بر اساس داده‌های بیماران، نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که هوش مصنوعی می‌تواند با اطمینان ۹۰ درصدی، تعیین کند که آیا یک فردی که هنوز آلوده نشده است، اگر مبتلا شود، زنده می‌ماند یا خیر؟ همچنین پس از بستری شدن در بیمارستان به دلیل ابتلا به ویروس کرونا، رایانه می‌تواند با دقت بالا پیش بینی کند که آیا فرد به دستگاه تنفس مصنوعی نیاز دارد یا خیر.

به گفته پروفسور مادس، محققان برای کمک به بیمارستان‌ها کار خود را روی مدل‌ها آغاز کردند، زیرا در موج اول، به اندازه کافی دستگاه تنفس مصنوعی در بیمارستان‌ها وجود نداشت، بنابراین جان بسیاری از بیماران در خطر بود.  یافته‌های جدید همچنین می‌تواند برای شناسایی دقیق نیاز به واکسن مورد استفاده قرار گیرد.

مردان مسن با فشار خون بالا بیشتر در معرض خطر هستند

محققان داده‌های مربوط به سلامت ۳۹۴۴ بیمار کرونایی در دانمارک را با استفاده از یک برنامه کامپیوتری مورد بررسی قرار دادند. این برنامه به گونه‌ای طراحی شده بود که الگو‌ها و همبستگی‌ها را در بیماری‌های قلبی و در دوره‌های مبارزه با کرونا تشخیص می‌داد.

نتایج تعجب آور است، اما این مطالعه نشان می‌دهد که سن و BMI تعیین کننده‌ترین پارامتر‌ها در تشدید بیماری کرونا در آقایان است و احتمال مرگ یا نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی را افزایش می‌دهد. عواملی مانند فشار خون یا یک بیماری عصبی نیز می‌توانند تاثیرگذار باشند.

هوش مصنوعی

بر اساس این مطالعه، عواملی که بیشترین تاثیر را در تشدید بیماری و نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی دارند، شامل BMI، سن، فشار خون بالا، مرد بودن، بیماری‌های عصبی، آسم، دیابت و بیماری‌های قلبی می‌شوند. منطقی است کسانی که تحت تاثیر هر یک از این پارامتر‌ها هستند، به منظور جلوگیری از ایجاد عفونت در آن‌ها و در نهایت استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی، باید در اولویت دریافت واکسن باشند.

پیش بینی نیاز به دستگاه تنفس مصنوعی با استفاده از هوش مصنوعی 

محققان در حال حاضر در تلاشند تا از این دسته نتایج تازه در عمل استفاده کنند. آن‌ها امیدوارند که هوش مصنوعی به زودی بتواند با پیش بینی مداوم نیاز به دستگاه تنفس به کمک بیمارستان‌ها بیایند.

مادس نیلسن می‌گوید: ما در حال دستیابی به هدفی هستیم که بتوانیم پنج روز جلوتر با استفاده از دسترسی رایانه به داده‌های وضعیت سلامت بیماران در افرادی که نتیجه آزمایش آن‌ها مثبت شده است، نیاز به دستگاه تنفس را پیش بینی کنیم. رایانه هرگز نمی‌تواند جایگزین ارزیابی پزشک شود، اما می‌تواند به پزشکان و بیمارستان‌ها کمک کند تا بسیاری از بیماران آلوده به کووید-۱۹ را همزمان ببینند و اولویت‌های مداوم را تعیین کنند. محققان همچنان بر روی ابعاد مختلف و داده‌های مربوط به سلامت بیماران کار می‌کنند.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    • نیم قرن با اقتصاد ایران؛ ۲۹ اسفند

      اقتصادنیوز: «نیم قرن با اقتصاد ایران» به سال چهارم رسید. ما در این بخش‌ تلاش می‌کنیم روندهای اقتصاد ایران و جهان را…

    کارگزاری مفید