چه بلایی بر سر مغز یک کرونایی می آید

کدخبر: ۳۹۱۷۳۱
اقتصادنیوز : با مطالعه این مطلب می توانید دریابید که وقتی فردی به ویروس کووید۱۹ مبتلا می شود، چه اتفاقاتی را در مغز خود تجربه می کند.
چه بلایی بر سر مغز یک کرونایی می آید

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از بهداشت نیوز، مطالعات اخیری که بر روی ویروس عامل بروز بیماری کرونا انجام شده روشن می کند که چرا این بیماری در برخی افراد شدید و در برخی دیگر دارای علائم با مدت طولانی است.  محققان معتقدند ویروس های مشابه کرونا که از دیرباز میان انسان ها وجود داشته، بر مغز افراد نیز تاثیرگذار بوده بنابراین این انتظار وجود دارد که کرونا نیز از این قاعده مستثنی نباشد و اثراتی بر مغز فرد مبتلا ایجاد نماید. 

دکتر گابریل اراسکوین، استاد مغز و اعصاب در مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در این باره تصریح کرد:  از زمان همه گیری آنفلوآنزا در سال های 1917 و 1918 ، بسیاری از بیماری های شبیه آنفولانزا با اختلالات مغزی ظهور کرده است؛ ویروس هایی مانندH1N1‌و  SARS-Cov. ویروس کرونا نیز از همین خانواده است که بر مغز و سیستم عصبی تاثیر می گذارد. اما سوال اینجاست که این تایر چگونه رخ داده و حد آن چقدر است؟ توضیح تاثیرات این ویروس بر مغز، توضیحی برای از بین رفتن حس بویایی در مبتلایان نیز هست. 

در نتایج تحقیقی که توسط گروهی از پزشکان مغز و اعصاب در همین زمینه صورت گرفته، آمده است:  "ایده اصلی مطالعه و تحقیق ما این است که برخی از ویروس های تنفسی به سلول های سیستم عصبی میل دارند. سلول های بویایی نسبت به حمله ویروسی بسیار حساس هستند و به ویژه توسط SARS-CoV-2 مورد هدف قرار می گیرند و به همین دلیل یکی از علائم برجسته ابتلا به COVID-19 از دست دادن حس بویایی است." سلول های بویایی در بینی متمرکز شده اند. از طریق آنها ، ویروس به پیاز بویایی مغز می رسد که در نزدیکی هیپوکامپ - یک منطقه مغزی که در حافظه کوتاه مدت نقش دارد- قرار دارد. 

دکتر اراسکوین ادامه داد:‌ وقتی دنباله ویروس های وارد شده به بدن، به مغز حمله می کنند مستقیما به سوی هیپوکامپ می روند. اعتقاد بر این است که دلیل اختلال شناختی نسبی در برخی از بیماران کرونایی ناشی از همین حمله است. پیش بینی ما این است که این اختلال شناختی زمینه ای برای بروز کاهش شناختی در افراد مستعد آنهم با گذشت زمان، به شمار می آید. 

دانشمندان در مقاله خود به شواهد موجود اشاره می کنند که آنها را نسبت به تأثیر SARS-CoV-2 بر مغز محتاط‌تر می کند. به عنوان مثال ، محققان دریافتند که: تجویز ویروس کرونا به موش‌ها فورا موجب حمله مغزی می شود، ذرات ویروسی SARS-COV2 پس از مرگ مبتلایان، در مخچه آنان وجود دارد،   در بافت مغز پس از مرگ ، گیرنده های تبدیل کننده آنژیوتانسین آنزیم 2 (ACE2) در عروق قشر پیشانی مغز بیان می شوند. از طریق این گیرنده ها ، SARS-CoV-2 وارد سلولهای سالم می شود، پروتئین های ویروس به سد خونی-مغزی آسیب وارد می کنند، سردرد ، کاهش حس چشایی و از دست دادن بویایی قبل از شروع علائم تنفسی در بیشتر بیماران COVID-19 اتفاق می افتد.

 هذیان ، یک علامت مغز و اعصاب در کاهش شناخت و حافظه ، "می تواند تنها علامت بروز عفونت SARS ‐ CoV-2 حتی در بیماران جوان باشد. میزان بروز هذیان در بیماران  مبتلا به نوع شدید کووید۱۹ (بستری در بخش های مراقبت ویژه) تا 84٪ گزارش شده است. نهایتا اینکه آنچه در این زمینه در تمام دنیا گزارش شده این است که تصویری غیرطبیعی از مغز در این بیماری ایجاد می شود. 

قرار است تا سال ۲۰۲۲ در خصوص تاثیرات این ویروس بر مغز تحقیقات بیشتری انجام شود. تیمی از محققان بیش از 30 کشور - که توسط انجمن آلزایمر تأمین مالی شده  - تحقیقات متداول در مورد اثرات عصبی ویروس کرونا را انجام می دهد.  هدف این است که درک کنیم چگونه ابتلا به ویروس COVID-19 خطر ، شدت و پیشرفت بیماری های مغزی و عصبی مانند آلزایمر یا شرایط روانی مانند افسردگی را افزایش می دهد. 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید