مدیرعامل کالسیمین بدنبال تحولات نرخ ارز عنوان کرد:

افزایش بهره وری ،راهکار مدیریت مشکلات ارزی

کدخبر: ۲۰۹۵۰۴
زهرا مجتهد: سهمیه‌بندی‌های خاک برای تولیدکنندگان شمش روی در سال 97 هنوز از سوی «تهیه و تولید» اعلام نشده است.
 افزایش بهره وری ،راهکار مدیریت مشکلات ارزی

امیر رحیمی، مدیرعامل شرکت کالسیمین در نشست خبری روز گذشته در جمع اصحاب رسانه با اشاره به این مطلب که با راه‌اندازی خط تولید BZS برای سال‌جاری مشکل کمبود خاک نخواهیم داشت، گفت: تهیه و تولید مواد معدنی ایران برای سال‌جاری میزان سهمیه‌بندی خاک را اعلام نکرده است، این در حالی است که با رایزنی‌هایی که با مدیران استان زنجان، نمایندگان مجلس منطقه و استان زنجان صورت گرفته و سایر مسوولان از طریق مکاتبات به انجام رسیده است، توانستیم خاک کم‌عیار بین 6 تا 7 درصد و به میزان 70 هزار تن را برای کارخانه تامین کنیم.

photo_2018-04-22_15-33-50

وی افزود: برای این میزان خاک در حال پرداخت مبالغ هستیم. این خاک از طریق گشایش LC داخلی و از معدن انگوران تامین می‌شود که بر آن هستیم این روش به عنوان یک مدل در میان سایر شرکت‌ها مورد توجه قرار گیرد.

رحیمی ادامه داد: بدین منظور تفاهم‌نامه‌ای سه‌جانبه میان ایمیدرو، بانک تجارت و انگوران به امضا رسیده‌ است.

وی ضمن اشاره به این مطلب که پیش از این محل خاک کم‌عیار از سایر معادن به کارخانه کالسیمین با معایبی نظیر ایجاد ترافیک در حمل و نقل جاده‌ای، آلودگی زیست‌محیطی و حادثه خیز همراه بوده است، تصریح کرد: معدن انگوران تنها 20 کیلومتر از کارخانه فاصله دارد و تامین این خاک از این معدن این مشکلات را مرتفع می‌کند.

وی ادامه داد: در همین راستا از آنجایی که خاک انگوران در لایه‌های پایین هم اکسیده و هم سولفوره است از این رو برای بالا بردن بهره‌وری و استفاده از خاک موجود اقدام به راه‌اندازی خط تولیدی کرده‌ایم که از مخلوط این دو نوع خاک برای تولید محصول بهره خواهیم گرفت. این پروژه به مدت 8 ماه زمان می‌برد تا پس از این تغییر شکل آماده بهره‌بردار می‌شود.

رحیمی ضمن اشاره به این مطلب که کارخانه BZS از ابتدای سال جاری وارد مدار شد، خاطرنشان کرد: با وجود اینکه 70 نفر از شرکت کالسیمین بازنشسته شده‌اند، برای خطوط تولید جدید اقدام به جذب 50 نفر نیروی انسانی جدید کرده‌ایم و آموزش‌های لازم به آنها داده شد و دلیل تاخیر در راه‌اندازی BZS همین الزام در  آموزش بوده است.

وی در پاسخ به این پرسش که قیمت‌های جهانی را چطور ارزیابی می‌کنید افزود: در اصل دیدگاه ما بر این است که به گونه‌ای عمل کنیم که اگر قیمت‌ها به نصف رقم کنونی تنزل یابد نیز بتوانیم بازار فروش محصولات را از دست ندهیم و کارخانه  پایدار بماند.بر همین اساس مبنای LME را در بودجه 2900 دلار مدنظر قرار داده‌ایم.

photo_2018-04-22_15-33-42

وی درباره شرایط بازار و نحوه عملکرد کالسیمین در تعیین بودجه 97 یادآور شد: بحث قیمت ارز در ابتدای سال، اندکی نگران‌کننده بود و تولیدکنندگان را کمی با مشکل مواجه  کرد به طوری که در همین دوره برای تامین قطعات حتی در داخل کشور نیز فروشندگان دست نگه داشته بودند و ما حتی در این زمینه بسیار پیگیری و مذاکره داشته‌ایم در برخی موارد مجبور به استفاده از تجهیزات قدیمی موجود در کارخانه شدیم اما با این حال قبل از سال برای بودجه 97 ما دلار را با نرخ 4200 و نرخ LME را 2900 دلار در نظر گرفتیم و روزی که دلار 4200 تومانی از سوی دولت اعلام شد و پس از آن دیگر تفاوتی برای  بودجه اعلام شده ما نداشت.

وی در پاسخ به اثر دلار بر شرکت‌های سرمایه‌پذیر کالسیمین ، تصریح کرد: طبق بررسی‌هایی که در فروردین‌ماه برای این شرکت‌ها صورت گرفت، عملکرد شرکت‌های زیرمجموعه کالسیمین با سوددهی همراه است.

مدیرعامل شرکت کالسیمین از راه‌اندازی واحد خردایش برای روی قشم خبر داد و گفت: علاوه بر این تغییراتی در شرکت‌های زنگان و بندرعباس نیز داریم. از طرفی برای افزایش تولید شرکت اسیدسازان قصد راه‌اندازی واحد سوم را در این مجموعه داریم که براساس جانمایی جدید افزایش سرمایه برای این شرکت را در برنامه کاری قرار داده‌ایم.

وی در پاسخ به این پرسش که نرخ جدید دلار چه تاثیری بر پروژه‌های فاینانس  خواهد داشت، گفت: ما تاکنون برای پروژه‌های خود هیچ فاینانسی اخذ نکرده‌ایم اما با توجه به اینکه قدمت کارخانه‌ها به 50 سال گذشته بازمی‌گردد از این رو برای بهسازی  کارخانه‌ها با توجه به اینکه ظرفیت تولید را از 80 تن به 110 تن ارتقا داده‌ایم، امر تامین مالی ضروری است.

رحیمی با اشاره به این مطلب که بهسازی فیلتراسیون مطابق با سیاست اصلی شرکت کالسیمین مبنی بر تولید و توسعه همگام با حفاظت از محیط‌زیست در اولویت قرار داشت، تصریح کرد: اگرچه نمی‌توانیم بر نرخ ارز تسلط داشته باشیم اما با مدیریت صحیح می‌توانیم راندمان شرکت را در سال‌جاری افزایش دهیم. به همین منظور با کمک گرفتن از توان مهندسی داخل کشور با یک تغییر و طراحی صحیح در سیستم فیلتراسیون راندمان آن را به 5/2 برابر ارتقا بدهیم.

وی ادامه داد: بدین صورت که در سیستم فیلتراسیون قاب‌های سطح فیلتر را که به سایز 80×80 سانتیمتر بودند را با سایز 150×150 طراحی کردیم که از هدررفت کیک‌های ورودی جلوگیری کرد و راندمان را برای ما مطلوب‌تر کرد.

وی ابراز امیدواری کرد با تقویت تیم R&D در کالسیمین به  مطلوبیت‌های بیشتری دست یافت.

رحیمی با اشاره به این مطلب که استفاده از توان داخل از خروج ارز از کشور جلوگیری می‌کند اظهار داشت: در کمیسیون معاملات این امر الزامی شده که از سازندگان و منابع داخلی خریدها صورت گیرد.

وی در خصوص عملکرد تولید و فروش شرکت خاطرنشان کرد: تولید سال قبل از 32 هزار تن سال 95 به 37 هزار تن در سال 96 رسید و عدد 37 هزار تن را برای سال 97 مدنظر قرار داده‌ایم.

رحیمی گفت: باید توجه داشت که این رقم تولید در هیچ سالی  تحقق نیافت. افزایش 5921 تنی در مقدار فروش را نیز در سال 96 نسبت به سال 95 تجربه کردیم که بالغ بر 20 درصد رشد نشان می‌دهد.

این در حالی است که مبلغ فروش کالسیمین یک‌هزار و 699 میلیارد و 463 میلیون ریال بوده  که با 65 درصد افزایش نسبت به سال 95 روبه‌رو است. البته در فروش کل ( معادل دو هزار و 89 میلیارد و 265 میلیون ریال) با 66 درصد رشد نسبت به سال 95 همراه بوده‌ایم.

وی در خصوص شناسایی سود در کالسیمین طی 5 سال گذشته تصریح کرد: از سال 92 تا 96 به ترتیب سود هر سهم کالسیمین معادل 859 ریال، 388 ریال، 58 ریال، 498 ریال و یک هزار و 173 ریال کنار گذاشته شده است که سال 96 برای نخستین بار سود هر سهم کالسیمین 4 رقمی شده است.

وی در پایان یادآور شد: بحث پیش‌بینی‌ها برای سال جدید با رویکرد محافظه‌کارانه است و همانطور که در سیستم فروش محصول شرایط بازار داخل و جهانی را دائم مورد بررسی قرار می‌دهیم و قیمت نهایی را با توجه به شرایط روز تعیین می‌کنیم در بحث بودجه نیز اگر تغییر حائز اهمیتی صورت گیرد تعدیل خواهیم داشت.

 

 

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید