واگذاری احداث خط آهن جلفا-قلی بیگلو توسط بخش خصوصی

کدخبر: ۲۴۰۷۴۱
گروه بنگاه ها - سازمان منطقه آزاد ارس ،احداث خط آهن جلفا- نوردوز- قلی بیگلو را به بخش خصوصی واگذار می کند.
واگذاری احداث خط آهن جلفا-قلی بیگلو توسط بخش خصوصی

به گزارش اقتصادنیوز گروه بنگاه‌ها؛ عضو هیات مدیره و معاون فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد ارس  در این باره گفت: این خط ریلی دوباره مسیر راه آهن مسدود شده ایران به کشورهای CIS را از خاک ایران به جمهوری آذربایجان وصل خواهد کرد و به این ترتیب ارتباطات ریلی و بازرگانی ایران با کشورهای مختلف که از کریدور ایران استفاده می کردند، از سر گرفته می شود.

 ایرج حاتمی با بیان اینکه خط آهن کریدور جنوب به شمال سالانه تا 10 میلیون تن کالا جابجا خواهد کرد ، افزود: از سال 85 اجرای این پروژه  به عنوان یکی از پروژه های اصلی سرمایه گذاری منطقه آزاد ارس مطرح بوده که مراجعات متعددی را نیز از سوی سرمایه گذاران داشته ایم.

جلفا

وی تاکید کرد: در حال حاضر 6 شرکت سرمایه گذاری از این پروژه استقبال کرده اند و با توجه به مراجعات انجام گرفته و قطعیتی که از حضور سرمایه گذاران داشته ایم، اجرای این طرح را با انتشار آگهی بین المللی شناسایی سرمایه گذار، آغاز کرده ایم. 

حاتمی با اشاره به اینکه این طرح به صورت BOT اجرا می شود، افزود: بر اساس امکان سنجی انجام شده، این طرح با برآورد اولیه 600 میلیون یورو به طول 204 کیلومتر و به صورت یک خطه اجرا می شود که قابلیت دو خطه شدن را نیز دارد. 

وی تصریح کرد: در روشBOT سرمایه گذار بعد از انجام پروژه در دوره تعیین شده برای بهره برداری و کسب بازدهی، خط آهن را در اختیار خواهد داشت و سپس با پایان دوره این خط به راه آهن جمهوری اسلامی ایران واگذار خواهد شد.

این مقام مسئول تاکید کرد: مطالعات امکان سنجی طرح در سال 95 انجام شده اما در شرایط کنونی و پس از مشخص شدن سرمایه گذار، مذاکرات را برای برآورد جدید از قیمت ها و شرایط انجام پروژه ادامه خواهیم داد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد ارس در خصوص اهمیت اجرای این طرح، خاطرنشان کرد: این کریدور از سابقه ای طولانی برخوردار است و قبل از فروپاشی شوروی سابق تنها مسیر ریلی ایران به سایر کشورها از شمال غرب این مسیر بوده است. به طوری که در دهه 60 شمسی  که حجم تجارت جهانی بسیار کمتر از حال حاضر بود ،سالانه حدود 6 میلیون تن بار ازاین مسیر جابجا می شد .

حاتمی در ادامه گفت:  این در حالیست که حجم تجارت جهانی در شرایط کنونی به 18 هزار میلیارد دلار در سال رسیده است که به طور حتم سهم این مسیر را از جابجایی کالا افزایش خواهد داد.

وی با بیان اینکه با فروپاشی شوروی و اختلافات بین جمهوری های ارمنستان و آذربایجان این خط ریلی در منطقه قره باغ مسدود شده است، یادآور شد: در احداث مجدد، این خط ریلی از ارمنستان عبور نخواهد کرد و با گذر از خاک ایران به جمهوری آذربایجان متصل می شود. 

حاتمی با اشاره به اهمیت این خط راه آهن برای تجارت ایران با کشورهای CIS  افزود: علاوه بر انتقال و حمل کالا از ایران به این کشورها، این خط نقش مهمی در ترانزیت بین المللی کالا خواهد داشت. ضمن اینکه بار محلی از جمله 10 هزار تن محصولات کشاورزی و گلخانه ای در منطقه آزاد ارس که در حال حاضر از منطقه آستارا وارد روسیه می شود، می تواند دسترسی راحت تری به بازارهای بین المللی داشته باشد.

وی تاکید کرد: در همین حال 500 هزار تن بار در منطقه آزاد ارس ، تولیدات هزاران تن  انواع محصولات در منطقه مغان و استان های آذربایجان غربی، شرقی و اردبیل برای جابجایی به این خط ریلی نیاز دارند.

حاتمی با اشاره به اینکه حداقل زمان اجرای پروژه 4 سال خواهد بود، گفت: با انجام فراخوان، شرکت کنندگان و متقاضیان مدارک خود را ارسال خواهند کرد و تا پایان سال جاری کارهای مربوط به شناسایی مالکیت  اراضی و نیز تایید مدارک از سوی سازمان انجام شده و برای تایید نهایی به وزارت راه و شهرسازی ارسال می شود.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید