شش راهی که دفتر کار شما می‌تواند استرس را کاهش دهد

کدخبر: ۲۵۳۷۴۷
اقتصادنیوز؛ آیا تا بحال این حس را داشتید که در سرکار موهای خود را بکشید؟ یا سرتان را محکم به یک دیوار آجری بکوبید؟ واقعیت این است که استرس در محیط کار برای بسیاری از مردم چیزی بیش از یک اصطلاح پیش پا افتاده است.
شش راهی که دفتر کار شما می‌تواند استرس را کاهش دهد

به گزارش اقتصادنیوز؛

یک مطالعه  در سال 2016 انجام شد  که نشان می دهد 75٪ افراد در 12 ماه گذشته در کار خود دچار تنش و استرس شده اند. این که افراد با حجم کار سنگین، روابط دشوار و یا عدم حمایت مدیریتی مواجه می شوند، استرس و اضطراب ناشی از آن، منجر به مجموعا 11.7 میلیون روز کاری از دست رفته در سال 2015 و 2016 شد! به عنوان یک کارفرما، شما نمی توانید هر مشکلی از زندگی کارکنان خود تسکین دهید و آرامشان کنید اما  می توانید محیطی را ایجاد کنید که باعث تقویت اقدامات سالم برای کاهش استرس باشد.

در اینجا نکاتی درباره نحوه طراحی دفتر کار برای کاهش استرس وجود دارد:

 

1. از رنگ های براق استفاده کنید.

از بین بردن دیوارهای سفید کسل آور  و پارتیشن اداری نامناسب و تغییر آنها با جایگزین های رنگی می تواند تاثیر مثبت بر سلامت کارکنان شما داشته باشد. رنگ های روشن می توانند به ایجاد خلاقیت در میان تیم ها  کمک کنند، در حالی که رنگ های تیره می توانند آرام تر باشند. قرمز خون را جاری می کند و نیروی درونی فعالیت ها را تحریک می کند، در حالی که زرد خلاقیت  را ترویج می دهد و سبز روح را آرام می کند . آثار هنری یا چاپ های بر روی دیوار با رنگ غالب ممکن است تاثیر زیادی در کاهش استرس در محل کار داشته باشد . فقط به این فکر کنید که  - با دیدن یک گیاه اسطوخودوس (که شما را به خارج از محیط کار متصل میکند) احساس ارامش بیشتری می کنید یا وقتی به کابینت های رنگ بژ خیره می شوید؟ پرینت های چاپ شده رنگارنگ روی دیوار شرکت دو هدف دارد یک اینکه  هدفش نزدیک کردن کارکنان به طبیعت است و دوم اینکه در راستای محافظت از محیط قدمی برداشته باشد.

استرس

2. ایجاد فضاهای استراحت

فضاهای استراحت حتی با یک مبلمان اداری ساده اخیرا محبوبیت زیادی پیدا کرده اند زیرا کارفرمایان متوجه مزایای ان شده اند  چون کارکنان می توانند آنجا جلسات غیر رسمی برگزار کنند هم در محیط متفاوتی کار کنند یا براحتی استراحت کنند. این به افراد این قدرت اختیار را میدهد که در فضایی که مناسب حال و روحیه شان یا فعالیتشان است کار کنند که منجر به احساس خوشحالی و مشارکت انها می شود. این امر اجازه می دهد تا کارکنان در فضایی آرام به هنگامی که به تمرکز نیاز دارند، یا در یک محیط اجتماعی تر به هنگامی که به دنبال تبادل نظر هستند، فعالیت کنند. همچنین می تواند روشی برای ارام کردن تنش کارکنانی باشد که به دائما به میز کار خود وابسته هستند.

استرس

3. حرکت تشویقی و دلگرم کننده

علم به ما می گوید که  فعال بودن موجب آزادسازی آندورفین ها، و نهایتا منجر به کاهش استرس می شود. آندورفین ها همچنین به عنوان آرام بخش های  طبیعی برای داشتن  خواب مفید عمل می کنند که این یک راه خوب  دیگر برای مبارزه با استرس است. بنابراین فکری برای چیدمان دفتر کار خود بکنید که کارکنان را به انجام ورزش های فیزیکی تشویق کند. بکارگیری راه پله ها و طراحی کردن خلاقانه پله ها افراد بیشتری را برای استفاده از پله بجای اسانسور ترغیب می کند. پارتیشن دوجداره و راهرو های داخلی را برای تشویق به حرکات بین طبقه ها، ایجاد فرصت های بیشتری برای همکاری متقابل تیم های مختلف می توان طراحی کرد.  اشتراک امکانات  راه دیگری برای تشویق افراد به حرکت در اطراف دفتر است؛ سطل آشغال های مشترک، چاپگرهای مشترک و چای  خوردن افراد را تشویق می کند تا از یک طرف دفتر به سمت دیگر دفتر حرکت کنند.

4.تناسب اندام کارکنان خود را حفظ کنید.

تحقیقات نشان داده که دوچرخه سواری برای رفتن به سرکار باعث میشود که افراد در طول روز بیشتر فعال باشند و استرس کمتری داشته باشند. قرار دادن محل دوچرخه در طراحی دفتر شما می تواند یک سرمایه گذاری ارزشمند باشد. برخی از کارفرمایان امکانات ورزشی ارائه می دهند. همچنین تهیه کردن یک دوش برای افرادی که برای رفتن به سرکار دوچرخه سواری میک نند یا افرادی که در زمان ناهار خوردن می دوند می تواند متفاوت باشد. برخی از شرکت ها حتی یک دوچرخه به کارکنان هدیه میدهند  تا بتوانند کارکنان را تشویق کنند و فشارهای روزانه را از بین ببرند.

5. ارائه یک محیط و فضا برای فکر کردن

همه ما به زمان هایی احتیاج داریم که به خودمان اختصاص دهیم و فکر کنیم. اما در یک محیط باز در دفتر. خیلی مشکل است که ما در سر و صدای محیط کاری اینکار را انجام دهیم یا بخواهیم از محیط دفتر دور شویم. یک راه حل ساده این است که مناطق آرام و یا فضاهایی را در جایی که افراد می توانند بر روی کارشان متمرکز شوند دور از شلوغی ها قرار دهیم که این منطقه ارام خالی از موبایل یا موزیک باشد. یا به سادگی می توانیم از مبلمان اداری هوشمند استفاده کنیم مانند پادهای اختصاصی یا اتاقک هایی که افراد می توانند از همهمه نجات یابند و با افکار خود تنها باشند.

6. محیط بیرون را به درون دفتربیاورید.

آیا می دانید که محبوبیت اخیر برای آوردن طبیعت به طراحی دفتر یک چیزی فراتر  از زیبایی شناسی است؟ تمام مبلمان چوبی، مبلمان سنگی و چمن های مصنوعی  بخشی از روند رو به رشد در طراحی دفتر بیوفیلی است که تأثیر مثبت عناصر طبیعی بر عملکرد و سلامت روانی ما را تأیید می کند. این که آیا شما فضاهای بیرونی را برای افراد ایجاد می کنید تا نفسی تازه کنند یا فقط به طراحی داخلی خود برسید، می تواند استرس را کاهش دهد و کارکنان را شادتر و کارآمدتر کند.

"محل کار ما خانه دوم ما است و همکارانمان خانواده بزرگ ما هستند. ضروری است که ما یک محیط کاری امن، شاد و بدون استرس برای همه فراهم کنیم."

 

  دکتر کارن فیلیپ، مشاور حرفه ای روانشناسی

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید