روند قیمت دلار در آبان سه سال گذشته افزایشی بوده است

مقاومت دلار در برابر سد 3700 تومان

کدخبر: ۱۵۴۲۲۰
تعداد زیادی از معامله‌گران اعتقاد دارند که روند افزایشی دلار در سومین ماه پاییز نیز ادامه پیدا خواهد کرد. به گفته این دسته، افزایش تقاضای تجاری در آخرین ماه پاییز یکی از مهم‌ترین عواملی است که می‌تواند قیمت این ارز را تحریک کند. به گفته یکی از بازیگران باتجربه بازار، به‌طور سنتی این انتظار در بازار وجود دارد که پیش از ژانویه و آغاز سال جدید میلادی، تقاضا در بازار داخلی افزایش پیدا کند.
مقاومت دلار در برابر سد 3700 تومان

به گفته او، در این مقطع زمانی، معامله‌گران و شرکت‌های داخلی برای تسویه حساب‌های دلاری خود با شرکت‌های خارجی اقدام به خرید ارز می‌کنند. در نتیجه، ورود این بخش از تقاضا، قیمت راه صعودی را طی می‌کند. آمارها نیز تا حدودی نشان‌دهنده روند افزایشی دلار در آذرماه بوده است. بهای دلار در آذر 93 و 94 بیش از دو درصد بالا رفت و اکنون میزان بازدهی در سال جاری چگونه خواهد بود؟ برخلاف عده‌ای که انتظار افزایش دامنه نوسان را دارند، گروهی دیگر از فعالان باور دارند که قیمت این ارز در آذرماه تغییرات چندانی نخواهد داشت. به گفته این دسته، عرضه بازارساز و صرافی‌های بانکی به اندازه‌ای هست که مانع از نوسانی شدن قیمت‌ها شود. به گفته این دسته، در دومین ماه پاییز نیز که تقاضای بازار در اوج خود بود، قیمت دلار هیچ‌گاه نوسان بالای 20 تومان را تجربه نکرد.

روند قیمت دلار در آبان سه سال گذشته افزایشی بوده است؛ شاخص دلار که در هشتمین ماه سال 93، 8 / 0 درصد رشد قیمت را تجربه کرده بود، در آبان 94 با شیب تند بیشتری بالا رفت. شاخص ارزی در دومین ماه پاییز سال گذشته2/ 3 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد که بیشترین میزان افزایش آن از آذر سال 93 بود. پس از این تاریخ، روند افزایشی دلار کمی آرام‌تر شد تا اینکه سرانجام قیمت در آبان سال جاری 4/ 2 درصد بالا رفت که این میزان نیز بیشترین میزان افزایش آن از آبان 94 بود. در نتیجه می‌توان گفت، ماه آبان صحنه ثبت رکوردهای افزایشی بوده است، به گفته فعالان، افزایش تقاضای زائران عتبات عالیات در کنار رشد تقاضای تجاری از جمله عواملی هستند که به رشد دلار در آبان کمک کرده‌اند. در کنار این، تغییر انتظارات معامله‌گران پس از انتخاب ترامپ به‌عنوان رئیس‌جمهوری آمریکا دیگر عاملی بود که به رشد قیمت کمک کرد. روند افزایشی دلار در آبان‌ماه به ابتدای سومین ماه پاییز سرایت کرد. در اولین روز آذرماه، شاخص ارزی با 3 تومان افزایش به قیمت 3 هزار و 683 تومان رسید. به گفته فعالان، تمایل معامله‌گران به نگهداری دلار در کنار افزایش نرخ حواله درهم و تحرکات بازیگران فردایی از جمله عواملی هستندکه به افزایش قیمت کمک می کنند.

دلار که معاملات خود در مهرماه را با قیمت 3 هزار و 593 تومان پایان داده بود، در آخرین روز آبان‌ماه به قیمت 3 هزار و 680 تومان رسید، موضوعی که نشان‌دهنده افزایش 87تومانی این ارز در بازه‌ای 30 روزه بود. دلار که در مهرماه 8/ 0 درصد رشد کرده بود، در دومین ماه پاییز 4/ 2 درصد بالا رفت، آنچه نمایانگر افزایش سرعت نرخ رشد دلار بود. آخرین بار این ارز در آبان 94، رشد ماهانه بیشتری را تجربه کرده بود.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید