دلار به کمترین دامنه نوسان پس از تلاطم شش روزه رسید

نوسان قیمت دلار چگونه مدیریت شد؟

کدخبر: ۱۵۵۰۲۸
بعد از شش روز کاری پر تلاطم در بازار ارز ، قیمت دلار دیروز (دوشنبه) کمترین نوسان را در این شش روز تجربه کرد. پول خارجی پرطرفدار این روزها در بازار دیروز تنها در یک دامنه 35 تومانی نوسان کرد تا امیدواری برای کاهش بیشتر نوسان آن در بازار ایجاد شود. هر چند همچنان در بیشتر ساعات کاری بازار قیمت دلار بالای 3900 تومان بود. اما کاهش نوسان می تواند یخ بازار را آب کند تا معامله گران داد و ستد را آغاز کنند. زمانی که نوسان شدید بر بازار ارز حاکم است به ویژه زمانی که میل افزایشی در قیمت وجود دارد، صراف ها اولین کاری که می کنند این است که معاملات را متوقف می کنند.
نوسان قیمت دلار چگونه مدیریت شد؟

مدیریت بازارساز و عرضه حساب شده و نزدیک به قیمت بازار در کنار محدود شدن تغییرات نرخ حواله درهم، پایین آمدن ارزش دلار در سلیمانیه عراق و نا امیدی شماری از دلالان برای عبور دلار از مرز 4 هزار تومان از جمله عواملی بودند که زمینه‌ساز کاهش نوسانات شدند. با وجود کاهش دامنه نوسان، دیدگاه‌های متفاوتی نسبت به روند قیمت در روزهای آینده وجود دارد؛ در‌حالی‌که برخی فعالان اعتقاد داشتند بازار ارز آرام شده است، عده‌ای دیگر باور دارند که معامله‌گران ارزی تنها یک روز به خود استراحت داده‌اند.

به گفته فعالان، شماری از معامله‌گران اعتقاد دارند که دلار توان عبور از سطح 3 هزار و 950 تومان را از خود نشان نداده است، در نتیجه معتقدند که قیمت به سقف خود رسیده است و در روزهای آینده نیز نوسان چندانی را تجربه نخواهدکرد. این در حالی است که عده دیگری باور دارند، معامله‌گران ارزی پس از چند روز پرنوسان ترجیح داده‌اند که معامله چندانی انجام دهند تا از یکسو روند قیمت مشخص‌تر شود و ازسوی دیگر برای خرید دوباره هزینه لازم را تهیه کنند. در واقع با تسویه بخشی از دارایی خود، آماده خرید دوباره و حمله سفته بازی به بازار شوند. این استدلال در حالی ازسوی این عده مطرح می‌شود که بازارساز تمام تلاش خود را برای ایجاد آرامش در بازار به کار بسته است و به‌نظر می‌رسد در مقابل خواست‌های نوسانی مقاومت زیادی نشان دهد. در روز کم‌نوسان دلار، میانگین قیمت سکه نیز تغییرات خاصی را ثبت نکرد و تنها با هزار تومان افزایش به قیمت یک میلیون و 137 هزار تومان رسید.

تاکتیک بازارساز

به گفته فعالان، حضور پرقدرت و موثر بازارساز مهم‌ترین عاملی بود که موجب کاهش دامنه نوسان شد. به گفته این دسته، عرضه متناسب بازارساز و نزدیک به قیمت بازار یکی از تاکتیک‌هایی بود که زمینه‌ساز کاهش نوسان شد. این در حالی است که عده دیگری باور داشتند استراتژی‌های متفاوت بازارساز در خرید و فروش در کنترل تحرکات معامله‌گران ارزی موفق عمل کرده است. در واقع، در برخی مواقع بازارساز بدون عرضه ارز و مداخله مستقیم در کاهش نوسان موفق عمل کرد. ادامه کنترل نوسان دلار در روزهای آینده در گرو این است که بازارساز تا چه میزان بتواند این تاکتیک را در بازار حفظ کند. چرا که تقاضای قدرتمند آخر سال میلادی برای دلار همچنان وجود دارد.

در کنار وجود حجم ارز نقدی مناسب در بازار و تاکتیک‌های متفاوت بازارساز، پایین آمدن نرخ حواله درهم دیگر عاملی بود که به کاهش نوسان بازار داخلی کمک کرد. به گفته برخی از بازیگران بازار، نرخ حواله درهم یکی از متغیرهای اصلی زمینه‌ساز نوسان در بازار داخلی بود. با این حال، روز دوشنبه درهم نوسان چندانی را تجربه نکرد و در همان محدوده هزار و 70 تومان به کار خود پایان داد.ازسوی دیگر، روز دوشنبه ارزش دلار در سلیمانیه عراق مقداری تضعیف شد و این موضوع نیز انتظارات بازیگران ارزی پاساژ افشار را تحت‌تاثیر قرار داد.

 

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید